کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۳۸۳
تاریخ خبر:

‌ماجرای عبرت‌آموز دیوید کامرون‌ در جنجال لابی‌گری‌

روزنامه هفت صبح | یک:‌ اتفاقی که برای دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق بریتانیا رخ داده، یک ماجرای عبرت‌آموز برای مایی است که این سوی دنیا، شاید بی‌اعتنا از کنار این اتفاقات عبور می‌کنیم هرچند که به شدت با مواردی مشابه آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. احتمالا نمی‌دانید از چه ماجرایی صحبت می‌کنیم چون این موضوع بازتاب زیادی در محیط رسانه‌ای ما نداشته است. پس بیایید آنچه رخ داده را با هم مرور کنیم.

* دو: بعد از پایان دوره نخست وزیری در سال ۲۰۱۶، دیوید کامرون که آن روزها ۵۰ ساله بود؛ مشاور گرینسیل کپیتال می‌شود که یک بانک معتبر است. لکس گرینسیل، موسس این شرکت هم در دوره نخست وزیری کامرون، مشاور نخست وزیر بود. این‌ به آن در. البته دیوید کامرون سهام این شرکت را هم در اختیار داشت.

* سه: وقتی کرونا آمد و کاسبی‌ها خوابید و سهام‌ها سقوط کرد، دیوید کامرون لابی خود را برای نجات این شرکت آغاز کرد و گفته شده یک جلسه خصوصی با حضور گرینسیل و وزیر بهداشت بریتانیا برگزار کرده است. او برای این کار از لینک‌های سیاسی خود استفاده کرده چرا که هر چه باشد حدود ۶ سال رهبر حزب حاکم فعلی بوده است.

* چهار: این ملاقات‌ها برای چه بوده است؟ برای اینکه دولت متقاعد شود که به گرینسیل کپیتال هم وام کرونایی داده شود. کامرون غیر از جلسات غیررسمی با وزیر بهداشت که حتی گفته شده در آن به خوردن مشروبات الکلی می‌پرداختند، چند پیامک هم به خزانه‌دار بریتانیا زده است. در واقع نوعی رفیق‌بازی که البته به هیچ جا هم نرسیده و وامی هم نصیب این شرکت نشده است.

* پنج: حالا به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیوید کامرون در اولین اظهارنظر عمومی درباره جنجال لابی‌گری به نفع بانک گرینسیل کپیتال شامگاه یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اذعان کرد که از این جنجال باید درس عبرت آموخت. این نخست‌وزیر پیشین انگلیس که قبلا قاطعانه هرگونه طرح پرسش از رسانه‌ها را رد می‌کرد و به انتقادات پاسخ نمی‌داد، در این بیانیه گفت که مرتکب قانون‌شکنی نشده است.

با این حال، او عملکرد خودش را در رابطه با لابی غیر رسمی با وزرای دولت به نفع یک بانک خصوصی که سال ۲۰۱۱ به دست لس گرینسیل راه‌اندازی شد، اشتباه دانست. دیوید کامرون گفت: ارتباطات با دولت تنها باید از طریق رسمی‌ترین کانال‌ها صورت بگیرد تا جایی برای سوء تفاهم پیش نیاید.

* شش: از اوایل مارس تحقیقاتی علیه دیوید کامرون درباره لابی مقام‌های حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس به نفع بانک گرینسیل در سال ۲۰۲۰ به جریان افتاده و البته این در حالی است که ظاهرا افراد مفسد در همه جای جهان به نوعی حامی دارند چرا که وزیر محیط زیست بریتانیا همین دیروز به اسکای نیوز گفته است که دیوید کامرون هنگام لابی برای گرینسیل پایتخت هیچ اشتباهی نکرده و با دقت تمام قوانین را رعایت کرده است. جورج یوستیس همچنین گفته قوانین فعلی در مورد لابی کردن (رایزنی سیاسی) بسیار خوب است.

* هفت: با این حال با فشار رسانه‌ها حتما تحقیقات ادامه پیدا خواهد کرد و حتی این نکته که بانک گرینسیل کپیتال از حامیان مالی کلیدی شرکت لیبرتی استیل، سومین سازنده بزرگ فولاد در انگلیس است هم نخواهد توانست جلوی این مسیر را بگیرد.

کدخبر: ۳۸۴۳۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر