کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۷۵
تاریخ خبر:

سلام گرم تهران به سن‌پترزبورگ، کاراکاس و آلماتی

روزنامه هفت صبح | این تابستان سه مقصد گردشگری جدید، راه خود را به روی ایرانیان باز کرده‌اند. از همین روزهای آینده می‌شود با یک بلیت به تماشای شب‌های سفید سن‌پترزبورگ رفت، مسافرانی را مستقیم از تهران به آلماتی برد و برگرداند و همچنین در فرودگاه امام خمینی سوار شد و بدون هیچ توقفی در فرودگاه کاراکاس در جوار آمازون از هواپیما پایین آمد. هفته گذشته خبرهای مهمی درباره پرواز به سه مقصد گردشگری جدید منتشر شد.

آخرین مورد این خبرها از سمت شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر منتشر شد که اطلاع داده بود از اول جولای، یعنی جمعه، پروازهای مستقیم خود را به مقصد سن‌پترزبورگ افتتاح می‌کند. بر‌اساس این خبر که آن را خبرگزاری اسپوتنیک منتشر کرده، قرار است این پروازها هفته‌ای یک‌بار باشد. بر‌ همین اساس یک هواپیمای ایرباس A-130 هر جمعه ساعت ۹:۵۵ صبح به وقت مسکو از سن‌پترزبورگ به تهران و ۵:۳۰ صبح به وقت تهران از فرودگاه امام خمینی به مقصد سن‌پترزبورگ بلند خواهد شد. هواپیمایی که شرکت ماهان برای این مسیر گذاشته تا ۲۰۴ مسافر گنجایش دارد.

شش میلیون کجا و ۲۰ میلیون کجا؟
قبلا ارزان‌ترین بلیتی که برای مسیر تهران به سن‌پترزبورگ می‌شد پیدا کرد حدودا ۲۴‌میلیون تومان قیمت داشت که معمولا این پروازها با یک توقف یک‌روزه در دوبی همراه بود اما حالا بلیت این مسیر هوایی ماهان شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده. البته قیمت بلیت برعکس این مسیر یعنی سن‌پترزبورگ به تهران تا زمان نوشتن این گزارش ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده.

تا پیش از اینکه پروازهای ماهان شروع شود، بسیاری از تورهای روسیه سفر خود را از مسکو شروع می‌کردند و مسافران را با پروازهای ماهان ابتدا به فرودگاه ونوکووا در این شهر برده و بعد با پروازهای داخلی به سن‌پترزبورگ سفر می‌‌کردند. قیمت بلیت‌های ایران به مسکو در پروازهای ماهان هم حدودا ۵ میلیون تومان است.

سفر بدون ویزای انفرادی به روسیه نداریم
البته این اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی افتاده؛ ایرانیان از سال ۱۳۹۶ می‌توانستند بدون ویزا به روسیه سفر کنند اما این پروازها فقط در مسکو نشست و برخاست داشت. اینطور که بعدا برنامه لغو روادید بین وزرای وقت امور خارجه از سوی هر دو کشور امضا شد، اجرای این برنامه برای دوره زمانی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ می‌توانست اعتبار داشته باشد و برای سال‌های بعد هم تمدید شود.

بر‌اساس برنامه‌ای که هر دو کشور آن را امضا کردند، اگر شخصی قصد داشته باشد با گروه یا تور سفر برود، می‌تواند به یکی از آژانس‌ها مراجعه کند و در فهرست پنج تا پنجاه‌نفره مسافران قرار گیرد؛ در آن صورت روادید برای این مسافر لغو می‌شود. از طرف دیگر اگر این فرد تصمیم داشته باشد خارج از تور و انفرادی به روسیه برود باید حتما مدارک خودش را به سفارت این کشور ببرد و هزینه مورد نیاز را بپردازد.

هزینه سفارتخانه روسیه در ایران
‌روسیه یک مدل ویزای مسافرتی یک ماهه و یک مدل تجاری سه‌ماهه دارد. ویزای مسافرتی را حداکثر سه روزه می‌شود گرفت اما ویزای تجاری به حداکثر ۲۰‌روز زمان نیاز دارد. برای هر دو هم باید عکس بلیت و رزرو هتل را به سفارتخانه نشان داد. نکته دیگری که برای برنامه سفر به روسیه باید بدانید این است که هزینه ویزای روسیه عدد ثابتی نیست و بسته به تعداد روزهای اقامت و تعداد مجوز ورود و خروجی که فرد دریافت می‌کند بین ۱۶۰ تا ۳۴۰ دلار هزینه خواهد داشت.

سلام گرم به آلماتی
از روزی که رئیس‌جمهور قزاقستان به ایران آمد و تصمیم گرفته شد که ویزا بین مردم این دو کشور لغو شود، دفاتر گردشگری هم تولید محتوا و گزارش نوشتن از جذابیت‌های قزاقستان و پایتخت آن آلماتی را شروع کردند. قزاقستان در شرق دریای خزر واقع شده و وسعت آن اندازه‌ای است که مرز مشترکی با چین و روسیه دارد. با اینکه آستانه یا همان نورسلطان پایتخت قزاقستان بوده اما بزرگترین کلانشهر آن آلماتی است که در آن آثار باستانی زیادی برای نمایش وجود دارد.

کاهش بلیت ۲۰ میلیون تومانی به ۸ میلیون تومان
تا پیش از این برای سفر به آلماتی باید حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردید و حداقل یک توقف پشت‌سر می‌گذاشتید تا به زمین این کشور برسید ولی در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که قشم‌ایر خط پرواز خودش را به آلماتی با یک بلیت ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای هر پنجشنبه ساعت دو بامداد راه انداخته است. پنجشنبه هفته دیگر هم کیش‌ ایرلاین پرواز دیگری باز با همین قیمت در همین ساعت دارد.

همچنین سفر از آلماتی به ایران هم هر پنجشنبه ساعت ۸ صبح به وقت آلماتی انجام می‌شود و قیمت آن‌هم برابر همین عدد است. اگر این عددها شما را وسوسه کرده باید خاطرتان باشد که به گفته رئیس‌جمهور قزاقستان مدت این سفرها ۱۴‌روزه است و بیشتر از آن نیاز به گرفتن روادید دارد. روادید توریستی این کشور حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ دلار هزینه دارد و شامل یک ماه اقامت در این کشور می‌شود. گرفتن ویزای توریستی در سفارت قزاقستان در ایران معمولا بین ۲ تا سه هفته زمان می‌برد.

مقصد جدید، یار قدیمی
رابطه ایران و ونزوئلا از نظر سیاسی خیلی‌وقت است که در بهترین شرایط ممکن بوده‌. تا همین ماه اخیر ارتباطات این دو کشور اغلب از مسیر دریایی انجام می‌شد و بیشتر به شکل رابطه تجاری برقرار بود. با اینکه گفته می‌شد از بیست‌و‌هشتم خرداد‌ماه پرواز مستقیم تهران به کاراکاس برای فعالان بازار هم به‌راه می‌افتد اما در این تاریخ هیچ پرواز مستقیمی انجام نشده.

این خبر را سفیر ایران در کاراکاس داده بود. بعد از او وقتی مادورو، رئیس‌جمهور این کشور به تهران آمد گفت پرواز کاراکاس-تهران و برعکس از ۱۸ جولای یا همان ۲۷‌تیر انجام خواهد شد. با این حال در هیچ‌یک از سامانه‌های آنلاین فروش بلیت، پرواز مستقیمی برای این تاریخ و حتی یک روز قبل و بعد از آن وجود ندارد و آژانس‌های فروش بلیت هم از ماجرا بی‌خبر هستند. پس فعلا بلیت‌ این کشور در حد حرف و گمانه‌زنی است و تا روی سامانه‌های فروش بارگذاری شود خیلی روی آن نمی‌شود حساب کرد.

سه مقصد جدید اضافه و یکی کم شد
با وجود اینکه سه مقصد جدید با پروازهای مستقیم در ایرلاین‌های کشور باز شده اما به‌نظر می‌رسد که دیگر خبری از پروازهای مستقیم ماهان و ایران‌ایر به بیروت نیست. پیش از این دوشنبه، چهارشنبه و جمعه ایران‌ایر پرواز مستقیم به بیروت داشت که دیگر این پرواز هم در سامانه‌های خرید بلیت دیده نمی‌شوند.

اگرچه این دو شرکت توضیحی در این‌باره نداده‌اند اما همین چهار روز پیش اتفاق مشابهی در ارمنستان رخ داده و یکی از شرکت‌های هواپیمایی این کشور پروازهای خود به بیروت را لغو کرده است. دلیل این اتفاق هم این بوده که مقامات هوانوردی ترکیه اجازه پرواز به این شرکت هوایی از آسمان ترکیه را نداده‌اند.

با این حال بعید است این موضوع منجر به محدودیت‌ها در ایرلاین‌های ایرانی هم شده باشد؛ چرا‌که این پروازها از مسیر عراق به بیروت می‌رسند و ربطی به آسمان ترکیه ندارند. لبنان هم از سال ۱۳۹۲ مقررات ویزا را برای اتباع ایرانی آسان کرد تا شهروندان ایران بدون ویزا به مدت ۲۰ روز امکان سفر به لبنان را پیدا کنند. از آن طرف شهروندان لبنانی سال‌هاست بدون ویزا و به‌مدت ۱۵‌روز می‌توانند به ایران سفر داشته باشند.

۱۳ مقصد بدون ویزا
در حال حاضر ایرانیان می‌توانند به ۴۳ کشور بدون ویزا و فقط با گذرنامه ایرانی سفر کنند. البته همه این ۴۳ کشور هم قوانین مشابهی ندارند. به‌خاطر اینکه از بین این تعداد، ۳۰ کشور در هنگام ورود شهروندان ایران به خاک آنها ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند. با این تفاسیر در حقیقت تعداد کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران تنها ۱۲ کشور است که حالا اگر قزاقستان هم اضافه شود به ۱۳ کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

کدخبر: ۴۶۴۷۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر