کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۳۷۸
تاریخ خبر:

جرد کوشنر؛ رئیس‌جمهوری در سایه؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | جرد کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ و داماد دونالد ترامپ است. بسیاری او را به همین عناوین می‌شناسند، عده‌ای هم او را یک سرمایه‌دار جوان و ساختمان‌ساز آینده‌دار می‌دانند. دونالد ترامپ بر حسب اعتمادی که به کوشنر دارد او را به عنوان مشاور ارشد خود انتخاب کرده است اما رسانه‌ها و اذهان عمومی آنچنان که باید کوشنر را جدی نمی‌گیرند.

باید گفت کوشنر برخلاف ساختمان‌سازهایی که به دور ترامپ جمع شده‌اند و تصویر معمولی که اذهان از یک سرمایه‌دار ساختمان‌ساز دارند، یک جوان تحصیل کرده است که از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده است. همچنین در پوشه گزارش عملکرد کوشنر در سه سال گذشته هم امور مهمی مانند عملیات دیوارکشی مرزی میان مکزیک و آمریکا، معامله قرن، مدیریت بحران مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر، مدیریت بحران کرونا و بازنویسی پلتفرم حزب جمهوری‌خواه دیده می‌شود.

فارغ از ارزشگذاری عملکرد ‌کوشنر در انجام این وظایف، باید گفت او نقش کلیدی در پیش‌برد سیاست‌های ترامپ دارد.روز گذشته جان بولتون با حضور در شبکه خبری فاکس گفت جرد کوشنر دومین فرد قدرتمند پس ازدونالد ترامپ در کاخ سفید است. طبق اظهارات بولتون، کوشنر نفوذ عجیبی بر تصمیمات دونالد ترامپ دارد و سیاست خارجی آمریکا، بالاخص مواضع این کشور درباره خاورمیانه و چین را کوشنر تعیین می‌کند.

آندرا برنستین که سال گذشته کتابی در مورد کوشنر در نیویورکر منتشر کرد معتقد است طبق پژوهش‌ها و تحقیقات او، نقش کوشنر فراتر از آن‌ چیزی است که دیگران تصور می‌کنند و خیلی به دور از واقعیت نیست اگر بگوییم در طول این سه سال کوشنر رئیس جمهور کشور بوده و ترامپ تنها در مقابل دوربین‌ها ظاهر می‌شده است. دونالد ترامپ، خانواده او و نزدیکانش در چند ماه گذشته، همواره صحت و سقم نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال می‌بردند و آن را توطئه دموکرات‌ها و رسانه‌ها علیه ترامپ می‌دانستند.

حضور کم شور حامیان ترامپ در گردهمایی انتخاباتی او در تالسا سبب شد که ترامپ و خانواده او از سرنوشت او در انتخابات احساس خطر کنند. در خبرها آمد که کوشنر از مسئولان کمپین ترامپ به دلیل سهل‌انگاری در برگزاری گردهمایی انتخاباتی بسیار ناراحت و عصبانی شده است. رسانه‌ها می‌گویند طرح تغییر قوانین و اساسنامه پلیس و نیز ملغی کردن اوباکر ایده کوشنر برای آرام کردن اوضاع و نیز متحد کردن سفیدپوستان حامی حزب جمهوری‌خواه پشت سر دونالد ترامپ است.

ظاهرا اوضاع کمپین ترامپ آنچنان بحرانی شده است که جرد کوشنر پرده‌ها را کنار زده است و از پشت پرده به میانه میدان آمده و امور کمپین انتخاباتی پدر زنش را در دست گرفته است. کوشنر در قدم اول تعدادی از مسئولان قبلی کمپین، بالاخص مسئولان برگزاری گردهمایی‌های انتخاباتی را اخراج کرد و دوباره جف دویت را به کمپین ترامپ بازگرداند.

جف دویت از مدیران ارشد ناسا بوده است که علاوه بر کارنامه درخشانش در ناسا، درکنار رودی جولیانی، یکی از افراد برجسته‌ای بود که در انتخابات ۲۰۱۶ سبب شد ترامپ به پیروزی برسد. باید دید این تلاش‌های کوشنر به نام دونالد ترامپ و به کام خودش می‌تواند شگفتی‌های کمپین ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ را تکرار کند یا خیر.

کدخبر: ۳۳۷۳۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر