کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۸۶۳۴
تاریخ خبر:

رونمایی از نرخ جدید بیمه ثالث در دقیقه ۹۰

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ سال ۱۴۰۱ را امروز رسما آغاز می‌کنیم در حالی‌که قیمت دلار در کف کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و برای هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید باید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم اما وقتی در ساعت ۱۱ صبح امروز یکشنبه ۱۴ فروردین زنگ شروع به‌کار رسمی بازارها به‌صدا دربیاید، همه تعارف را کنار می‌گذارند و با معادلات جدید کار را استارت می‌زنند. دوباره همه نگاه‌ها سمت وین و مذاکرات خواهد چرخید و شایعه‌ها و اخبار ریز و درشت را به‌عنوان متر و معیار در نظر می‌گیرند.

اجازه بدهید از طرف بچه‌های گروه بازار، اولین روز رسمی بازارهای مالی در قرن جدید را تبریک بگوییم و از شما بخواهیم ترس به دلتان راه ندهید، قرار نیست چیزی بدتر یا ترسناک‌تر از آنچه تا الان اتفاق افتاده، پیش‌رو داشته باشیم. چه با مذاکره و چه بدون مذاکره. اگر در طول دو هفته تعطیلات هیچ خبر اقتصادی را دنبال نکرده‌اید این نوشته می‌تواند با زبانی ساده و خلاصه توضیح دهد در ۱۳ روز گذشته چه رخ داده، کی چه‌کار کرده و چه چیزهایی در انتظارمان است.

‌تعیین تکلیف بیمه شخص ثالث ۱۴۰۱
نرخ دیه ۱۴۰۱ در هشتمین روز از فروردین ماه اعلام شد و بلافاصله روی قیمت بیمه شخص ثالث خودروها که یک بیمه اجباری است، تاثیر گذاشت. در ابلاغیه رئیس قوه آمده قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر‌حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. یک روز بعد مدیرکل برنامه‌ریزی و فنی بیمه مرکزی با منت اعلام کرد اگرچه نرخ دیه امسال ۲۵‌درصد افزایش داشته، اما حق بیمه شخص ثالث خودروها و وسایل نقلیه ۲۱‌درصد افزایش پیدا می‌کند.

نرخ‌ جدید بیمه شخص ثالث خودروها به تناسب نوع وسیله و میزان تخفیف‌هایی که دارد تغییر می‌کند اما به‌طور کلی حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای گروه سواری،‌ گروه بارکش، اتوکارها‌ و موتورسیکلت‌ها متفاوت است. متداول‌ترین سواری یعنی خودرو پیکان و پراید در سال جدید، کمترین حق بیمه یعنی رقم ۲٫۷ میلیون تومان را پرداخت می‌کنند.

بر‌اساس اعلام بیمه مرکزی کسانی که خودروی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا آخر سال ۱۴۰۰ بیمه شخص ثالث کرده‌اند، نیازی به خرید الحاقیه نیست، اما برای افزایش پوشش مالی می‌توانند الحاقیه جدید خریداری کنند و کسانی‌که از ابتدای سال جاری بیمه‌نامه خودرو خریداری می‌کنند، بر‌اساس نرخ دیه جدید باید خریداری کنند و پوشش خسارت‌های مالی آنها نیز نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

با توجه به فرمول محاسبه حداقل پوشش مالی بیمه ثالث در بالا متوجه می‌شویم حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. از طرف دیگر بیمه مرکزی حداکثر پوشش خسارت بیمه شخص ثالث را از بعد مالی در سال ۱۴۰۱ معادل ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. شما می‌توانید به‌عنوان بیمه‌گذار، پوشش مالی بیمه خودتان را بین این دو عدد انتخاب کنید و برای این کار هزینه ناچیزی بپردازید.

طبق قانون اگر خسارت جانی روی دهد، طبق بیمه‌نامه تعهد شرکت بیمه‌ای تا سقف تعهد پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت تعهد بیمه‌نامه و نرخ دیه جدید را‌‌‌‌‌‌‌‌ صندوق خسارت بدنی می‌پردازد اما از نظر بعد خسارت مالی شرکت‌های بیمه، از بیمه‌گذارانی که پیش از این نسبت به تمدید یا صدور بیمه‌نامه جدید اقدام کرده‌اند، خواسته‌اند برای تهیه الحاقیه اقدام کنند. اگرچه بیمه‌مرکزی اعلام کرده این کار هم اجباری نیست اما با توجه به هزینه کم مورد نیاز برای دریافت الحاقیه شاید انجام این کار از نظر مالی برایتان به‌صرفه باشد.

نظر هفت صبح: درست است که رقم ما‌به‌التفاوت خسارت‌های بدنی را دولت پرداخت می‌کند اما با دریافت الحاقیه در صورتی‌که در تصادفی مقصر شما باشید، راننده خسارت‌دیده می‌تواند با استفاده از بیمه شما رقم بیشتری از بیمه دریافت کند، پس برای رقم ناچیزی که می‌پردازید کلی دعای خیر پشت سر شما خواهد بود. توصیه می‌کنیم در این مورد خساست به خرج ندهید.

‌آغاز فرآیند پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیونی
دهمین روز فروردین شاهد ابلاغ بخشنامه پرداخت تسهیلات ازدواج ۱۴۰۱ بودیم. به موجب این تصمیم کف رقم قابل پرداخت وام ازدواج در سال جدید برای زوج‌های جوان به ۱۲۰ میلیون تومان و سقف آن به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. در ابلاغیه بانک مرکزی شرایط دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۱ کمی تسهیل شده است و بانک‌ها مکلف شده‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

طبق قانون تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از تاریخ اول فروردین سال ۱۳۹۷ بوده است، ۱۲۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۱۰‌ساله درنظر بگیرند. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵‌سال و زوجه‌های زیر ۲۳‌سال، رقم ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. به‌منظور نظارت بر حسن اجرای قانون، بانک مرکزی تمامی بانک‌ها را موظف کرده به‌صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به‌صورت عمومی اعلام کنند.

همچنین، با توجه به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، این افراد مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند. پرداخت تسهیلات قرار است نهایتا یک هفته پس از ابلاغ بخشنامه جدید یعنی تقریبا از هفدهمین روز فروردین ماه آغاز شود.
نظر هفت صبح: آن دسته افراد که پیش از این با ورود به سامانه درخواست تسهیلات ازدواج ثبت‌نام کرده‌اند اما هنوز نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام نکرده‌اند، این شانس را دارند که ثبت‌نام قبلی را کنسل کرده و شانس خود را دوباره و با توجه با رقم تسهیلات ازدواج سال ۱۴۰۱ امتحان کنند.

‌وضعیت بورس در تعطیلات عید نوروز
بورس در هفته دوم فروردین شاهد کاهش ۹۹‌درصدی معاملات بود با این حال آمار معاملات خرد رونق چشمگیری داشت. در هفته دوم فروردین به استثنای روز سه‌‌شنبه، در باقی روزها شاهد ورود پول حقیقی به بازار سهام بودیم. در مجموع کل هفته ۳۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود سرمایه حقیقی ۷۹ میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌‌های خرید در هفته دوم فروردین ماه به ۶۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

میانگین ارزش صف‌های خرید هفته پایانی اسفندماه سال ۱۴۰۰، ۷۹ میلیارد تومان بود. به‌عبارت دیگر، در این هفته، میانگین ارزش صف‌‌های خرید ۶۹۱‌درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته ۸۳۱ میلیارد تومان بود و در روز دوشنبه ثبت شد و پایین‌‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که ۴۲۹ میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌‌های فروش در هفته گذشته ۱۲ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۴۹ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۸۰‌درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۵۲ میلیارد تومان بود که در روز سه‌‌شنبه ثبت شد.

شاخص کل بورس در پایان معاملات اولین روز کاری سال جدید با افزایش ۲۳ هزار و ۵۲۹ واحد همراه شد اما اگر بخواهیم وضعیت بورس در اولین روزهای سال جدید را زیر ذره‌بین بررسی کنیم، باید بگوییم روند بورس از ابتدای سال جاری که شامل چهار روز معاملاتی می‌شود، غالبا صعودی بوده است به‌طوری‌که شاخص کل توانست دوباره و پس از مدت‌ها وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد شود.نگاهی به وضعیت کلی سال گذشته نیز نشان می‌دهد ارزش معاملات بورس در سال گذشته ۱.۲ میلیون میلیارد تومان می‌رسد.

این رقم نسبت به ارزش کل معاملات بورس تهران در سال ۱۳۹۹ کاهش ۵۴‌درصدی داشته است. حجم کل معاملات نیز یک میلیون و ۶۰۲ هزار میلیارد و ۶۳۵ میلیون سهم بوده است. شاخص کل بورس در روز ابتدایی سال گذشته در ارتفاع یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۲۴۷ واحدی قرار داشت و در روز پایانی سال ۱۴۰۰ یعنی ۲۸ اسفندماه، در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۰۰ واحدی ایستاد. از سوی دیگر ارزش سهام عدالت در هفته دوم فروردین با افت ارزش مواجه شده است. علت این موضوع را نیز می‌توان در نوسان‌های بازار سرمایه دانست.

در نهایت برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم فروردین ماه به ترتیب با کاهش ۲۷۸ هزار تومانی، ۳۳۴ هزار تومانی، ۳۶۱ هزار تومانی و ۶۸۰ هزار تومانی نسبت به هفته اول فروردین ماه مواجه شدند. پیش از شروع معاملات امروز ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با هفت میلیون و ۲۰۶ هزار تومان، هشت میلیون و ۶۶۸ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳۷۳ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۶۱۸ هزار تومان.

اگر ناامید نمی‌شوید این اعداد می‌گویند ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت هشت میلیون و ۳۷۳ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۷۲ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۸۹۱ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۴۷۳ هزار تومانی روبه‌رو است. نظر هفت صبح: وضعیت بورس در روزهای ابتدایی سال، مانند سال پیش غیرقابل پیش‌بینی است اگرچه افزایش احتمالی قیمت ارز می‌تواند به‌عنوان موتور محرک عمل کند اما بلاتکلیفی به‌خصوص در مورد مسائل سیاسی باعث می‌شود توصیه کنیم به‌عنوان یک آماتور تنها سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروید و در غیر این صورت از ریسک کردن بپرهیزید.

پیش‌بینی روند بازار ارز در سال ۱۴۰۱
بازار آزاد ارز امروز یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در حالی کار خود را آغاز می‌کند که قیمت دلار حداقل در ساعات ابتدایی معاملات روی جایگاه ۲۷ هزار و ۵۰ تومان خواهد ایستاد. قیمت یورو، درهم و لیر نیز به‌عنوان سه ارز پرطرفدار به ترتیب ۲۹ هزار و ۸۸۵ تومان، هفت هزار و ۳۶۵ تومان هزار و ۸۴۰ تومان خواهد بود. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که به سکه امامی شهرت دارد کار خود را از جایگاه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌کند.

نیم‌سکه را باید حدود هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بخرید و برای سکه ربع بهار آزادی حدود چهار میلیون و ۱۵۰ تومان پرداخت کنید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه ۱۴ فروردین معادل یک میلیون و ۲۵۸ هزار تومان است. به‌طور کلی می‌توان گفت دلار سال جدید را با افزایش قیمت آغاز کرده و ارزش طلا نسبت به آخرین روز کاری سال قبل رشد داشته است اما امروز یکشنبه دو عامل مهم بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود. اول معادلات سیاسی که در طول تعطیلات عید بازار کاملا نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و دوم آغاز ماه مبارک رمضان که به‌‌طور سنتی حداقل در بازار طلا و سکه تاثیر می‌گذارد. در معاملات پشت‌خطی ارز هم حداقل تا غروب روز شنبه ۱۳ فروردین نشانه‌ای از هیجان دیده نمی‌شود.

نظر هفت صبح: همه‌چیز به اخبار سیاسی پیرامون مذاکرات وین بستگی دارد. حداقل در طول تعطیلات عید کسی حال و حوصله دنبال کردن اخبار وین را نداشت اما از امروز که دلال‌ها سیخ و جوجه سیزده‌ به‌در را کنار می‌گذارند و برای شروع سال جدید آماده می‌شوند، به‌شکل طبیعی هر خبر و شایعه‌ای بر نرخ دلار تاثیر می‌گذارد. نهایتا خدا بزرگ است!

جنجال پوچ مالیات بر حساب‌های بانکی
وقتی شما در تعطیلات عید مشغول جدا کردن پسته و بادام از تخمه بودید، خبرهایی درباره معافیت مالیاتی سپرده‌های بانکی منتشر شد. در متن این خبر آمده سود سپرده بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نخواهد شد. داوود منظور، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از برداشته شدن معافیت مالیاتی برای سود سپرده اشخاص حقوقی خبر داد. این دوتا در کنار هم شاید باعث شود بعضی‌ها پیش خودشان خیال کنند در ادامه پهن شدن چتر مالیات‌ها، قرار است سراغ سپرده‌های بانکی بروند و… نه! نترسید چون فعلا خیلی با این موضوع فاصله داریم.

نبرد سهمگین در جبهه قیمت تولیدکننده
درج قیمت تولیدکننده روی کالاها از اول اردیبهشت الزامی می‌شود. برخلاف آنچه احتمالا در این‌طرف و آن‌طرف می‌شنوید (یا شنیده‌اید) و شاید بخشی از آن حاصل رنجش خاطر تولیدکنندگان باشد، این طرح ثمرات زیادی برای مصرف‌کننده خواهد داشت. به‌عنوان نمونه تولیدکننده‌های ایرانی مجبور می‌شوند قیمت تمام شده کالای خود را به‌صورت شفاف روی محصول درج کنند و فروشگاه‌ها هم دست از اعمال تخفیف‌های صوری برمی‌دارند.

بعضی تولیدکننده‌ها که منافع‌شان به‌خطر افتاده سعی می‌کنند بگویند با این کار مشتری در مغازه و سوپرمارکت گیج می‌شود و مردم عادی را با تهدیداتی مثل الزامی شدن حمل و نقل ماشین‌حساب بترسانند. اگر شما هم در دو سه سال اخیر از افزایش قیمت مستمر و بی‌ضابطه محصولات تولید داخل کلافه شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم بدون ترس و لرز این داستان را دنبال کنید چون قرار است خیلی خوش بگذرد!

تاثیر افزایش دستمزد بر قیمت‌ها
افزایش دستمزد کارگران در آخرین روزهای سال قبل، بعضی تولیدکنندگان داخلی را به‌تکاپو انداخت. آنها با کوبیدن پا بر زمین اصرار کردند که این کار باعث افزایش قیمت کالاهای تولید داخل و حتی تعدیل نیرو می‌شود و ای وای! ای وای! گول این یکی تهدید را هم نخورید چون محاسبات اقتصادی نشان می‌دهد تاثیر حقوق و دستمزد کارگران در قیمت نهایی محصولات تولید داخل بین هفت تا ۱۳ درصد است.

کدخبر: ۴۴۸۶۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر