کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۴۲۳
تاریخ خبر:

از دکه ‌هات‌داگ‌ فروشی تا بازار سهام نیویورک

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان | می‌توانید حدس بزنید که یک دکه ‌هات‌داگ‌فروشی که در سال ۲۰۰۰ در یکی از پارک‌های منهتن در شهر نیویورک آغاز به کار کرد، اکنون چه سرنوشتی پیدا کرده؟ این دکه‌ هات‌داگ‌فروشی اکنون به شرکتی تبدیل شده که سهام آن به‌طور عمومی ‌عرضه می‌شود و ارزش هر سهم آن حدود ۷۰دلار است.

درواقع درباره رستوران‌های زنجیره‌ای «شیک‌شک» حرف می‌زنیم که شاید اسم آن را شنیده باشید. ارزش شرکت حالا نزدیک دو و نیم میلیارد دلار است و تعداد شعبه‌های رستوران هم از ۲۵۰شعبه فراتر می‌رود که می‌توان آن‌ها را غیر از آمریکا در مناطق دیگر مانند خاورمیانه، اروپا و شرق آسیا هم یافت.

نخستین شعبه شیک‌شک در پارک مدیسون به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. هرچند که موقعیت مکانی دکه‌ هات‌داگ‌فروشی هم در این استقبال بی‌تاثیر نبود اما احتمالا هیچ‌کس انتظار صف‌های طولانی شکل‌گرفته جلوی شیک‌شک را نداشت. ماجرای صف‌های طولانی به‌حدی مورد توجه قرار گرفت که وبسایتی برای پخش مستقیم میزان صف جلوی دکه‌ هات‌داگ‌فروشی تاسیس شد.

مدیران شرکت مراقب بودند که این توسعه سریع آن‌ها را شبیه دیگر رستوران‌های زنجیره‌ای مانند مک‌دونالد نکند. به همین خاطر هنگام طراحی هر شعبه جدید، شیک‌شک تلاش زیادی صورت می‌داد تا ظاهر رستوران با ویژگی‌های محله‌ای که در آن واقع شده، همخوانی داشته باشد.

دنی میر، بنیانگذار شیک‌شک می‌گوید، بسیاری از شرکت‌ها هنگام رشد و توسعه، فرهنگ مخصوص به خود را از دست می‌دهند و به همین خاطر برای آن‌ها همواره این پرسش وجود داشته که چگونه از توسعه شیک‌‌شک برای ارتقای فرهنگ شرکت و نه از ‌دست‌ دادن آن بهره ببرند. او می‌گوید برای تحقق این هدف، اولویت‌های شرکت را به این ترتیب تعیین کرده است: کارکنان، مشتریان، جامعه، تامین‌کنندگان و درنهایت سرمایه‌گذاران.

او می‌گوید، هنگام تصمیم‌گیری درباره شرکت به این اولویت‌بندی توجه می‌کند و معتقد است که این اولویت‌بندی در نهایت بهترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران دارد. حداقل از برخی جنبه‌ها می‌توان گفت که شاید شرکت شیک‌شک واقعا چنین اولویت‌بندی‌ای را دنبال کرده باشد. برای مثال برخی کارکنان شرکت می‌توانند صرفا چهار روز در هفته کار کنند و همچنین در سهام شرکت شریک می‌شوند.

سیاستی که در جذب نیروی کار بی‌تاثیر نبوده است. برای مثال بنابر گزارش سی‌ان‌ان، ۶۳درصد از متقاضیان کار در شیک‌شک از تعداد روزهای کاری کمتر به‌عنوان دلیل اصلی علاقه به کار در این شرکت یاد کرده‌اند. دیگر سیاست شرکت برای اهمیت‌دادن به کارکنان این است که شرایط نسبتا مشخصی برای پیشرفت کارگران ساده‌ای که به استخدام شیک‌شک درمی‌آیند، وجود دارد.

برای مثال در سال ۲۰۱۸، بیش از یک‌ششم کارکنان شرکت ارتقای مقام یافته‌اند. بنیانگذار شرکت می‌گوید، امروز بسیاری از مدیران شرکت افرادی هستند که زمانی کار خود را با تهیه میلک‌شیک در شیک‌شک آغاز کرده‌اند. با همه این‌ها، باید دید که رستوران‌های زنجیره‌ای شیک‌شک چگونه به موج‌های نسبتا تازه در بازار خوراکی‌ها مانند گیاهخواری واکنش نشان خواهند داد و آیا موفق خواهند شد به رشد خود ادامه دهند؟

کدخبر: ۳۱۰۴۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر