کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۷۵۰
تاریخ خبر:

مرز بلاروس بلای جان اروپایی‌ها شد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: اروپا آینده خود را گروگان دست دو نفری می‌بیند که مدام کشورهای اتحادیه را به بازکردن مرزهایشان بر روی پناهجویان تهدید می‌کنند. این کار را برای نخستین‌بار اردوغان پایه‌گذاری کرد و از کشورها خواست بابت اینکه جلوی سیل پناهجویان سوری را بگیرد، با او همکاری کنند. اما حالا لوکاشنکو هم از همین سلاح در برابر مخالفت‌های دیگر کشورهای اروپایی با سیاست‌های داخلی‌اش استفاده می‌کند.

دو: رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید که استفاده از پناهجویان به عنوان «ابزاری برای دستیابی به هدف سیاسی»،«غیرقابل قبول» است. اشاره او به اقداماتی است که لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس انجام داده و به مهاجران اجازه عبور از این کشور به سمت لهستان را داده است.او گفته که بروکسل علاوه بر بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه مینسک، راه‌های تحریم شرکت‌های هواپیمایی کشورهای ثالث که پناهجویان را به بلاروس منتقل می‌کنند مدنظر قرار خواهد داد.

سه: اتحادیه اروپا دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس را به انتقال پناهجویان خاورمیانه با هدف ایجاد بحران در مرز با کشورهای عضو اتحادیه اروپا (لیتوانی، لتونی و لهستان) متهم می‌کند. مینسک این اتهام را رد می‌کند. اما وضعیت غیرعادی در مرزها نشان می‌دهد که دولت بلاروس از این ابزار استفاده کرد تا خشم لوکاشنکو را نشان دهد.

چهار: لوکاشنکوی ۶۷ ساله در تمام ۲۶سال گذشته رئیس‌جمهور بلاروس و قدرت بلامنازع در مینسک بوده است. سال گذشته او باز هم در انتخاباتی که مخالفانش آن را فرمالیته می‌دانند پیروز شد.این پیروزی بسیاری از فعالان سیاسی و مخالفان او را به خیابان‌ها کشاند که حاصل آن دستگیری و یا فرار بسیاری از این چهره‌ها شد. در چنین وضعیتی کشورهای غربی به پشتیبانی از اپوزیسیون روی آوردند.اتفاقی که رئیس‌جمهور بلاروس را عصبانی کرد و او را به فکر انداخت تا به شیوه‌ای که پیش از آن اردوغان استفاده کرده بود، امنیت مرزهای اتحادیه را تحت تاثیر قرار دهد.

پنج: حالا گیر افتادن مهاجران بین مرزهای بلاروس و لهستان به معضلی بزرگ برای کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تبدیل شده و توجه رسانه‌ها و فعالان حقوق بشری را برانگیخته است. مهاجران در این منطقه نه راه پیش برای ورود به کشور لهستان دارند و نه راه پس برای بازگشت به خانه و مدام اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت جانی آنها منتشر می‌شود. لهستان از روز دوشنبه مانع ورود صدها مهاجر غیرقانونی از بلاروس به خاک کشورش شده و نسبت به تشدید اقدام «مسلحانه» در منطقه مرزی با بلاروس هشدار داده است.

شش: خبرگزاری فرانسه در گزارشی به وضعیت شرایط مرزی مهاجران غیرقانونی در مرزهای بلاروس- لهستان پرداخته و همزمان با کاهش دمای هوا در این منطقه از سختگیری دو کشور همسایه بلاروس و لهستان و فشار آنها بر مهاجران غیرقانونی در مرزهای دو کشور می‌گوید. واشنگتن و بروکسل خواهان توقف اقدامات مینسک علیه مهاجران هستند تا پیش از آنکه دیر شود جلوی سیل مهاجران را بگیرند.

این در شرایطی است که با وجود بهتر شدن اوضاع در سوریه، وضعیت اقتصادی لبنان و وضعیت ناگوار افغانستان در پی سقوط دولت، باعث شده تا پناهجویان بیشتری بخواهند خود را به کشورهای اروپایی برسانند.تجربه سوریه نشان داده که اروپا آغوش بازی برای این افراد ندارد و هرچه در توان دارد انجام خواهد داد تا مانع از آن شود. حتی اگر مجبور باشد به برخی از سیاستمداران باج دهد یا با خواسته‌هایشان کنار بیاید.

هفت: لهستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو در سال‌های گذشته به خاطر اقدامات و سیاست‌های این کشور در واکنش به مهاجرت مورد انتقادات شدید قرار گرفته است و حالا این گروه تازه آمده از کشورهای بحران زده در دست آنها قرار دارند. مهاجران در منطقه مرزی «کوزنیکا» کمپ ایجاد کرده‌اند. آنها دائما توسط نیروها و سرویس‌های امنیتی بلاروس تحت مراقبت هستند.

تعداد مهاجران گیر افتاده در این مرز سه تا چهارهزار نفر تخمین زده می‌شود. آنها می‌خواهند به اروپای غربی بروند اما فعلا در محاصره و در وضعیت بد آب‌وهوایی اروپا قرار گرفته‌اند. براساس بسیاری از گزارش‌ها مینسک، ویزاهای ویژه‌ای را صادر کرده که به مهاجران به ویژه از عراق و دیگر کشورهای خاورمیانه امکان می‌دهد به بلاروس پرواز کنند.این افراد خواهان آن هستند که خود را به دیگر کشورها به ویژه آلمان برسانند.

کدخبر: ۴۲۴۷۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر