کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۳۵۸
تاریخ خبر:

گفتگو ‌‌با یکی از شاکیان پرونده شکایت از دکتر نمکی

روزنامه هفت صبح | تعداد شکایات از دکتر سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، بیشتر از یک مورد است. این را یکی از شاکیان به هفت صبح می‌گوید. وکیل او همچنین توضیح می‌دهد: « شکایت ما اول به شعبه ششم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ارجاع داده شده بود اما بعدا گفته شد که شکایات دیگری هم از ایشان در شعبه سیزدهم وجود دارد؛ برای همین شکایت ما هم به آنجا ارجاع دادند. با این حال از مرداد ماه که این شکایت ثبت شده اتفاق دیگری در این زمینه رخ نداده است.»

پرونده شکایت از نمکی در این یک‌سال پیچیدگی‌های خاص خودش را داشته است. این موضوع ابتدا از سوی دو پزشک به نام‌های موید علویان و محمدرضا هاشمیان مطرح می‌شود. علویان بعد از این به عنوان رئیس سازمان نظام پزشکی انتخاب شد و هاشمیان هم یکی از پزشک‌های مشهور عفونی در دوران کرونا بوده که هم اینستاگرام معروفی دارد و هم در جریان پرونده مرگ مرحوم انصاریان (بازیکن سابق پرسپولیس) شهرت زیادی بین مردم پیدا کرد.

موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ و فوق‌تخصص بیماری‌های کبد و گوارش دو روز پیش در نشست خبری خود اطلاعاتی درباره آن شکایت داد که اگر آن را خلاصه کنیم شامل این موارد می‌شد:

* بخش‌های نظارتی در کشور وجود دارند و تعدادشان هم زیاد است، از جمله سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات. اما باید بگویم که ما به عنوان افرادی که در جامعه پزشکی از نظر علمی و اجرایی رشد کرده‌ایم، تکلیف خودمان دانستیم که از نظر حقوقی به صورت شخصی این موضوع را پیگیری کنیم.

* مدیرانی که در دوران کرونا تصمیمات اشتباه گرفته‌اند، باید محاکمه شوند. افرادی که در حوزه کرونا تصمیم‌گیر بودند نباید شرکت دارویی و تضاد منافع می‌داشتند.

* ما مستنداتی داریم که نشان می‌دهد اشتباهات فاحشی رخ داده که برخی از آنها قابل پیش‌بینی بوده است، به هر حال کرونا بیماری‌ای نبوده که قربانی نداشته باشد، در همه جای دنیا هم این اتفاق افتاده است اما سوال ما اینجاست که آیا برخی از این مرگ‌ها قابل پیش‌بینی نبوده است؟

اتهام‌های آقای وزیر از زبان پزشک مشهور
هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و پزشک بیمارستان مسیح دانشوری هم به همراه موید علویان یکی از شاکیان پرونده‌های وزیر پیشین بهداشت است. این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جزئیات بیشتری درباره این پرونده به رسانه‌ها داده است. او در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به این جزئیات اشاره می‌کند:

* «ما سوال‌هایی در زمینه پیشگیری، درمان، خریدها و نگرش مدیریتی کرونا مطرح کرده‌ایم که برای جواب به این سوال‌ها، متخصصان در گروه‌های مختلف باید به اطلاعات لازم مربوط به خرید برخی از تجهیزات، داروها و واکسن‌ها دسترسی داشته باشند.

* برای مثال اوایل شیوع کرونا هر وقت آمار بیماران را می‌دادیم وزارت بهداشت از ما می‌خواست تعداد بیماران و مرگ و میر را بین دو تا دو و نیم برابر کمتر از واقعیت موجود اعلام کنیم که این کار جرم بود. یک دفعه بعد از مدت زمان زیادی رئیس‌جمهور کشور گفت که ۲۵ میلیون نفر آدم به کرونا مبتلا شدند. اگر اعدادی که وزارت بهداشت می‌داد صحت داشت، این ۲۵ میلیون نفر از کجا آمدند؟

* یکی دیگر از مواردی که می‌خواهیم درباره آن تحقیق و بررسی شود این بود که ابتدا ایشان ادعا می‌کردند که نمی‌خواهند مردم موش آزمایشگاهی باشند اما برای تحقیق و پژوهش‌های علمی هیچ‌وقت چنین اصطلاحی به کار برده نمی‌شود. آن هم پژوهشی که مردم همه دنیا به صورت علمی و داوطلبانه در آن شرکت کرده بودند.

* ایشان همچنین از موانع خرید واکسن همیشه گلایه می‌کردند اما چطور شد که با عوض شدن وزیر دیگر هیچ مانعی برای خریدن واکسن وجود نداشت؟ بعد از این هیچ‌وقت به صورت رسمی نگفتند که این واکسن با چه قرارداد و قیمتی برای ایران خریده شده.

* ما اطلاعات این را داریم که افرادی که برای خرید تجهیزات و داروها نظر می‌دادند که اولا متخصص آن بیماری نبودند و دوما تضاد منافع داشتند. برای همین با شکایت از وزیر سابق می‌خواهیم این دسترسی داده شود که ایرادهای این خریدها مورد بررسی قرار بگیرد.

* ما به وزارت بهداشت و همه خریدهای آن مشکوک بودیم و می‌گوییم باید درباره آن شفاف سازی شود. برای مثال خرید ونتیلاتورها کارشناسی شده نبود. یعنی نظر کارشناسی لازم برای این کار را نداشت. ما افرادی که به خرید این ونتیلاتورها توصیه و تاکید داشتند می‌شناسیم و می‌دانیم از کجا و کدام شرکت آن را خریده‌اند ولی نمی‌توانیم اسم ببریم. برای همین شکایت کرده‌ایم که یک به یک خریدها با نگاه کارشناسی بررسی شود.

* همچنین وزارت بهداشت سابق توصیه و تاکید زیادی برای مصرف آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین داشتند. حتی معاون ایشان دائما بر آزیترومایسین برای درمان کرونا تاکید می‌کردند اما این داروها عملا بی‌اثر بودند. رد پای مافیایی که در تجهیزات دارو و واکسن وجود داشت باید در این تحقیق و بررسی شفاف شود. »

هنوز اتفاقی در پرونده نیفتاده است
به غیر از او درباره داروهای کرونا هم حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران اخیرا توضیح داده و گفته بود: «در ۳ مقاله‌ای که در اسفند سال ۹۸ از سوی دانشمندان ایرانی نوشته شده بود، مشخص شد که ۳ داروی فاویپیراویر، رمدسیویر و هیدروکسی کلروکین در بحران اثر جدی ندارد، این داروها بیمارستانی هستند و تنها در موارد خاص استفاده می‌شوند. با این حال مسئولان توجه نکردند و ۷۰۰ میلیون دلار پول کشور صرف این داروها شد، درحالی که می‌شد هزینه واکسن شود تا زودتر در دسترس مردم باشد.»

اینطور که روزنامه همشهری سه روز پیش نوشته بود به دلیل حساسیت‌ها، پرونده برای کسب تکلیف به دادستان کل کشور ارجاع داده شده اما هنوز اتفاقی در پرونده نیفتاده است. همچنین وکیل این پرونده به هفت صبح توضیح می‌دهد که آنها یک بار در دادسرای کارکنان دولت شکایت کردند و بعد دادسرا با اعلام اینکه پرونده در صلاحیت آنها نیست آن را به دادسرای محل وقوع جرم ارجاع دادند. به گفته او دوباره این دادسرا هم به دلیل اینکه شخص موردنظر وزیر بوده، آن را دوباره به دادسرای کارکنان دولت ارجاع داده.

در حال حاضر همه پرونده‌های شکایت از سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت در شعبه سیزدهم بازپرسی این دادسرا تجمیع شده اما همینطور که گفته شده تاکنون حتی یک ابلاغیه هم برای شاکیان نیامده. با این حال روزنامه همشهری سه روز پیش به نقل از منابعی آگاه خبر داده بود که دادسرا از سعید نمکی برای پاسخ دادن به برخی ابهامات و سوالات دعوت و او هم مراجعه کرده است.

کدخبر: ۴۵۵۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر