کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۲۴۰
تاریخ خبر:

نکات جالب و خواندنی از بازار جذاب بورس‌

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | این روزها هر جا که پا می‌گذاریم صحبت از بورس است و امکان ندارد کسی از سرمایه‌گذاری در این بازار جذاب حرف نزند. همین موضوع جذاب به فضای آنلاین هم رسیده و رتبه‌بندی سایت‌های ایرانی در الکسا تغییرات عجیبی کرده است. چند سایت کارگزاری مشهور جزو ۲۰ سایت اول ایران شده‌اند و سایر سایت‌هایی که در زمینه مشاوره و راهنمای سرمایه‌گذاری در بورس فعالیت دارند نیز به رتبه‌های زیر ۵۰ و حتی زیر ۳۰ الکسا (در میان سایت‌های ایرانی) دست پیدا کرده‌‌اند. در این گزارش به بررسی سایت‌های تازه به لیست وارد شده پرداخته‌ایم و همچنین رتبه‌بندی الکسای سایت‌های ایرانی در اردیبهشت، فروردین و بهمن ماه را مقایسه کردیم که نکات جالب و خواندنی از نبض جامعه ارائه می‌دهد.

*** نگاه کلی به رتبه‌بندی‌ها
* یک: در بهمن سال گذشته ناگهان پنج سایت خبری به فهرست ۲۰ سایت پربازدید ایران وارد شدند. این موضوع دقیقا همزمان شده بود با حوادث‌ آبان ماه، ترور سردار سلیمانی، برخورد موشک با هواپیمای اوکراین و… بنابراین می‌توان که تب دنبال کردن اخبار در میان مردم بالا رفته بود و این موضوع در فضای آنلاین خودش را نشان داد. در آن زمان این پنج سایت خبری در لیست ۲۰‌تایی‌ها حاضر شده بودند: «خبرگزاری رکنا،سایت خبری جام‌ نیوز، سایت خبری فرارو، سایت خبری خبر فارسی و سایت روزنامه دنیای اقتصاد».

* دو: در فروردین ماه امسال که با کرونا و خانه‌نشینی و قرنطینه و تعطیلات عید نوروز همراه شد، سایت‌های تماشای فیلم و گفت‌وگو و البته فروش آنلاین در میان ۲۰ سایت پر بازدید الکسا قرار گرفتند. در آن زمان این سایت‌ها در میان باشگاه ۲۰تایی‌ها حضور داشتند: «آپارات دیجی کالا، تلوبیون، نمناک، شاپرک، فیلیمو، تماشا، بیتوته، نی نی سایت، دیوار».

* سه: حالا و در نیمه اردیبهشت ماه دوران رونق سایت‌های مربوط به بورس، کارگزاری‌ها و همچنین سایت‌های اقتصادی فرار رسیده که در حال جابه‌جا کردن رتبه‌ها و جایگاه‌ها هستند.

*** کدام سایت‌ها بالا آمده‌اند؟
در نگاه اول متوجه می‌شویم که سایت بورس اوراق بهادار تهران که در ماه گذشته جزو تازه واردهای باشگاه ۲۰تایی‌ها بود حالا به رتبه ۶ رسیده و دقیقا در جایگاه ماه گذشته فیلیمو قرار گرفته است. کارگزاری آگاه که ماه گذشته جزو تازه واردهای این فهرست بود، حالا به رتبه ۱۰ رسیده و در جایگاه ماه گذشته دیوار قرار گرفته است. کارگزاری مفید هم که جزو تازه واردهای فهرست بود حالا به رتبه ۱۳ رسیده و در جایگاه ورزش سه نشسته است.

نکته جالب‌تر زمانی است که به فهرست ۵۰ سایت پربازدید ایران نگاه کنیم. همان کارگزاری آگاه و مفید، دو سایت دیگر نیز دارند که به خوبی توانسته‌اند آن‌ها را بالا بیاورند و در میان این فهرست قرار بگیرند. در واقع این دو کارگزاری، چهار سایت دارند که توانسته‌اند هر چهار سایت را جزو پر بازدیدها قرار دهند. سایت‌های دیگر اقتصادی که در حوزه خبر و تحلیل فعالیت می‌کنند هم در این لیست ۵۰تایی می‌گیرند؛ سایت‌هایی مانند دنیای اقتصاد و تجارت نیوز و از سوی دیگر سایت‌های مشاوره در زمینه بورس مانند «سهام یاب».

*** کدام سایت‌ها سقوط کردند؟
* یک: سایت‌های خبری و سرگرمی جزو سقوط کرده‌های بزرگ هستند. با تمام شدن قرنطینه و تعطیلات حالا همه چیز به روال سابق برگشته و این سایت‌ها دوباره در حال خارج شدن از لیست هستند. سایت ورزش سه هم که زمانی جزو سه سایت پر بازدید ایران بود، همچنان به روند سقوط خود ادامه می‌دهد و از رتبه ۱۲ ماه گذشته به رتبه ۱۴ رسیده است. البته تعطیلی مسابقات ورزشی در سرتاسر جهان می‌تواند یکی از دلایل اصلی این موضوع باشد و با از سرگیری مسابقات بازهم شاهد صعود رنکینگ این سایت خواهیم بود.

* دو: سایت‌های پخش فیلم و ویدئو در میان سایت‌هایی هستند که رتبه بازدید آن‌ها نسبت به ماه گذشته کمتر شده و جایگاه پایین‌تری پیدا کرده‌اند. تلوبیون، فیلیمو، تماشا، دالفک و… جزو این دسته از سایت‌ها هستند.

*** عجایب فهرست
در باشگاه ۲۰تایی نام چند سایت به چشم می‌خورد که وجود آن‌ها در این لیست کمی عجیب به نظر می‌رسد. یکی از آن‌ها سایت «سافت ۹۸» است که برای دانلود انواع برنامه و نرم‌افزار استفاده می‌شود و با وجود سقوط نسبت به ماه گذشته اما همچنان در میان ۲۰سایت پربازدید قرار دارد. دومین مورد عجیب، حضور سایت مخابرات ایران است.

یا همه به دنبال گرفتن اینترنت مخابرات هستند یا اینترنت‌شان مشکل دارد و مثل همیشه اپراتورهای مخابرات پاسخگو نیستند! مورد خیلی خیلی عجیب‌تر سایت «ساعد نیوز» است که در جایگاه بیستم قرار گرفته است. سایتی گمنام و کم شهرت. نمودار رشد این سایت یک روزه بالا آمده و به این رتبه رسیده است. این اتفاق ممکن نیست مگر اینکه نسخه بیزینس سایت «الکسا» را خریداری کرده باشید!

*** کدام کارگزاری‌ها در سرچ گوگل بالا هستند؟
در این قسمت از گزارش می‌خواهیم ببینیم اگر کلید واژه «کارگزاری بورس» را در گوگل سرچ کنیم، کدام سایت‌ها بالاتر می‌آید. نتیجه جست‌وجوی ما به ترتیب اینچنین شد: «مفید، آگاه، بانک سامان، فارابی، مبین سرمایه، رضوی، پارسیان، تجارت، ملت، ملل پویا.» نکته مهم این است که این ۱۰ سایت، در دو صفحه اول گوگل و در بین ۲۰ نتیجه به دست‌ آمده، قرار گرفته‌اند.

به زبان ساده‌تر اگر شما کلمه کارگزاری بورس را در گوگل سرچ کنید، ۱۰ سایت به شما نشان داده می‌شود که مربوط به کارگزاری‌ها نیستند اما درباره بورس، مطالب و تحلیل دارند و به همین دلیل بالاتر از سایت‌های کارگزاری‌ها قرار گرفته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بستر مناسبی برای سایت‌های تحلیلی و تخصصی بورس فراهم شده است.

*** برترین کارگزاری‌ها از نظر حجم معاملات آنلاین
این فهرست در آخر فروردین ماه منتشر شده و احتمالا در فهرست جدید که حدود ۱۵ روز دیگر منتشر می‌شود باید منتظر تغییرات گسترده‌ای باشیم:

* یک: کارگزاری مفید سهم ۲۳,۶۳درصد از کل ارزش معاملات الکترونیکی و ۱۴.۶درصد از کل ارزش معاملات را در اختیار داشته است.

* دو: کارگزاری آگاه ۱۶,۵۲درصد از کل ارزش معاملات الکترونیکی و ۱۰.۴درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار داشته است.

* سه: کارگزاری فارابی ۴,۸۸درصد از کل ارزش معاملات الکترونیکی و ۳.۱درصد از ارزش کل معاملات را نصیب خود کرده است.

* چهار: کارگزاری مبین سرمایه ۳,۳۵درصد از کلا ارزش معاملات الکترونیکی و ۲.۵درصد از ارزش کل معاملات را در اختیار داشته است.

کدخبر: ۳۲۴۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر