کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۶۸۱
تاریخ خبر:

کرونا ‌چطور داروسازان ‌را میلیاردر کرد؟

روزنامه هفت صبح | یک: در بحبوحه بیماری کرونا و در حالی که در یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان روزانه هزاران نفر کشته می‌شوند، واکسن سازان پول هنگفتی را وارد حساب‌های بانکی شان کرده‌اند. واکسن ضدکرونا دست کم ۹ داروساز را میلیاردر کرده است.درآمد این ۹ نفر برای خرید واکسن ضدکرونا برای ۷۸۰ میلیون نفر از مردم کشورهای فقیر کافی است.

* دو: گفته می‌شود که مدیران کمپانی‌های مدرنا، BioNTech، ROVI، CanSino 19.3 میلیارد دلار درآمد کسب کرده و سود این افراد برای خرید واکسن برای مردم فقیر جهان کافی است. بنیان‌گذار شرکت بیو ان‌ تک (BioNTech)، اوگور شاهین پس از تایید استفاده از واکسن کووید-۱۹ که این شرکت آلمانی با شرکت فایزر (Pfizer) تولید کرده است، به فهرست ۵۰۰ ثروتمند جهان پیوست.

سهام شرکت بیو ان تک بلافاصله بعد از اخبار تولید واکسن تقریبا ۱۰ درصد جهش‌یافته و بیش از ۲۵۰ درصد در سال رشد کرده است. طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، اوگور شاهین باارزش خالص دارایی ۵.۱ میلیارد دلار در حال حاضر، چهارصد و نود و سومین فرد ثروتمند جهان است. انگلیس اولین کشور غربی بود که واکسن کووید-۱۹ را تصویب کرد و راه را برای استفاده از واکسن تولیدشده توسط این دو شرکت هموار کرد، اما این شرکت همچنان در انتظار تایید سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا است.

پیش‌ازاین شرکت آلمانی بیوان‌تک در مبارزه با سرطان فعالیت می‌کرد و دکتر شاهین و همسرش، اوزلم تورچی، مدیر ارشد پزشکی شرکت بیو ان‌ تک از ماه ژانویه ۲۰۱۹ پس از خواندن مقاله‌ای در مورد شیوع بیماری کووید-۱۹ در ووهان چین و درک همه‌گیری آن، تمرکز خود را روی تحقیقات کووید-۱۹ افزایش دادند و نتیجه تحقیقات آنان نوع جدیدی از دارو شد.

* سه: کمپانی بعدی مدرناست. شرکت زیست‌فناوری آمریکایی مستقر در کمبریج، ماساچوست است، که تمرکز اصلی آن در زمینه داروپژوهی و نیز توسعه دارو بر پایه آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) معطوف است. این شرکت به ساخت ام‌آران‌ای مصنوعی می‌پردازد که می‌تواند برای کمک به ساخت روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ها، به بدن بیماران تزریق شود.

در ژانویه ۲۰۲۰، مدرنا جهت توسعه واکسنی برای ویروس SARS-CoV-2 با مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی وارد همکاری شد. استفن بانسل (از فرانسه)، ارزش دارایی ۴.۳ میلیارد دلاری، مدیر عامل شرکت مدرنا در ماساچوست است که واکسن مورد تایید اداره غذا و دارو آمریکا را تولید کرده است. مدرنا به کشورهایی چون کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسرائیل و سنگاپور واکسن عرضه کرده است.

* چهار: استفن بانسل مدیر مدرنا با ۴٫۳ میلیارد دلار، اویگور شاهین مدیر با ۴ میلیارد دلار، خوآن لوپز بلمونته مدیر ROVI با ۱٫۸ میلیارد دلار، نوبر آفیان از مدرنا با ۱٫۹ میلیارد دلار، تیموتی اسپرینگر از مدرنا با ۲٫۲ میلیارد دلار، ژو تائو با ۱٫۳ میلیارد دلار از Biologics، کوئی دونگ شو با ۱٫۲ میلیارد دلار از Biologics،ماهو هوئین هوآ با یک‌میلیارد دلار از Cansino و رابرت لنگر از مدرنا با ۱٫۶ میلیارد دلار در این فهرست هستند.

* پنج: یک گروه خیریه با نام اتحاد برای واکسن مردم در گزارشی ضمن انتقاد از انحصارطلبی در موضوع تولید واکسن کرونا اعلام کرد: شرکت‌های معدودی که در جهان اقدام به کشف و تولید واکسن کووید۱۹ کردند به درآمد بسیار هنگفتی دست یافته‌اند. ۹ نفری که از این طریق به باشگاه میلیاردرهای جهان افزوده شده‌اند جمعاً ۱۹/۳ میلیارد دلار درآمد کسب کرده‌اند که با آن می‌توان ۱/۳ بار همه مردم در کشورهای فقیر و درحال توسعه را علیه کرونا واکسینه کرد.

فعالان این گروه خواستار پایان دادن به موضوع حق ثبت اختراع و استفاده انحصاری از منافع حاصل از واکسن کرونا شده‌اند.رئیس آکسفام نیز با انتقاد از سودجویی شرکت‌های دارویی در جهان این ۹ نفر را چهره انسانی شرکت‌هایی خواند که به دنبال کسب منافع خود از قضیه شیوع کرونا در جهان هستند. پاپ نیز پیشتر خواستار لغو استفاده انحصاری از حقوق کشف واکسن کرونا شده بود.

کدخبر: ۳۹۱۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر