کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۷۶۲
تاریخ خبر:

خطرات سرمایه‌گذاری روی تتر؛ جای آن چه بخریم؟ ‌

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | تتر می‌تواند بزرگترین ضربه را در بازار ارزهای دیجیتال به کاربران ایرانی بزند. بزرگترین رمزارز ثابت یا اصطلاحا StableCoin که همیشه قیمتش معادل یک دلار است و به عنوان دلار مجازی از آن برای خرید و فروش دیگر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود ولی می‌تواند برای ایرانی‌ها دردسرساز شود. علی آقامیر، مدیر تحقیق و توسعه شرکت نوبیتکس می‌گوید قرارداد هوشمند تتر طوری طراحی شده که امکان مسدود شدن تتر موجود در کیف پول کاربران وجود دارد.

این یعنی ممکن است بنیاد تتر هم مثل بعضی صرافی‌های خارجی مجبور شود محدودیت‌های بیشتری برای کشورهای مشمول تحریم‌های آمریکا و لیست سیاه FATF در نظر بگیرد. همچنین از آنجا که تتر روی هر دو شبکه اتریوم و ترون قابل رهگیری است، سامانه‌های آنالیز مورد استفاده توسط صرافی‌ها و دولت‌های خارجی به راحتی می‌توانند متوجه شوند چه کسانی از تتر در کیف پولشان نگهداری می‌کنند و به همین خاطر احتمال به خطر افتادن دارایی کاربران ایرانی به واسطه‌ تحریم‌ها وجود دارد.

شاید این گفته‌های آقامیر فعلا چندان نگران‌کننده نباشد ولی معلوم نیست در آینده تتر هم به جمع نهادهای تحریم‌کننده ایرانی‌ها بپیوندد یا نه. به هر صورت پیشگیری بهتر از درمان است و برای همین شاید بهتر باشد قبل از اینکه دارایی‌هایمان به خطر بیافتد، با چند ارز دیجیتال یک دلاری یا اصطلاحا Stableoin آشنا شویم. رمزارزهای USD Coin، Binance USD، Dai و Terra USD از دیگر ارزهای دیجیتال مشابه تتر هستند که شاید در آینده به کمکمان بیایند.

بر اساس آخرین آمارها حدود ۱۱۷میلیارد دلار رمزارز ثابت در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که بیش از نصف آن یعنی حدود ۶۲میلیارد دلار در قالب تتر در اختیار کاربران رمزارزها است. این ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۴ ایجاد شده و ادعا می‌کند به ازای هر کوین، یک دلار در حساب بانکی نگه داشته شده و پشتوانه دارد. هرچند در سال ۲۰۱۸ زمانی که پشتوانه تتر زیر سوال رفت، شاهد کاهش قیمت آن تا ۹۰سنت بودیم. تتر بعد از بیت‌کوین و اتریوم، سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا به حساب می‌آید. شاید در بازارهای جهانی قیمت تتر دقیقا معادل یک دلار باشد اما در ایران تتر و دیگر رمزارزهای ثابت با قیمت بالاتری نسبت به قیمت دلار در بازار آزاد معامله می‌شود. در لحظه نگارش این متن دلار ۲۵هزار و ۵۵۰تومان است و تتر حدود قیمت ۲۵هزار و ۷۲۳تومان قیمت دارد.

شماره یک: USD Coin
یو اس دی کوین با نماد USDC سایه به سایه پشت سر تتر حرکت می‌کند و دومین رمزارز باثبات در دنیا به حساب می‌آید. بر اساس آخرین آمارها ارزش کل USDC موجود در کیف پول کاربران بازار ارز دیجیتال به حدود ۲۷میلیارد دلار می‌رسد و باعث شده این ارز دیجیتال در رتبه هفتم بزرگترین ارز دیجیتال دنیا قرار بگیرد. این ارز دیجیتال سال ۲۰۱۸ توسط صرافی کوین‌بیس و شرکت پرداخت Circle به وجود آمده که هر دو در آمریکا فعالیت می‌کنند. قمیت هر USDC به پول ما در لحظه نگارش این متن ۲۵هزار و ۷۵۷تومان است.

شماره دو: Binance USD
دلار بایننس یا BUSD بعد از تتر و USDC سومین رمزارز ثابت بزرگ دنیا به حساب می‌آید. در حال حاضر حدود ۱۲میلیارد دلار در قالب ارز دیجیتال BUSD وجود دارد و از این نظر دلار بایننس در رتبه یازدهمی بزرگترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار گرفته است. از آنجا که این رمزارز توسط صرافی بایننس معرفی شده، همچنان استفاده از آن ممکن است نگرانی‌هایی داشته باشد.

چراکه خود صرافی بایننس کاربران ایرانی را تحریم کرده و استفاده از آن تنها با فیلترشکن امکان‌پذیر است. اخیرا محدودیت‌های جدیدی هم در نظر گرفته شده که ممکن است به کلی کاربران ایرانی را از صرافی بایننس اخراج کند. البته باید توجه داشته باشید که فعالیت صرافی بایننس کاملا جدا از ارز دیجیتال دلار بایننس است و امکان دارد نگرانی‌هایی که بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا برایمان به وجود آورده، برای ارز دیجیتال آن تقریبا بی‌معنا باشد. قیمت دلار بایننس در لحظه نگارش این متن ۲۵هزار و ۶۷۰تومان است.

شماره سه: Dai
دای با نماد Dai چهارمین رمزارز ثابت دنیا و دومین رمزارز ثابت در ایران است. چراکه اخیرا یکی از صرافی‌های ایرانی این ارز دیجیتال را به فهرست رمزارزهای قابل معامله خود اضافه کرده است تا رقیبی جدی برای تتر باشد. به خصوص که این رمزارز یک ویژگی مهم دارد که آن را از دیگر رمزارزهای ثابت جدا کرده است. آن هم اینکه Dai یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به حساب می‌آید.

به عبارتی علاوه بر امکان خرید و فروش و تبدیل آن به دیگر ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، می‌توان Dai را به صورت خودکار و بدون انجام معامله در صرافی به دیگر ارزها مثل اتریوم تبدیل کرد. نکته قوت آن برای ایرانی‌ها این است که این ارز دیجیتال ارتباطی با آمریکا ندارد و در چین فعالیت خود را آغاز کرده است. موردی که باعث می‌شود بیشتر از دیگر رمزارزهای ثابت برای کاربران ایرانی امن باشد. همچنین نهاد منتشر کننده دای دیگر مسئولیتی در قبال آن ندارد و شیوه مدیریت آن به صورت شبکه‌ای است.

اتفاقی که باعث شده قیمت Dai به صورت خودکار توسط کاربران ارز دیجیتال ثابت باقی بماند و لازم نیست نهادی بالای سر آن باشد. همین موضوع باعث شده تا کسی هم نتواند روی دای نظارت کند و به سرش بزند تا برای رعایت تحریم‌های آمریکا دارایی کسی را مسدود کند. احتمالا بهترین جایگزین تتر برای ایرانی‌ها همین ارز دیجیتال Dai باشد که البته جایگاه چندانی در بازار ارزهای دیجیتال دنیا ندارد. چراکه کل ارزش بازار آن حدود پنج میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار است و در رتبه ۲۴ بزرگترین رمزارزها قرار دارد. قیمت دای در لحظه نگارش این متن ۲۵هزار و ۷۰۰تومان است و در ۲۴ساعت گذشته حدود یک میلیارد تومان از این ارز دیجیتال در صرافی نوبیتکس خرید و فروش شده است.

شماره چهار: Terra USD
دلار ترا یا Terra USD با نماد UST شناخته می‌شود و یکی از استیبل‌کوین‌ها به حساب می‌آید که قیمت آن همیشه یک دلار است. ارزش بازارش آنقدری نیست که در بین رمزارزهای بزرگ دنیا به چشم بیاید چراکه حدود دو میلیارد دلار از این ارز دیجیتال در کیف پول کاربران وجود دارد. اتفاقی که باعث شده دلار ترا در رتبه ۵۱ فهرست بزرگترین ارزهای دیجیتال دنیا قرار بگیرد. با این وجود این رمزارز ثابت می‌تواند برای ایرانی‌ها فایده بیشتری نسبت به تتر داشته باشد.

چراکه درست مثل دای، دلار ترا هم شبکه غیرمتمرکزی دارد و کسی به آن نظارت نمی‌کند. با این حساب احتمال مسدود شدن دلار ترا به خاطر تحریم‌های آمریکا و لیست سیاه FATF تقریبا نزدیک به صفر است. همچنین ارز دیجیتال دلار ترا در کره جنوبی راه‌اندازی شده و دست آمریکایی‌ها در کار نیست. قیمت دلار ترا به پول ما حدود ۲۵هزار و ۷۳۵تومان است و مثل دیگر رمزارزهای ثابت، کمی گران‌تر از دلار بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود.

نمره قبولی ارزهای دیجیتال در هفته گذشته
بازار ارزهای دیجیتال در هفته گذشته شرایط پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما نهایتا فعالان این بازار، دست خالی برنگشتند و سود قابل توجهی نصیبشان شد. در هفته دوم مردادماه عملکرد اغلب رمزارزها مثبت بود و توانستند تا ۳۱درصد برای دارندگانشان بازدهی داشته باشند.

غول هفته؛ بیت‌کوین با بازدهی ۵٫۴درصدی
قیمت بیت‌کوین در ابتدای هفته گذشته حدود ۴۰هزار دلار بود و در ادامه تلاش‌های گذشته، دوباره در کانال ۴۰هزار دلاری پیشروی کرد و توانست تا ۴۲هزار و ۴۰۰دلار افزایش قیمت پیدا کند اما در ادامه مجددا تا محدوده ۳۷هزار و ۷۰۰دلار عقب‌نشینی کرد. دیروز روز خوبی برای بیت‌کوین بود و با بازدهی هشت درصدی در یک روز، شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۴۱هزار دلار بودیم. تا نهایتا رشد ۵٫۴درصدی در هفته گذشته برای بزرگترین‌ ارز دیجیتال دنیا ثبت شود.

محبوب هفته؛ اتریوم با بازدهی ۱۶٫۸درصدی
اتریوم در هفته‌ای که گذشت بیشترین آمار معاملات را در بین ارزهای دیجیتال قابل معامله در ایران به خود اختصاص داد. طوری که تنها در روز جمعه آن هم به عنوان یک روز تعطیل حدود ۷۵میلیارد تومان از این رمزارز دادوستد شد. قیمت اتریوم در ابتدای هفته دو هزار و ۳۰۰دلار بود و در این مدت دائما روند صعودی داشت و مثل بیت‌کوین پرنوسان ظاهر نشد. در معاملات دیروز قیمت هر اتریوم به دو هزار و ۸۲۰دلار رسید و در صرافی‌های ایرانی با قیمت ۷۱میلیون تومان معامله شد.

شگفتی‌ساز هفته؛ ترون با بازدهی ۱۶درصدی
ترون در هفته گذشته حتی یک روز هم رنگ قرمز به خود ندیده و دائما در مسیر صعودی قرار داشته است. قیمت این ارز دیجیتال در یک روند ثابت و رو به رشد از شش سنت به هفت سنت رسید و بازدهی حدود ۱۶درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. این ارز دیجیتال چینی در صرافی‌های ایرانی با قیمت هزار و ۸۰۰تومان معامله می‌شود و ارزش معاملات روزانه آن رقمی حدود ۱۲میلیارد تومان است.

برنده هفته؛ یونی‌سواپ با بازدهی ۳۱٫۱درصدی
ارز دیجیتال یونی‌سوآپ بیشترین بازدهی را در هفته گذشته نصیب سرمایه‌گذاران کرد. تنها در چند روز قیمت یونی‌سوآپ رشد چشمگیر ۳۱٫۱درصدی را تجربه کرد. در ابتدای هفته قیمت هر واحد یونی‌سواپ حدود ۱۹دلار و ۲۱سنت بود که تا دیروز جمعه به بیش از ۲۵دلار رسید. همین دیروز یونی‌سواپ توانست رشد قابل توجه ۱۰٫۵درصدی را در ۲۴ساعت تجربه کند. این ارز دیجیتال جدیدا به فهرست یکی از صرافی‌های ایرانی اضافه شده و با قیمت حدود ۶۵۰هزار تومان معامله می‌شود.

ناامیدکننده هفته؛ دوج‌کوین با بازدهی منفی ۱٫۶درصدی
با وجود بازدهی قابل توجه ارزهای دیجیتال در هفته گذشته دوج‌کوین دست سرمایه‌گذارانش را خالی گذاشت. قیمت دوج‌کوین به عنوان یکی از ارزان‌ترین ارزهای دیجیتال در ابتدای هفته ۲۰سنت بود و بعد از افزایش تا حدود ۲۱سنت در روزهای اول هفته، روند نزولی به خود گرفت و تا ۱۹٫۴سنت کاهش قیمت پیدا کرد. هرچند در نیمه دوم هفته روند دوج‌کوین کمی صعودی بود اما نهایتا بازدهی منفی ۱٫۶درصدی در کارنامه این ارز دیجیتال ثبت شد تا حسابی سرمایه‌گذارانش را ناامید کند.

کدخبر: ۴۰۶۷۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر