کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۲۸
تاریخ خبر:

شانس بایدن برای پیروزی چقدر است؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: بایدن معاون دولت پیشین آمریکا در هفته گذشته به شدت خوش‌شانس بوده است. در حالی که پیش از این پیش‌بینی می‌شد ‌ او شانسی برای کاندیداتوری از سوی حزب دموکرات نداشته باشد‌ اما ورق برگشت و او یک پیروزی مهم را در کارولینای جنوبی به نام خود ثبت کرد. این اتفاق در حالی افتاد که پیش‌بینی می‌شد ‌ در این ایالت هم مانند دیگر ایالات آمریکا رقابت میان پیت بوتجج و سندرز باشد. ناظران شانس سندرز با تمایلات سوسیالیستی را از دیگران بالاتر می‌دانستند.

* دو: در کارولینای جنوبی بایدن با کسب ۴/۴۸ درصد کل آرا در جایگاه نخست نامزد‌های دموکرات قرار گرفت و پس از وی برنی سندرز با ۱۹.۹ درصد، تام استیر با ۳/۱۱ و پیت بودجج با ۲/۸ درصد کل آرا به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند. به نظر می‌رسد ‌ این شکست برای بوتجج، به شدت ناراحت کننده و غیرمنتظره آمده بود. چرا که او یکشنبه شب از کاندیداتوری استعفا داد.

* سه: جو بایدن به محض رسیدن به پیروزی در این ایالت برنی سندرز را نشانه رفت و در جمع هواداران خود به مواضع این نامزد سوسیالیست تاخت. بایدن گفت: «دموکرات‌ها نامزدی می‌خواهند که یک دموکرات باشد.» او که در شهر کلمبیای ایالت کارولینای جنوبی در جمع هوادارانش سخن می‌گفت، سندرز را «بیش از حد لیبرال» توصیف کرد و گفت:

«یا قدرتمندانه پیروز شو یا بباز، انتخاب اصلی این است. بیشتر آمریکایی‌ها وعده‌ انقلاب نمی‌خواهند. آنها وعده و وعید نمی‌خواهند نتیجه می‌خواهند.» از سوی دیگر برنی سندرز در جمع هواداران خود به بایدن یادآوری کرد: «نمی‌توانی در همه‌ ایالت‌ها پیروز شوی. این کشور ایالت‌های زیادی دارد و هیچ کس نمی‌تواند در همه‌ آنها پیروز شود.»

پس از اعلام پیروزی بایدن، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود به این ماجرا واکنش نشان داد و نوشت: «برایم سخت بود که باور کنم تام استایر، نامزد بازنده‌ دموکرات یا مایک ریزه‌ بلومبرگ، در مقابل من بتوانند کمکی به حزب دموکرات ‌کنند، آن هم بعد از رفتاری که با آنها کردند، یعنی به آنها خندیدند و مسخره‌شان کردند.» این دو در ماه‌های گذشته به شدت با یکدیگر درگیر بوده‌اند. پرونده پسر جو بایدن و تلاش ترامپ برای استفاده از آن بر ضد این کاندیدای دموکرات، رئیس جمهور آمریکا را به پای میز استیضاح کشاند.

* چهار: از بوتجج به عنوان پدیده‌ای در انتخابات ۲۰۲۰ یاد می‌شد. این سیاستمدار جوان و ۳۸ ساله که سابقه شهرداری ساوت‌بند در ایالت ایندیانا را نیز در کارنامه دارد، شروع موفقی داشت. او ابتدا در ایالت آیووا توانست بالاتر از جو بایدن، الیزابت وارن و با فاصله‌ای کم نسبت به برنی سندرز در جایگاه نخست قرار گیرد اما او یکشنبه شب گفت ‌ دیگر در رقابت‌ها شرکت نمی‌کند. با کنار رفتن او رسما رقابت در میان دموکرات‌ها تنها در میان سندرز و بایدن وجود دارد. دو نامزدی که سن بیشتری هم از دیگران دارند.

* پنج: انتخابات روز سه‌شنبه تکلیف ۱۵ ایالت آمریکا را مشخص می‌کند و از آن به عنوان سه‌شنبه بزرگ یاد می‌شود. در آستانه این اتفاق شایعاتی در مورد حمایت بوتجج از جو بایدن، معاون اول اوباما وجود دارد و گفته می‌شود ‌ این دو در روز یکشنبه با یکدیگر گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

* شش: دموکرات‌ها از سندرز خوش‌شان نمی‌آید. او تمایلات سوسیالیستی دارد و حتی اوباما هم در سخنرانی که مدتی پیش داشت تلاش کرد تا رای‌دهندگان را تشویق کند که توجهی به سندرز نشان ندهند. در مقابل به نظر می‌رسد این کاندیدا که در دهه هشتم زندگی‌اش به سر می‌برد و به تازگی یک مشکل قلبی را هم پشت سر گذاشته، از حمایت بخشی از جامعه برخوردار است و شعارهایش طرفدار دارند. او هزینه تبلیغاتش را از مردم کسب کرده و پشتوانه خوبی دارد. در مقابل به نظر می‌رسد ‌ دموکرات‌ها حالا تلاش می‌کنند ‌ روی شانس بایدن کار کنند. او برای آنها گزینه امن‌تری است که شعارهای سوسیالیستی نمی‌دهد و با ساز و کار قدرت آشناتر است.

* هفت: با توجه به اینکه حدود ۱۳۴۴ دلیگیت در این ۱۵ ایالت که در روز سه‌شنبه رقابت در آنها برگزار می‌شود، وجود دارد که حدود یک سوم از کل دلیگیت‌های موجود است، نامزدی که بتواند در سه‌شنبه بزرگ موقعیت خوبی داشته باشد، به طور قطع دست بالا را در ادامه رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها خواهد داشت، این در حالی است که اگر آرا در این ۱۵ ایالت تقسیم شود و کسی نتواند به برتری قاطع برسد، آن زمان است که کار برای انتخاب نامزد نهایی دموکرات‌ها سخت خواهد شد. به نظر می‌رسد ‌‌حزب دموکرات تمام تلاشش را می‌کند تا رای سندرز را پایین بیاورد و به جای آن بایدن را به رای‌دهندگان غالب کند.

کدخبر: ۳۱۳۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر