کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۹۴۵
تاریخ خبر:

درباره فاجعه ‌دشت برچی که جهان را تکان داد

روزنامه هفت صبح |یک: در انتهای دشت برچی، در غرب کابل، مکتب سیدالشهدا مدرسه‌ای است برای دختران خانواده‌های فقیر شهر که شنبه عصر به خاک و خون کشیده شد. ابتدا یک خودروی مین‌گذاری شده از نوع تویوتا کرولا منفجر شد و وقتی دانش‌آموزان وحشت زده از مدرسه بیرون زدند، دو مین دست ساز منفجر شدند.بر اثر این فاجعه خشونت‌بار ۱۵۰نفر زخمی و تاکنون ۵۵ دختر نوجوان دیگر کشته شده‌اند.خانواده‌ها در بیمارستان‌های شهر که حالا پر از زخمی‌های حادثه است به دنبال دختران گمشده‌شان هستند.

قربانی آخرین حملات وحشیانه تندروها در کابل دخترانی در رده سنی ۱۱ تا ۱۵سال بودند.هنوز طالبان یا داعش مسئولیت این واقعه را نپذیرفته‌اند اما در موارد دیگر این گروه می‌گوید که باعث و بانی همه حملاتی که پس از ۲۰۱۶ اتفاق افتاده، آنها هستند. با این حال گروه طالبان هنوز مظنون اصلی است. آنها قصد سازگاری با دولت مرکزی را ندارند و دست به حملاتی در سراسر افغانستان می‌زنند و به رفتار خشونت‌بار با شهروندان و ترور خبرنگاران مشغولند.

این گروه که در زمان حکمرانی‌ بر این کشور با مدرسه رفتن دختران مخالف بودند، حالا متهم هستند که در ادامه سیاست‌های زن ستیزانه‌شان دست به کشتار دانش‌آموزان دختر زده‌اند.کاربران شبکه‌های اجتماعی خشمگینند.آنها با انتشار تصاویری از بدن‌های بی‌جان دختران،کفش‌های خونینشان و کتاب‌های پاره‌پاره آنها نسبت به کشتار در افغانستان ابراز انزجار کرده‌اند.با این حال رهبر فعلی طالبان که یک روز بعد از انفجارها بیانیه‌ای منتشر کرد، هیچ حرف یا ابراز تاسفی از این ماجرا ابراز نکرد.اما این نخستین‌بار نیست که اتفاقات کابل در سراسر جهان باعث واکنش و خشم جهان شده است.

* دو: «جان پدر کجاستی» این پیامی بود که پدر یکی از قربانیان جوان حمله به دانشگاه کابل به فرزند بی‌جانش فرستاده بود و تبدیل به نشانه‌ای از مظلومیت شهروندان افغانستان شد.اسفند ماه ۱۳۹۹ کابل یکی از تلخ‌ترین روزهایش را گذراند. داعش در حمله‌ای به دانشگاه کابل،‌ ۲۲ دانشجو را کشت.آنها اغلب بین ۱۸ تا ۲۴سال سن داشتند.

تروریست‌ها از ساعت ۱۲ ظهر تا شش ساعت بعد از آن در محوطه دانشگاه تا شش ساعت اسلحه به دست جولان دادند و دانشجویان را کشتند.شاخه خراسان داعش مسئولیت را قبول کرد و پرچم این گروه هم در یکی از کلاس‌های درس آویزان شده بود.پدری که ۲۵۲بار با دخترش تماس گرفته بود،نمادی از مظلومیت این دانشجویان کشته شده در دانشگاه کابل شد.در تهران و کابل و برخی دیگر از شهرها، پلاکاردهایی با عنوان جان پدرکجاستی آویخته شد.

* سه: دهه ۱۳۹۰ با یک اتفاق خونبار در روز عاشورای کابل شروع شد.سه بمب‌گذاری در روز شهادت امام حسین(ع) مرگ ۷۸نفر را رقم زد.یکی از آنها در کابل و در زیارتگاه حضرت ابوالفضل رخ داد.انفجار بعدی در مزار شریف بود.یکی از مهم‌ترین شهرها برای شیعیان افغانستان.

اتفاق بعدی در قندهار افتاد.برخلاف تصورات اولیه گروه طالبان که آن روزها از امروز کم توان‌تر بودند،این حملات را محکوم کرده و آن را وحشیانه دانستند. یک گروه پاکستانی با نام لشکر جهنگوی مسئولیت را برعهده گرفته بودند.یک تصویر از آن روز برنده جایزه پولیتزر شد.کودکی سبز پوش و با لباس تعزیه که در میان بدن بی‌جان پدر و مادر و بستگانش ایستاده و فریادی از ته دل می‌کشد. این تصویر واقعیتی بود که از خشونت‌ها در افغانستان به جهان مخابره شد. اما از آن روز تاکنون اوضاع تنها بدتر و بدتر شده است.

کدخبر: ۳۸۸۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر