کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۶۲۹
تاریخ خبر:

هر آنچه باید درباره ‌بیمه بیکاری کرونا‌ بدانید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ حدود ۸۰۰هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار درخواست داده‌اند که از این تعداد حدود ۶۶۰هزار نفر مشمول شناخته شده و قرار است مقرری بیمه بیکاری بگیرند. کل بیمه‌شدگان حدود هفت‌میلیون نفر هستند و این مورد نشان می‌دهد نزدیک به ۱۰درصد کارگران بر اثر شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند.

آنطور که وزارت کار اعلام کرده، مبلغ مقرری بیمه بیکاری کرونا با شرایط عادی یکسان نیست و توسط ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص خواهد شد. این مقرری قرار است بعد از تخصیص بودجه به حساب مشمولان واریز شود. سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir برای ثبت درخواست غیرحضوری راه‌اندازی شده و کسانی که شغلشان را از دست داده‌اند تا ۳۰روز فرصت دارند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

*** چند نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند؟
بر اساس آخرین اطلاعات وزارت کار، ۷۹۶هزار و ۲۵۰نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶۵هزار و ۳۹۵نفر مشمول شناخته شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخش بزرگی از متقاضیان بیمه بیکاری، در فروردین‌ماه سراغ ثبت‌نام در سامانه رفته‌اند. طوری که از مجموع ۶۶۵هزار نفر مشمول بیمه بیکاری، حدود ۵۹۹هزار نفر در فروردین‌ماه، ۲۳هزار نفر در هفته پایانی اسفند و ۴۳هزار نفر در ۱۱روز ابتدای اردیبهشت درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

این آمار مربوط به کل کشور است. اطلاعات اداره کار استان تهران نشان می‌دهد در پایتخت حدود ۱۴۹هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری درخواست داده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرده تا پایان سال ۹۹ در مجموع بین سه تا شش‌میلیون نفر از شاغلان فعلی، بر اثر ویروس کرونا شغل خود را از دست خواهند داد.

*** مشمولان بیمه بیکاری چقدر حقوق می‌گیرند؟
مبلغ مقرری بیمه بیکاری کرونا مشخص نیست. آنطور که وزارت کار می‌گوید، ستاد مبارزه با کرونا باید مبلغ مقرری بیکاری را مشخص کند و این مبلغ الزاما با مقرری بیمه بیکاری در شرایط عادی یکسان نیست. کسانی که در حالت عادی برای دریافت بیمه بیکاری اقدام می‌کنند، ۵۵درصد از میانگین حقوقشان در سه‌ماه آخر کار را به عنوان مقرری ماهانه دریافت خواهند کرد. اگر شخصی دارای همسر و فرزند باشد، به ازای هر فرد تحت تکفل ۱۰درصد به مبلغ مستمری اضافه می‌شود. باید توجه داشته باشید که مقرری بیمه بیکاری در هر صورت نباید کمتر از پایه حقوق و بیشتر از ۸۰درصد دریافتی ماهانه فرد باشد. پایه حقوق امسال یک‌میلیون و ۸۳۰هزار تومان تعیین شده است.

*** شرایط تمدید بیمه بیکاری برای ماه‌های بعد
بیمه بیکاری غیرحضوری با توجه به شرایط به‌وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا پرداخت می‌شود. اگر بعد از تمام‌شدن مهلت بیمه بیکاری کرونا، شخص همچنان مشمول شرایط دریافت بیمه بیکاری باشد، ادامه پرداخت مقرری در ماه‌های بعد نیاز به مراجعه حضوری و طی‌کردن مراحل معمول دارد. در چنین حالتی کارگرانی که اخراج شده‌اند، باید به اداره کار شهر محل اشتغال مراجعه کنند.

کسانی که با قرارداد دائمی مشغول به کار هستند، درصورتی که توسط کارفرما اخراج شده باشند باید از کارفرمایشان شکایت کنند. آنها باید در مراجع حل اختلاف برای ثبت دادخواست بازگشت به کار و سایر مزایای قانونی اقدام کند و بعد از قطعی شدن رای مبنی بر احراز اخراج غیر ارادی به اداره کار شهر محل اشتغالشان مراجعه کنند. باید توجه داشته باشید که اگر رای مرجع حل اختلاف مبنی بر بازگشت به کار باشد، کارگر دیگر بیکار به حساب نمی‌آید و مشمول قانون بیمه بیکاری نخواهد بود.

این افراد برای دریافت بیمه بیکاری باید موقع مراجعه به اداره کار، اولین دادخواست و دادنامه قطعی مراجع حل اختلاف کار را همراه خود داشته باشند. آن دسته از کارگرانی که با قرارداد موقت مشغول به کار هستند، اگر قبل از پایان مدت قرارداد اخراج شوند، شرایطشان مشابه کسانی خواهد بود که قرارداد دائم دارند. آنها باید به مراجع حل اختلاف کار، دادخواست بدهند و همان مراحل را طی کنند. اگر قرارداد این افراد تمام شده باشد و کارفرما آن را تمدید نکند، صرفا باید نامه عدم نیاز از کارفرمایشان بگیرند و به همراه یک نسخه از آخرین قراردادشان به اداره کار مراجعه کنند.

*** بیمه بیکاری چند ماه پرداخت می‌شود؟
مدت زمان پرداخت مقرری بر اساس قانون بیمه بیکاری رابطه مستقیمی با سابقه پرداخت حق بیمه دارد. کسانی که بین شش‌ماه تا دوسال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، می‌توانند در صورت بیکار شدن تا شش‌ماه مقرری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. این مدت زمان در صورتی که متاهل باشید یا تکفل کسی برعهده شما باشد، دو‌برابر شده و به یک‌سال می‌رسد.کسانی که بین دو تا ۱۰سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، در صورت بیکار شدن حداکثر به مدت یک‌سال می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

این مدت زمان در صورت تاهل به ۱۸ماه یعنی یک‌سال‌ونیم می‌رسد. در صورت داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۱۰ تا ۱۵سال، مدت پرداخت مقرری برای مجرد‌ها ۱۸ماه معادل یک‌سال‌ونیم برای متاهل‌ها ۲۶ماه معادل دوسال و دوماه خواهد بود.آن‌هایی که سابقه‌شان در پرداخت حق بیمه بیشتر از ۱۵سال است، در صورت بیکار شدن تا ۲۶ماه برای مجرد‌ها و تا ۳۶ماه برای متاهل‌ها مقرری دریافت خواهند کرد. در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه به بیش از ۲۰سال برسد، این ارقام به ترتیب ۳۶ و ۵۰ماه محاسبه خواهند شد.

باید توجه داشته باشید، کسانی که در زمان بیکار شدن، دارای حداقل ۵۵سال سن باشند، جزو موارد استثنا بوده و با هر سابقه پرداخت حق بیمه، در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.یکی از نکات مهم در قانون بیمه بیکاری این است که اگر شخصی بعد از استفاده از بیمه بیکاری، مشغول به کار شود و دوباره اخراج شود، همچنان سابقه پرداخت بیمه او پابرجا خواهد بود.

برای مثال کسانی که بین دو تا ۱۰سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، کلا می‌توانند ۱۲ماه برای مجردها و ۱۸ماه برای متاهل‌ها از بیمه بیکاری استفاده کنند و تفاوتی نمی‌کند آنها چندبار از محل کار اخراج شده باشند. برای مثال اگر یک‌بار در دوره ۱۲ماهه مستمری بیمه بیکاری دریافت کرده باشید، دیگر نمی‌توانید از مزایای این بیمه استفاده کنید. مگر اینکه متاهل شوید یا سابقه پرداخت حق بیمه‌تان از ۱۰سال بیشتر شود تا بتوانید شش‌ماه دیگر بیمه بیکاری بگیرید.

کدخبر: ۳۲۴۶۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر