کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۶۲۸
تاریخ خبر:

داستان آموزنده و شگفت‌‌انگیز نوشابه‌های فانتا

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان| نوشابه‌های فانتا که طعم پرتقالی احتمالا مشهورترین طعم آن است احتمالا نیازی به معرفی ندارند. با این‌حال، روایت شکل‌گیری شرکت فانتا داستان جذابی است که نشان می‌دهد یک کارآفرین چگونه می‌تواند به شوکی خارج از کنترل، واکنش نشان بدهد.

در اوایل دهه ۲۰میلادی شرکت نوشابه‌سازی آمریکایی کوکاکولا تصمیم گرفت بازار جهانی خود را گسترش دهد. برای رسیدن به این ‌هدف، شرکت کوکاکولا در کشورهای مختلف کارخانه‌های نوشابه‌سازی احداث کرد. ارسال طعم‌دهنده مخصوص کوکاکولا بر دوش شرکت مادر در آمریکا بود اما تهیه دیگر مواد اولیه و همچنین تولید بطری محصولات را خود کارخانه‌‌ها در بقیه نقاط جهان برعهده داشتند.

۱۰سال بعد مدیریت بخش آلمان شرکت کوکاکولا برعهده فردی به‌نام مکس کایت قرار گرفت. اوضاع برای آقای کایت خیلی بد پیش نمی‌رفت تا اینکه در سال ۱۹۴۱، حمله ژاپنی‌ها به بندر پرل ‌هاربر آمریکا، باعث شد ایالات متحده به‌طور رسمی ‌وارد جنگ جهانی دوم شود. ورود آمریکا به ‌جنگ قطع همکاری اقتصادی این کشور با کشورهای متحد، از جمله آلمان را رقم زد و ارسال طعم‌دهنده کوکاکولا به‌ آلمان متوقف شد.

بدون طعم‌دهنده‌ هم کوکاکولا چیزی جز آب‌قند نبود. آقای کایت در مواجهه با این بحران که نقشی در آن نداشت، چاره‌ای نداشت جز اینکه یا شرکت را تعطیل کند یا از زیرساخت موجود برای تولید نوشابه‌ای دیگر استفاده کند. برای این کار، او تلاش کرد فرمولی جدید برای تولید نوشابه پیدا کند.

آزمون و خطاهای بسیاری برای یافتن طعمی ‌شکل‌گرفته از آب، شکر، کافئین و دیگر طعم‌دهنده‌ها انجام شد. اکنون باید نامی‌ تازه برای شرکت انتخاب می‌شد. آقای کایت از کارکنانش خواست از قدرت تخیل و فانتزی خود بهره ببرند. آنها هم نام «فانتا»‌ را انتخاب کردند که ریشه در واژه «فانتزی» دارد.

اگرچه طعم امروزی فانتا بیشتر تحت تاثیر شرکت فانتا اورنج است که در ایتالیا فعالیت دارد اما درس بزرگ ماجرا جای دیگری است؛‌ شاید شوک قطع ارتباط اقتصادی آلمان و آمریکا عملا شرکت آقای کایت را در آستانه تعطیلی قرار داد اما همزمان فرصت‌هایی را هم در بازار مصرفی آلمان پدید آورد چراکه به‌طور مشابه ورود بسیاری از دیگر محصولات هم به آلمان متوقف شد.

در نتیجه آقای کایت در بازار نوشیدنی‌ها رقیب قدرتمندی نمی‌دید و به همین خاطر خیلی زود توانست بخش قابل توجهی از بازار آلمان را به‌دست بیاورد. کار به‌جایی رسید که آلمان‌ها از نوشابه‌ فانتا حتی در سوپ و خورشت هم استفاده می‌کردند. تولید و فروش فانتا تنها به آلمان محدود نماند و به دیگر کشورهای اروپایی که در زمان جنگ تحت سیطره آلمان بودند، گسترش پیدا کرد.

در واقع زیرساخت‌های شرکت کوکاکولا در این کشورها در اختیار شرکت فانتا قرار داشت. میزان فروش فانتا در آلمان تا پایان جنگ به سه‌میلیون عدد رسید. پس از پایان جنگ، کارخانه‌های فانتا در اختیار متفقین قرار گرفت و آقای کایت هم شرکت کوکاکولا را در سود فروش فانتا سهیم کرد.

توضیحات

fanta

توضیحات

Coca-Cola

کدخبر: ۳۲۳۶۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر