کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۱۳
تاریخ خبر:

مرور تغییر قیمت خوراکی‌های پرمصرف از ابتدای سال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌براساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی، قیمت محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت گوسفند و گوساله، گوسفند و گوساله زنده در ابتدای ماه جاری نسبت به شش ماه قبل بین پنج تا ۱۷‌درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین در شش ماه گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله با ۱۷‌درصد افزایش به ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. قیمت محصولات موجود در گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز بین ۱۸ تا ۳۱‌درصد افزایش پیدا کرده است.

از بین انواع روغن، قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و روغن سرخ‌کردنی هر کدام دو درصد افزایش یافته و به حدود ۱۴ و ۱۳‌هزار تومان رسیده است. بررسی گروه کالایی غلات و حبوبات شامل انواع برنج و ماکارونی ‌در شش ماه گذشته نیز حاکی از افزایش هشت تا ۷۱‌درصدی قیمت این کالاهاست. قیمت برنج ایرانی یعنی هاشمی و طارم با ۶۸ و ۷۱‌درصد افزایش ظرف شش ماه گذشته به ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان رسیده‌ و میزان افزایش قیمت در برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی معادل ۱۹ و ۱۷‌درصد است که باعث می‌شود قیمت این دو محصول در ابتدای بهمن امسال به ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان برسد.

قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی هم با ۳۳‌درصد افزایش در این مدت به حدود هشت هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. این گزارش زودتر از گزارش رسمی مرکز آمار منتشر شده و در دسترس قرار گرفته است اما از هر طرفی که به آن نگاه کنید، با آنچه در بازار جریان دارد متفاوت است. خاصیت گزارش‌‌های آماری همین است دیگر! به همین‌ بهانه نگاهی می‌اندازیم به آنچه از ابتدای امسال تا به‌حال در بازار خوراکی‌های پرمصرف رخ داده است.

برنج ایرانی؛ رشد ۴۵ هزار تومانی
قیمت برنج ایرانی در ابتدای سال ۳۵ هزار و ۴۸۰ تومان به‌ازای هر کیلوگرم بود و یک ماه بعد هزار تومان به آن اضافه شد. تا تیرماه هم می‌شد هر کیلو برنج را در همان حوالی ۳۶ هزار تومان خرید اما با آغاز تابستان قیمت به ۳۷ هزار و ۳۶۱ تومان رسید. در پایان تابستان قیمت هر کیلو برنج ایرانی به ۴۲ هزار و ۹۷۰ تومان رسید. برنج پاییز را بد شروع کرد و قیمت آن به ۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان در مهر و ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان در آبان رسید. در آذر هر کیلو برنج ۵۱ هزار و ۶۸۰ تومان قیمت پیدا کرد.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۶۲ هزار و ۲۰۰
قیمت فعلی؛ حداکثر ۸۰ هزار تومان

برنج خارجی؛ رشد ۱۴ هزار تومانی
قیمت یک کیلو برنج خارجی در فروردین ۲۴ هزار و ۵۴۰ تومان بود که تا مردادماه تغییر چندانی را تجربه نکرد و فقط هر ماه ۱۰۰ تومان به قیمت اضافه شد. در وسط تابستان هزینه خرید یک کیلو برنج از نوع خارجی به ۲۵ هزار و ۱۹۰ تومان رسید و با آغاز پاییز باز هم کمی بالا رفت و ۲۶ هزار و ۷۵ تومانی شد. هر کیلوگرم از این برنج را در بازار در ماه آبان و آذر می‌شد به‌ترتیب با قیمت ۲۷ هزار و ۱۱۷ و ۲۷ هزار و ۹۴۱ تومان خرید و سر سفره برد.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۲۹ هزار و ۳۰۰
قیمت فعلی؛ ۳۸ هزار تومان

ماکارونی؛ رشد هزار و ۱۶۰ تومانی
اگر در آذرماه می‌خواستید ۵۰۰ گرم ماکارونی بخرید قیمت آن هفت هزار و ۳۳۹ تومان بود. اما اوضاع قیمت امسال همیشه به این منوال نبود. ماکارونی در آبان ۱۰۰ تومان از این هم گران‌تر بود و هفت هزار و ۴۸۲ تومان در هر بسته به فروش می‌رفت و نمی‌دانیم که چرا روند گرانی در آذر کاهشی شد. در تابستان قیمت هر ۵۰۰ گرم ماکارونی بین شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار و در بهار هم قیمت شش هزار و ۲۰۰ تا شش هزار و ۴۲۴ تومان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر بسته ماکارونی از فروردین تا آذر امسال هزار و ۱۰۰ تومان گران شد.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ هشت هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت فعلی؛ از هشت هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان

گوشت گوسفندی؛ رشد تا ۶۴ هزار تومان
در فروردین ماه می‌شد با ۱۳۶ هزار و ۳۹۰ تومان یک کیلو گوشت گوسفند خرید. در اردیبهشت قیمت هزار تومان بالا رفت و بعد دوباره در خرداد کمی ارزان‌تر شده و به ۱۳۴ هزار و ۸۰ تومان رسید. در شهریور قیمت هر کیلو گوشت به ۱۴۱ هزار و ۳۲۰ رسید و بعد در مهرماه دوباره ۱۴۰ هزار و ۵۷۲ تومان شد و در آذرماه از این هم پایین‌تر آمد و برای خرید هر کیلو گوشت گوسفندی باید ۱۳۹ هزار و ۶۵۵ تومان هزینه می‌شد. با این حساب می‌شود گفت که نمودار قیمت گوشت سینوسی بوده است.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۱۳۶ هزار
قیمت فعلی؛ ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان

گوشت گوساله؛ رشد از دو هزار تومان
قیمت گوشت گوساله سال را در فروردین با ۱۲۳ هزار و ۱۹۰ تومان شروع کرد. ماه بعد دو هزار تومان گران‌تر شد و بعد در خرداد به ۱۲۷ هزار تومان رسید. قیمت هر کیلو گوشت گوساله تابستان را با ۱۲۹ هزار و ۳۳۰ شروع کرد و با ۱۴۴ هزار تومان به پایان برد. در مهر قیمت هر کیلو از این نوع گوشت، هزار تومان گران شد و بعد در آبان و آذر در همان سطح ۱۴۶ هزار تومان باقی ماند. بالاترین رشد قیمت گوشت گوساله در این مدت در شهریور ماه بوده است.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان
قیمت فعلی: از ۱۲۵ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان

مرغ گرم؛ قیمت پرنوسان
اگر در آذرماه قصد خرید یک کیلو مرغ گرم را داشتید، قیمت آن ۳۱ هزار و ۶۶۰ تومان بوده است که نسبت به ماه آبان صد تومان ارزان‌تر شده بود. در مهرماه می‌شد این نوع مرغ را با ۲۹ هزار و ۴۴۱ تومان خرید. در تابستان و در ماه مرداد قیمت مرغ گرم و تازه، ۳۰ هزار و ۳۱ تومان شد که نسبت به تیر و شهریور گران‌تر به حساب می‌آمد. فروردین ماه قیمت این مرغ ۲۷ هزار و ۳۸۹ تومان بود اما در اردیبهشت ماه قیمت به پایین‌ترین حد در این ۹ ماه رسید و هر کیلو مرغ ۲۵ هزار و ۸۸۱ تومان فروخته شد.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان
قیمت فعلی؛ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تا ۴۰ هزار تومان

کنسرو تن ماهی؛ رشد هزار و ۱۰۰ تومانی
در فروردین ماه اگر می‌خواستید کنسرو تن ماهی به وزن ۱۸۰ گرم را بخرید، قیمت آن ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود. در خرداد ماه قیمت به ۲۷ هزار تومان رسید و تا پایان شهریور در همان حوالی باقی ماند و تفاوت قیمت ۱۰۰ و ۲۰۰ تومان بود. تن ماهی پاییز را با قیمت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان شروع کرد و در آبان و آذر هم تنها ۴۰۰ تومان گران‌تر شد. به‌طور کلی این خوراکی هزار و ۱۰۰ تومان از فروردین تا آذر گران شد.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان
قیمت فعلی؛ ۲۵ هزار تومان تا ۳۳ هزار تومان

روغن مایع؛ رشد دو هزار و ۶۰۰ تومانی
قیمت یک روغن مایع ۹۰۰ گرمی در فروردین ماه، ۱۶ هزار و ۴۶۵ تومان بود. یک ماه بعد ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شد و به ۱۶ هزار و ۳۰۰ رسید و در خرداد ۱۶ هزار و ۶۷۰ تومان شد. ابتدای تابستان قیمت روغن مایع ۱۷ هزار و ۲۰۰ بود. مرداد به ۱۷ هزار و ۶۰۰ رسید و دوباره در شهریور به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. مهر قیمت ۱۷ هزار و ۷۷۱ تومان بود و بعد در آبان ۱۷ هزار و ۶۹۶ تومان شد و دوباره به ۱۷ هزار و ۸۲۶ هزار تومان رسید.
میانگین قیمت کشوری در دی برای بطری ۸۰۰ گرمی؛ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان
قیمت فعلی برای بطری ۸۰۰ و ۹۰۰ گرمی؛ از ۱۴ هزار تومان تا ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان

موز؛ رشد حداکثر هفت هزار تومانی
اگر در فروردین می‌خواستید یک کیلو موز بخرید باید ۳۶ هزار و ۳۴۰ تومان پول می‌دادید. اما در اردیبهشت ناگهان قیمت به ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و بهار را با ۳۰ هزار تومان به پایان برد. در مهرماه قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر کیلو موز شد و تا شهریور به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت هر کیلو موز در مهر و آبان ۳۱ هزار تومان بود و دوباره در آذرماه کاهش پیدا کرد و به ۳۰ هزار و ۴۵۰ تومان هم رسید.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۳۳ هزار تومان
قیمت فعلی: ۳۶ هزار و ۵۰۰ تا ۴۳ هزار تومان

سیب‌زمینی؛ رشد هفت هزار تومانی
قیمت یک کیلو سیب‌زمینی در ابتدای سال پنج هزار و ۲۲۵ تومان بود. در خرداد قیمت به شش هزار و ۲۱۵ تومان رسید و در مرداد دوباره به پنج هزار و ۸۷۰ تومان سقوط کرد. در شهریور قیمت دوباره شش هزار و ۳۳۰ تومان بود و قیمت در مهر شش هزار و ۹۰۰ تومان شد. آبان با رشد هزار و ۱۰۰ تومانی هر کیلو سیب‌زمینی هفت هزار و ۸۰۰ بود و در آذر با دو هزار تومان افزایش قیمت به ۹ هزار و ۷۳۴ تومان رسید.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ ۱۱ هزار تومان
قیمت فعلی: ۱۲ هزار تا ۳۰ هزار تومان

پیاز؛ رشد چهار هزار تومانی
یک کیلو پیاز در فروردین ماه چهار هزار و ۸۰۰ بود و در خرداد به پنج هزار و ۲۳۲ هزار تومان رسید. تابستان را با قیمت پنج هزار و ۹۷۰ تومان شروع کرد و در مرداد به شش هزار و ۲۰۰ تومان برای هر کیلو و سپس در شهریور شش هزار و ۸۳۸ تومان شد. در آبان قیمت پیاز کیلویی هفت هزار و ۱۰۰ تومان شد و در جهشی ۵۰۰ تومانی در آذرماه، به قیمت هفت هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رفت.
میانگین قیمت کشوری در دی؛ هفت هزار و ۴۵۰ تومان
قیمت فعلی؛ هشت هزار و ۷۰۰ تا هشت هزار و ۹۰۰ تومان

کدخبر: ۴۳۹۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر