کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۱۰۰۶
تاریخ خبر:

‌لایحه جنجالی علیه ايرانی‌های ساكن تگزاس

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| تصور كنيد سال‌ها در يك كشور كار كرده‌ايد، ماليات پرداخته‌ايد و حتي شهروند محسوب مي‌شويد، اما ناگهان صحبت از تصويب قانوني مي‌شود كه به شما اجازه خريد هيچ‌گونه ملكي در اين كشور را نمي‌دهد. اين ماجراي شهروندان ايراني ساكن ايالت تگزاس است. نوامبر 2022 در تگزاس لايحه‌اي به مجلس اين ايالت پيشنهاد شد كه در صورت تبديل آن به قانون، دولت، تجار و افراد مرتبط به كشورهاي ايران، چين، روسيه و كره شمالي را از خريد ملك در تگزاس منع مي‌كند. از آن‌جايي كه تعداد ايراني‌هاي ساكن تگزاس بسيار بالاست، در صورت تصويب اين قانون چه اتفاقي مي‌افتد؟

گرين‌كارت‌دارها هم منع مي‌شوند
نوامبر2022، يك سناتور ايالتي جمهوري خواه به نام لويس كلخورست، متن اين قانون پيشنهادي را نوشت. اول نگاهي داشته باشيم به كليت متن اين لايحه پيشنهادي و ببينيم چه كساني تحت تاثير اين قانون قرار خواهند گرفت.

* نهادهاي دولتي چين، ايران، روسيه و كره شمالي

* شركت يا نهادي كه 1. مركزش در كشورهاي گفته شده باشد. 2. به صورت مستقيم يا غيرمستقيم توسط دولت اين كشورها كنترل بشود.

* تمام يا اكثريت سهام آن متعلق به يك شهروند چيني، ايراني، روسي يا كره شمالي باشد.

* و در آخر هر فردي كه شهروند يكي از اين چهار كشور باشد.

در پايان اين لايحه نوشته شده كه در تاريخ 1 سپتامبر 2023 اين قانون اجرايي مي‌شود. گرگ ابوت، فرماندار تندروي تگزاس هم در اين‌باره توئيت كرده: «اين لايحه را امضا مي‌كنم. اين لايحه به دنبال قانوني است كه پيش‌تر امضا كرده بودم و در آن كشورهاي ديگر را از تهديد زيرساخت‌هاي ما منع مي‌كند.» برخي افرادي كه موافق اجرايي شدن اين قانون هستند معتقدند تصويب اين قانون نژادپرستانه نيست و صرفا براي اين است از ملك افراد و بيزینس‌ها دربرابر خريداران كشورهاي خارجي محافظت شود. اين در حالي است كه معترضان، اين لايحه را تبعيض آميز و نژادپرستانه خوانده‌اند.

علاوه بر مهاجران و شهروندان دو تابعيتي، مسئولين محلي و ايالاتي در نقاط مختلف تگزاس به اين لايحه اعتراض كرده‌اند. با اينكه در اين لايحه آمده، ممنوعيت‌ها شامل شهروندان آمريكايي و كساني كه اقامت دائمي قانوني دارند نمي‌شود، بسياري از كارشناسان مهاجرتي معتقدند در متن لايحه از زباني استفاده شده كه شهروندان دو تابعيتي را از ليست خط نمي‌زند. يعني اگر يك نفر مربوط به اين چهار كشور، 20 سال به صورت قانوني در تگزاس اقامت داشته باشد، از خريد ملك محروم مي‌شود. كساني كه گرين كارت و ويزاي كاري يا دانشجويي داشته باشند هم از اين قانون مستثنا نيستند.شهردار هيوستون، سيلوستر ترنر، از جمله كساني است كه به اين لايحه اعتراض كرده و معتقد است شهروندان اين كشورها نبايد شامل اين قانون بشوند.

ناياك اعتراض دارد
سازمان ناياك هم اين قانون را نژادپرستانه خوانده و عليه آن اعتراض كرده و در حال جمع كردن امضا است. به اعتقاد اين سازمان، «این قانون بدعتی جدید و غیرقانونی است که می‌کوشد حقوق افراد ایرانی‌تبار را نقض و آن‌ها را تحقیر» کند. در متن اين اعتراض نامه خطاب به فرماندار تگزاس آمده:

«من از تصویب لایحه ۱۴۷ سنای تگزاس، که شامل ممنوعیت مالکیت دارایی بر اساس تبار شهروندان است، شوکه و خشمگین هستم. این لایحه آشکارا خلاف قانون اساسی و یک مورد زشت نژادپرستانه است که بسیار پایین‌تر از ارزش‌های ایالت تگزاس است. با ممنوع کردن «فردی که شهروند چین، ایران، کره شمالی یا روسیه است» از خرید ملک در تگزاس و همچنین شرکت‌های تحت مالکیت یا کنترل شهروندان آن کشورها، این قانون می‌تواند علیه طیف وسیعی از افرادی که به طور قانونی در ایالات متحده و تگزاس هستند اعمال شود.

در مورد ایرانی‌ها، این لایحه می‌تواند علیه هر شهروند ایرانی که از طریق پروسه قانونی ویزا دریافت کرده باشد اعمال شود. اما همین لایحه می‌تواند گروه بسیار گسترده‌تری از افراد را در بر بگیرد. از آنجایی که شهروندان ایرانی سال‌هاست که به ‌صورت ارثی و از طریق پدر به فرزند و بدون اینکه شخص برای دریافت آن اقدامی بکند منتقل می‌شود، این لایحه احتمالاً می تواند علیه تعداد زیادی از ایرانی‌های آمریکایی، از جمله بسیاری از آن‌ها که در ایالات متحده و تگزاس به دنیا آمده‌اند، اعمال ‌شود. هیچ بهانه‌ای برای ایجاد چنین ممنوعیت نژادپرستانه‌ای برای مالکیت بر اساس تبار ملی وجود ندارد.

تحریم‌ها، مالکیت املاک را برای دولت ایران در سطح فدرال ممنوع کرده و هیچ نشانه جدی مبنی بر اینکه ایران یا نهادهای تحت کنترل دولت ایران در پی مالکیت زمین یا ساختمان در تگزاس هستند، وجود ندارد. این مسئله که این لایحه توسط فرماندار تگزاس اینقدر جدی گرفته می‌شود بسیار نگران کننده است. ما از شما می‌خواهیم که این اقدام نژادپرستانه و نگران کننده برای ممنوعیت مالکیت برای شهروندان بر اساس تبارشان را رد کنید و در مقابل آن بایستید تا زمانی که حق مالکیت یک فرد - صرف نظر از تبار ملی فرد - به طور کامل محافظت شود.»

املاكي‌هاي ايراني در تگزاس بيكار خواهند شد
حدود 40 درصد ايرانيان ساكن آمريكا در ايالت كاليفرنيا هستند و دومين ايالتي كه جمعيت زيادي از ايرانيان را در خود جاي داده تگزاس است. شهر هيوستون بيشترين جمعيت ايرانيان تگزاس را دارد و طبق آخرين آمار 70 هزار ايراني در اين شهر اقامت دارند. دليل اين حجم از ايراني در اين شهر، وجود مركز درماني تگزاس و همچنين حضور كمپاني‌هاي بزرگ انرژي است.

البته ناگفته نماند كه جمعيت زيادي از ايرانيان ساكن تگزاس در كار معاملات املاك هستند و در صورت اجرايي شدن اين قانون از كار باز مي‌مانند. با اين حال هنوز اعتراض اين دسته از افراد به گوش نرسيده و اگر هم اتفاق افتاده باشد رسانه‌اي نشده است. منطقه‌اي در اين شهر به نام «پرشياي كوچك» وجود دارد كه پر از مغازه و رستوران ايراني است و بسياري از ايرانيان هم در همان محله زندگي مي‌كنند. منطقه شهري دالاس فورت ورث هم بيش از 30 هزار مقيم ايراني دارد.

کدخبر: ۵۰۱۰۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر