کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۱۰۴
تاریخ خبر:

پایان دوران کلش آو کلنز در ایران

روزنامه هفت صبح، محمد طالبیان | ‌زمان زیادی از محبوبیت کلش آو کلنز در ایران نگذشته بود که کافه بازار همکاری رسمی خود با سوپرسل سازنده این بازی را شروع کرد. همکاری که با کوتاه کردن دست دلال‌ها، راهی رسمی، قانونی و استفاده از ارز داخلی را پیش روی مخاطب‌های این بازی و ساز و کار پرداخت درون برنامه‌ای آن قرار داد.

راهی که به پایان خود رسیده و برای بار دیگر دسترسی کاربرهای ایران به پرداخت درون برنامه‌ای و زبان فارسی مجموعه بازی‌های کلش را مسدود می‌کند. انتهای هفته گذشته بود که سوپرسل خبری به زبان فارسی در وبسایت خود منتشر کرده و از اتمام همکاری آنها با کافه بازار خبر داد. خبری که در ادامه از سوی مسئولین کافه بازار نیز تایید شد و حالا باید چند روزی در انتظار پایان حضور رسمی کلش در ایران باشیم.

پایانی که شاید بزرگ‌ترین قدم رو به عقب چرخه اقتصاد فرامرزی بازی‌های ویدئویی در ایران باشد. پایانی که به خوبی نشان می‌دهد محدودیت‌های بین‌المللی حتی روی موضوعاتی این چنینی نیز تاثیرگذار بوده و می‌تواند به شکلی غیرقابل پیش‌بینی ریشه‌های اقتصادی خود را هدف قرار دهد.

* یک: «تصمیم سختی را گرفته‌ایم مبنی بر اینکه قرارداد خود را با «کافه بازار» تمدید نکنیم، که در نتیجه آن بازیکنان ایرانی دیگر قادر به انجام دادن بازی‌های ما نخواهند بود. بازیکنان پس از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ قادر به انجام خریدهای درون‌برنامه‌ای نخواهند بود و بازی‌ها پس از به‌روزرسانی بعدی که همین امسال عرضه می‌شود کاملاً از دسترس خارج می‌شوند.

بازیکنان ما، در هر کجا که هستند، از همه چیز برایمان مهم‌ترند، و واقعا متأسفیم که نتوانستیم در حال حاضر راهی را برای ادامه ارائه Clash of Clans و Clash Royale به بازیکنانمان در ایران پیدا کنیم. ما این در را برای همیشه نمی‌بندیم؛ ما به نظارت بر وضعیت و همکاری با «کافه بازار» ادامه می‌دهیم تا در صورت امکان راهی برای بازگشت پیدا کنیم.»

بیانیه رسمی سوپرسل و بخش انتهایی آن به خوبی نشان می‌دهد که مشکل کافه بازار نیست. آنها از حضور رسمی در ایران رضایت داشته‌اند و محدودیت‌های غیرمرتبط باعث شده که از تمدید همکاری خود محروم شوند. مسئله‌ای که به خوبی نشان می‌دهد اگر تغییراتی در آینده لحاظ شود، ممکن است این ارتباط دوجانبه برای بار دیگر برقرار شود.

* دو: در مقابل اما زمانی که شاید هنوز هم برخی امیدی به بهبود شرایط داشتند اما کافه بازار دو روز بعد از انتشار بیانیه سوپرسل، این اتفاق را با انتشار توضیحاتی تایید کرد. «با پایان‌یافتن دوره قرارداد بازار با سوپرسل (توسعه‌دهنده‌ بازی‌های کلش آف کلنز و کلش رویال)، این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در حال حاضر تصمیم ندارد قرارداد خود با بازار را تمدید کند.

بر اساس این بیانیه بازیکنان پس از ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ قادر به انجام خریدهای درون‌برنامه‌ای نخواهند بود و بازی‌ها پس از به‌روزرسانی بعدی کاملا از دسترس خارج می‌شوند. بازار ضمن ابراز تاسف از این موضوع، بر خود لازم می‌داند نکاتی را به اطلاع کاربران علاقه‌مند این دو بازی، و به‌ویژه بازیکنانی که در این دو بازی، از طریق بازار خرید درون‌برنامه‌ای کرده‌اند برساند: حساب و خریدهای پیشین شما محفوظ است. برای اطمینان، فقط کافی است وارد تنظیمات بازی خود شوید و روی دکمه «Supercell ID» ضربه بزنید.

خدمات پشتیبانی سوپرسل به زبان فارسی تا ۸ مهرماه برقرار خواهد بود و پس از آن، شما می‌توانید به زبان انگلیسی از این خدمات در داخل این بازی‌ها و نیز سایت سوپرسل برخوردار باشید. شما می‌توانید تا پایان روز ۸ مهرماه از طریق بازار برای این دو برنامه با پرداخت ریالی خرید کنید. پس از آن امکان خرید ریالی از طریق بازار وجود نخواهد داشت.» توضیحات کافه بازار از سوی دیگر به این موضوع اشاره دارد که همچنان روابط آنها با سوپرسل در شرایط خوبی قرار دارد اما قرارداد ثبت شده به پایان خود رسیده و فعلا امکان تمدید آن وجود ندارد.

* سه: سوال اصلی زمانی شکل می‌گیرد که به سرنوشت دیگر پرونده‌های مشابه نگاه کنیم. تاکنون بارها شاهد قطع دسترسی بازی‌های آنلاین در ایران بوده‌ایم. بازی‌هایی که در اکثر اوقات از سوی سازندگان یا ناشرهای غربی توسعه پیدا می‌کنند و در نهایت باید از چارچوب‌های تعیین شده برای ارتباط با بازارهای مختلف پیروی کنند. اینکه آیا در آینده شاهد قطع شدن پشتیبانی بازی‌های بیشتری در ایران خواهیم بود یا نه را باید برعهده بسیاری از فاکتورهای بی‌ارتباط قرار دهیم.

فاکتورهایی که نهایتا خوب یا بد بودن روابط سیاسی و اقتصادی را در بر گرفته و به روشن‌ترین شکل ممکن تاثیراتی این چنینی و شاید از دید بسیاری کوچک را باقی بگذارند. تاثیراتی که هرچند در ظاهر بی‌اهمیت هستند اما می‌توانند به خصوص در طولانی‌مدت مشکلات جدیدی را پدید آورند. مشکلاتی که با خود محدودیت‌های بیشتر، از بین رفتن تعادل‌های بازاری، رقابت کمتر و کند شدن روند پیشرفت را به همراه دارند.

در حال حاضر با گذشت ماه‌ها از انتشار، دسترسی کاربرهای ایرانی به آثاری همچون The Division 2 یا بخش آنلاین مسدود یا در بهترین حالت محدود است. موضوعی که نشان می‌دهد تغییر رویه خاصی از سوی تولیدکننده‌های خارجی شکل نگرفته و حتی ممکن است در آینده‌ای نزدیک بیشتر از گذشته شود. رویکردی که گره خورده در مسئله و مشکلی متفاوت است و باید منتظر ماند تا چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

کدخبر: ۳۴۹۱۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر