کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۱۸۱
تاریخ خبر:

معرفی خودروهای هیبریدی‌‌ حاضر در بازار ایران

روزنامه هفت صبح | خودروهای هیبریدی و الکتریکی در برخی بازارها همچون اروپا فروش بالایی دارند. این خودروها با پیشرانه‌های پیشرفته‌شان آلایندگی خودروهای بنزینی را ندارند و در طول این سال‌ها از نظر عملکرد فنی رشد خوبی داشته‌اند. اما در ایران خبری از خودروهای الکتریکی نیست و هیبریدی‌ها نیز به چند مدل خاص محدود شده‌اند.

شاید بتوان علت آن را عدم وجود زیرساخت‌‌های لازم، دشواری تعمیر و پیداکردن قطعات، ارزان‌بودن قیمت بنزین و گران‌بودن این خودروها نسبت‌به اغلب خودروهای بازار دانست. هیبریدی‌های حاضر در بازار ایران معمولاً تفاوت چندانی از نظر امکانات و طراحی با نمونه‌های بنزینی خود ندارند و از این لحاظ مرحله‌ آزمون و خطا را رد کرده‌اند. پس در بررسی آنها فقط باید حواس‌تان به عملکرد موتور جمع باشد.

*** ۱٫۷میلیارد / لکسوس NX300 هیبرید - مدل ۲۰۱۷
تجربه موفق لکسوس RX350 سبب شد تا NX هم در سال‌های بعد وارد ایران شود. این خودرو به دلیل ایمنی بالای خود، طراحی روزآمد، کابین جادار و آپشن‌های گوناگون توانست به یکی از شاسی‌بلندهای موفق بازار تبدیل شود. در مدل هیبرید NX از دو موتور الکتریکی شبیه تویوتا کمری استفاده شده است که منجر به کاهش مصرف سوخت این خودرو نسبت به مدل بنزینی شده است .

هرچند باید شتاب پایین‌تر (۹٫۲ ثانیه‌ای) و قدرت پایین‌تر موتور را بپذیرید. NX به دلیل وجود این آپشن‌ها حائز ۵ ستاره ایمنی شده است: حسگرهای پارک جلو و عقب و فشار باد تایر، رادار نقطه کور-تغییر لاین، هشدار تصادف از جلو و پشت سر، سنسور پارک ۳۶۰ درجه، ترمز کمکی، ABS، EBD، ۱۰ کیسه هوا، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده و سامانه کنترل کشش و پایداری.

*** ۶۹۰ میلیون / تویوتا پریوس - مدل ۲۰۱۶
بسیاری از افراد با شنیدن نام خودروی هیبرید یاد پریوس می‌افتند. اینکه پریوس را زیبا یا زشت بدانید کاملاً به سلیقه شما مربوط است. بارزترین شاخصه طراحی خارجی پریوس طراحی سه‌بعدی چراغ عقب و استفاده از شیشه روی در صندوق و در کابین تغییر وضعیت پنل کیلومترشمار از حالت سیلندری کلاسیک به دو عدد نمایشگر ۴٫۲ اینچی و انتقال آن به ناحیه بالای داشبورد است. اگر خواهان سواری نرم و آرامی هستید این ژاپنی سبز می‌تواند گزینه خوبی باشد چون به سیستم تعلیق باکیفیتش شناخته می‌شود. البته موتور پریوس در قیاس با دیگر رقبا ضعیف به نظر می‌رسد و اگر خواهان هیبریدی هستید که هم‌پای مسافرت‌های طولانی‌تان باشد شاید این لیفت‌بک شهری گزینه چندان جالبی نباشد. وجود آپشن‌هایی همچون کروز کنترل تطبیق‌پذیر، کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، اتوپارک و چهار حالت رانندگی به بهبود عملکرد آن در محیط شهری انجامیده است.

*** ۱٫۶ میلیارد / کیا اپتیما هیبرید - مدل ۲۰۱۸
سدان عضلانی کیا در مدل هیبرید تفاوت‌هایی در ظاهر با مدل بنزینی دارد: فرم خاص جلوپنجره، تحولات صورت گرفته در سپرها و رینگ‌های متفاوت. با این حال اپتیمای هیبرید هم یکی از اسپورت‌ترین سدان‌های کره‌ای و حتی بازار ایران است و کمتر کسی است که از چراغ‌های کشیده و اخم‌آلود آن و قوس که در سرتاسر کابین جریان دارد لذت نبرد.

اپتیمای هیبرید شتاب بهتری نسبت به اپتیمای بنزینی دارد اما در این خودرو امکان انتخاب زمان به‌کارگیری موتورهای هیبرید را ندارید و بر حسب تشخیص خود خودرو پیشرانه الکتریکی به کمک موتور بنزینی می‌آید. علاوه‌بر کابین مدرن و جادار اپتیما که چیزی از نظر آپشن‌های رفاهی کم ندارد با آپشن‌هایی همچون حسگرهای پارک جلو، کنترل کشش و پایداری، فشار باد تایر، ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۷ عدد ایربگ جلو-جانبی-پرده‌ای-زانویی راننده، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده ایمنی این خودرو نیز تکمیل است.

*** ۱٫۲ میلیارد / تویوتا CHR هیبرید - مدل ۲۰۱۷
این خودرو زیباترین کراس‌اوور و حتی خودروی هیبرید در ایران است. طراحی بدنه حجیم و پر از خطوط تیز در کنار چراغ‌های بزرگ و با گرافیک چشم‌نواز سبب شده است تا CHR هنوز هم شبیه ماشین آدم فضایی‌ها به نظر بیاید! این کراس‌اوور اسپورت کابینی مدرن همراه با آپشن‌هایی همچون گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سنسور نور و باران، اتوهلد، نورپردازی داخلی، گرمکن فرمان، سیستم صوتی حرفه‌ای JBL، مانیتور ۸ اینچی لمسی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، تهویه دوگانه خودکار و آینه وسط الکتروکرومیک دارد.

هماهنگی میان جعبه دنده CVT و پیشرانه هیبرید این خودرو ستودنی است و کمتر درگیر این مشکل معمول خودروهای هیبرید خواهید شد. البته از نظر راندمان فنی CHR در رده پایین‌تر از نیسان جوک توربو قرار می‌گیرد. اما ۱۲۲ اسب بخار برای استفاده‌های شهری، به خصوص وقتی مصرف سوخت ۴ لیتری آن را ببینید، ایده‌آل است.

*** ۱٫۱ میلیارد / هیوندای سوناتا هیبرید - مدل ۲۰۱۸
با حجم‌دهی به سپر و کاپوت عقب، در سوناتای هیبرید با سدانی تهاجمی روبه‌رو هستیم. در کابین نیز از متریال با کیفیت بالا و امکانات رفاهی گوناگون استفاده شده که این خودرو را تاحد نمونه‌های ژاپنی بالا آورده است. البته در تیپ پایه سوناتا خبری از امکاناتی همچون پانوراما، سنسور جلو، نقطه کور، تریم چرم و چوب کابین، شارژر وایرلس و تهویه صندلی‌های جلو نیست!

هیوندای در ساختن این خودرو از سیستم تعلیق پیشرفته‌ای استفاده کرده که باعث شده سواری آن حتی از سیتروئن C5 هم نرم‌تر باشد و در برابر ناهمواری‌های مسیر خم به ابرو نیاورد! اگرچه ترمزگیری سوناتا نسبت‌به رقبا ضعیف‌تر است و گشتاور بالایی هم ارائه نمی‌دهد اما در بازار کارکرده‌ها وضعیت خریدوفروش بهتری دارد. سوناتا را می‌توان خودرویی در میانه این لیست دانست که سال‌هاست در عرصه عملی کارکرد خوب خود را به اثبات رسانده و حال در قامت سدان هیبرید قدرتمندی وارد این حوزه شده است.

*** ۱٫۸ میلیارد / میتسوبیشی اوتلندر PHEV - مدل ۲۰۱۸
بزرگ‌ترین خودروی حاضر در این لیست که یکی از پرآپشن‌ترین‌ها نیز هست: کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، دو حالت رانندگی، دیلایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، مه‌شکن LED از نوع چرخشی در جلو، نورپردازی داخلی، فرمان‌برقی دو حالته با گرمکن، پدال شیفتر، سیستم صوتی ۶ اسپیکر با شبیه‌ساز صدای موتور، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین‌های عقب- جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث،USB، ورود و استارت بدون کلید،

صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، صندلی عقب از نوع تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی جلو، در صندوق عقب برقی، اینورتر ۱۵۰۰ وات، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و سانروف. اوتلندر از طراحی روز میتسوبیشی بهره می‌برد و با تجهیز به سامانه بازیابی انرژی (Regenerative Braking) علاوه‌بر شارژ باتری لیتیوم یونی در حین ترمزگیری عملکرد رضایت‌بخش ارائه می‌دهد. نکته جالب آن است که در اوتلندر PHEV خبری از جعبه دنده‌های معمول نیست و سیستمی مخصوص عملیات انتقال قدرت به چرخ‌ها را انجام می‌دهد.

*** ۱٫۵ میلیارد - لکسوس CT200H - مدل ۲۰۱۶
این هم یک هاچ‌بک کامپکت برای علاقه‌مندان به هاچ‌بک‌ها و در عین حال دغدغه‌مندان محیط‌زیست! CT200H از پایداری عالی به علت وجود سیستم تعلیق کرولا بهره می‌برد و بارزترین ویژگی‌های آن چیدمان مناسب کابین با متریال خوب است که با نشستن در کابین این خودرو شما شگفت‌زده خواهید شد. پیشرانه این خودرو نیز مشابه نمونه استفاده‌شده در تویوتا پریوس است که آلایندگی و مصرف سوخت کمی دارد.

البته از نظر طراحی خارجی ظاهر این خودرو به سال ۲۰۱۲ میلادی برمی‌گردد و ممکن است امروزه در قیاس با مدل‌های روز کمی قدیمی شده باشد. شاید جالب‌ترین ویژگی شاسی این خودرو، سیستم فنربندی مک‌فرسون در چرخ‌های جلو و جناغی دوبل برای محور عقب باشد که در واقع برای مدل‌های چهارچرخ‌متحرک و دودیفرانسیل پلتفرم MC تدارک دیده شده است. این امر سبب شده است که حتی بتوانید با لکسوس خود در خارج از شهر دور دور کنید و نگرانی خرابی کابین در اثر ناهمواری مسیر نباشید.

*** ۱٫۴ میلیارد / تویوتا کمری هیبرید - مدل ۲۰۱۵
در کیفیت ساخت و استهلاک پایین کمری حرفی نیست و این شاخصه در مدل هیبرید هم حفظ شده است. شاید بتوان نزدیک‌ترین مدل در این فهرست نسبت به این سدان ژاپنی را سوناتای هیبرید دانست. کمری نسب به سوناتا شتاب بهتر (۷٫۸ ثانیه) و تعلیق نرم‌تری دارد. هرچند از نظر طراحی نتوانسته نسبت به کره‌ای‌ها روزآمد شود.

روکش چرم صندلی‌ها، صندلی برقی شاگرد، تنظیم برقی گودی کمر راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه عقب الکتروکرومیک با نشانگر قطب‌نما، سنسور جلو، سنسورهای نقطه کور و تغییرلاین، سیستم پخش JBL و شارژر وایرلس را می‌توان در فول‌ترین تیپ کمری پیدا کرد. کمری هیبرید با آپشن‌هایی همچون حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، نقطه کور، تغییر لاین، ABS، EBD، ترمز کمکی، توقف خودرو هنگام فشردن هم‌زمان پدال گاز و ترمز و ۱۰ عدد کیسه هوا ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده و خودرویی ایمن است.

توضیحات

تویوتا پریوس - مدل 2016

توضیحات

کیا اپتیما هیبرید - مدل 2018

توضیحات

میتسوبیشی اوتلندر PHEV - مدل 2018

توضیحات

تویوتا CHR هیبرید - مدل 2017

کدخبر: ۳۶۴۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر