کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۱۰۷
تاریخ خبر:

داستان عر‌وس مشهور بیروت در روز وحشتناک انفجار‌

روزنامه هفت صبح | کمی بعد از انفجار بیروت ویدئوهای مختلف از این حادثه شروع به چرخیدن در دنیای اینترنت کرد. در این بین ویدئویی از زنی دست‌به‌دست می‌شد که مشغول عکاسی روز عروسی‌اش بود. ترکیبی از لطافت و لبخند عروس با تلخی و تیرگی انفجار و تلاقی شور زندگی با حادثه‌ای که رنگ و بوی مرگ داشت، کاری کرد که این ویدئو عالم گیر شود.

فیلم از جایی شروع می‌شود که عروسی ژست گرفته و دوربین از روی صورت خندانش حرکت می‌کند و به دسته گلی که روی دامنش قرار دارد می‌رسد ناگهان انفجار اتفاق می‌افتد. ظرف چند ثانیه لبخند عروس و دسته گل زرد رنگ جایش را می‌دهد به گرد و خاک، صدای مهیب انفجار و همه چیز به هم می‌ریزد. موج انفجار عروس را در برابر دوربین روی زمین پرتاب می‌کند.

کسی که فیلمبرداری می‌کرده با دوربین روشن فرار می‌کند. بعد بر می‌گردد و ما فرار عروس و داماد را هم به سمت داخل ساختمان می‌بینیم و تمام. بقیه ماجرا در ویدئو نیست اما میلیون‌ها بازدیدی که از آن شد کاری کرد که رسانه‌ها سراغ اسرا السبلانی بروند و درباره آنچه در روز عروسی‌اش گذشت را از او بپرسند. بعضی از رسانه‌های آنلاین عربی نوشته‌اند که اسرای ۲۹ ساله دانشجویی ساکن بیروت است اما رویترز نوشته که او پزشکی ساکن ایالات متحده است که برای برگزار کردن مراسم عروسی به همراه همسرش به لبنان آمده بودند.

اینطور که رویترز نوشته او که حالا به «عروس بیروت» معروف شده، سه هفته پیش برای برگزاری جشن عروسی به زادگاهش برگشته بود و حالا، بعد از این ماجرای وحشتناک او به سرعت راهی هتل شده تا وسایلش را جمع کند و می‌خواهد به همراه شوهرش که ویزایش آماده شده به آمریکا برگردد.
آنها در گفت‌وگویی مشترک به رویترز گفته‌اند که خرابی‌ها و فاجعه‌ای که دیده‌اند باعث حیرت و اندوه‌ زیادشان شده است. اسرا تاکید می‌کند که بعد از اتفاقی که افتاده فکر زندگی در بیروت را برای همیشه از سرش بیرون کرده است.

فقط رویترز نیست که سراغ این زن جوان رفته، سان هم در گفت‌وگویی ویدئویی از او درباره احساسش در لحظه انفجار پرسیده. اسرا که برای این برنامه به محل انفجار برگشته و پشت سرش انبوهی از خرابی و شیشه شکسته است، رو به دوربین می‌گوید: «از دو هفته پیش برای مراسم عروسی در حال آماده شدن بودم. مثل همه دختران از اینکه دارم ازدواج می‌کنم خیلی خوشحال بودم و خانواده‌ام هم از اینکه من قرار بود لباس سفید عروسی بپوشم خیلی خوشحال بودند اما ناگهان همه چیز خراب شد.»

او ادامه می‌دهد: «ناگهان انفجار رخ داد. هیچ کلمه‌ای وجود ندارد که بتوان با آن شرایطی را که در آن قرار داشتیم توصیف کرد. من به شدت شوکه شدم. نمی‌دانستم چه اتفاقی برایم رخ داده. با خودم می‌گفتم یعنی دارم می‌میرم؟ چطور می‌میرم؟»

او درباره بعد از انفجار هم می‌گوید: «در یک جای امن پناه گرفتیم. خیلی ناراحت بودم. همه چیز ناراحت‌کننده بود. حجم تخریب، قدرت و صدای انفجار اصلا قابل توصیف نیست. همه‌مان شوکه شده بودیم. هیچ‌کس در زندگی‌اش چنین انفجاری ندیده بود و هیچ وقت چنین صدایی نشنیده بودیم.» عجیب اینکه انگار انفجار لبنان بر روند مراسم ازدواج این دو جوان لبنانی تاثیری نداشت و عروس و داماد مراسم خود را برگزار کرده‌اند.

اسرا در این باره می‌گوید: «همسرم به من گفت باید مراسم را ادامه دهیم. نباید متوقف شویم. اما من در واقع در آن لحظه زندگی نمی‌کردم. راه می‌رفتم و صورتم می‌خندید اما از داخل آسیب دیده بودم.»
محمود نقیب، فیلمبرداری که این ویدئو را گرفته هم می‌گوید پس از انفجار تنها به همسر و دخترش فکر می‌کرده است. او بعد از آن که همسرش را از حال خودش باخبر کرده، لحظه‌های پس از انفجار را زنده روی فیسبوک برای مردم دنیا که چشمشان به بیروت بود منتشر کرد.

*** تخمین قدرت انفجار از روی دامن اسرا
ویدئوی عروسی اسرا آنقدر مورد توجه قرار گرفته که حتی یک فیزیکدان با استفاده از این فیلم ، اقدام به محاسبه انرژی آزاد شده از این انفجار از روی میزان جابه‌جایی لباس بلند عروس کرده است. ایسنا به نقل از آی ای نوشته که فیزیکدانی به نام «لوئیس باتالها» می‌گوید می‌تواند با استفاده از میزان جابه‌جایی لباس عروس، انرژی انفجار بیروت را محاسبه کند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

او می‌گوید: «در واقع می‌توان با استفاده از جابه‌جایی لباس عروس، انرژی انفجار بیروت را تخمین زد زیرا موج انفجار از طریق فشرده سازی‌ها و رفع فشار‌های مولکول‌های هوا پخش می‌شود.» در اینجا چگونگی محاسبه و تخمین انرژی انفجار بیروت توسط «باتالها» آمده است: انرژی آزاد شده توسط یک گاز در حال گسترش در یک جهت، E = Fd = PAd = PΔV است. برای محاسبه حجم جابه‌جایی (ΔV) از جابه‌جایی لباس عروس تقریبا ۲ متری استفاده می‌کنیم. این بدان معنی است که حجم پوسته کروی هوای جابه‌جا شده، ΔV= ۴πd²r =۴π (۱۴۰۰ m) ² (۲ m) است.

«باتالها» با در نظر گرفتن این محاسبات، انرژی این انفجار را برابر با تقریباً ۱۰۰ تن TNT برآورد کرده است. این روش توسط «انریکو فرمی» (Enrico Fermi) برای تعیین انرژی اولین انفجار بمب اتم استفاده شده است. او چند تکه کاغذ را در هوا پرتاب کرد و جابه‌جایی آن‌ها را اندازه گرفت و بدین ترتیب انرژی انفجار اتمی ترینیتی در سال ۱۹۴۵ را معادل انفجار ۲۰ کیلوتن TNT تخمین زد.

یکی از دنبال‌کنندگان «باتالها» در واکنش به محاسبه او گفته که فاصله این عروس از «نقطه صفر زمین» مشخص نیست و این فیزیکدان پاسخ داده که به لطف یک تابلو در فروشگاه پشت سر این عروس توانسته دریابد که این عروس در کجای بیروت قرار دارد.او گفته: «این گونه محاسبه کردم که عروس از نقطه صفر زمین ۱۴۰۰ متر فاصله داشته است.»

از نظر انفجار‌های هسته‌ای و سایر بمب‌های بزرگ، اصطلاح «نقطه صفر زمین» که به عنوان «نقطه صفر سطح» هم شناخته می‌شود، نقطه‌ای از سطح زمین را که نزدیک به یک انفجار است، توصیف می‌کند. در صورتی که انفجار بالای سطح زمین اتفاق بیفتد، صفر زمین به نقطه‌ای از زمین که مستقیماً زیر انفجار هسته‌ای است اشاره می‌کند و گاهی اوقات «مرکز فشار خون» هم نامیده می‌شود.

کدخبر: ۳۴۴۱۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر