کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۷۲۹
تاریخ خبر:

واکسینه نشده‌ها بفرمایید قرنطینه!

روزنامه هفت صبح | یک: اتریش اولین کشور جهان است که برای مهار کرونا روش جدیدی در پیش گرفته؛ افرادی که واکسینه نشده باشند قرنطینه می‌شوند. ایده‌ای که بعید نیست به زودی در بسیاری از کشورهای دیگر جهان هم برای کاهش آمار ابتلا به کرونا و البته تشویق شهروندان به تزریق واکسن به کار گرفته شود. این محدودیت جدید در اتریش به این صورت است که از ۱۵نوامبر یعنی روز دوشنبه، ۲میلیون نفری که در این کشور واکسن نزده‌اند اجازه خروج از خانه را ندارند.

آن‌ها فقط برای مواردی مثل خرید مواد غذایی اجازه تردد در شهر را دارند و از ورود به رستوران‌‌ها، آرایشگاه‌ها و سینماها منع شده‌اند. این محدودیت که فعلا برای یک بازه زمانی ۱۰ روزه تعریف شده دو استثنا دارد یکی کودکان زیر ۱۲ سال و دیگری افرادی که به تازگی به کرونا مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند.

حالا یک بحثی وجود دارد که بعضی منتقدان گفتند این اقدام مطابق با قانون اساسی نیست. صدر اعظم اتریش اما پاسخ داده که این تصمیم به راحتی گرفته نشده و در مقطع فعلی ضروری است. وزیر بهداشت این کشور هم توضیح داده که با این اقدام عملا یک سوم جمعیت اتریش مجوز خروج از خانه ندارند و این باعث کاهش چشمگیر تماس بین افراد واکسینه شده و واکسینه نشده می‌شود.

دو: یکی از مشکلات کشور ۹ میلیون نفری اتریش آمار پایین واکسیناسیون در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپای غربی است. در حال حاضر ۶۵ درصد جمعیت این کشور به طور کامل در مقابل کرونا واکسینه شدند. به عبارت دیگر بیش از ۱۲ میلیون و ۲۵۱ هزار دُز واکسن در این کشور تزریق شده که در ازای هر صد نفر معادل ۱۳۵٫۵ دُز می‌شود. با نگاه به این آمار ظاهرا اتریش خیلی تفاوتی با آمریکا یا آلمان ندارد اما جمعیت این کشورها در مقایسه با اتریش به مراتب بیشتر است.

از نظر نسبت واکسن‌های تزریق شده در جهان به جمعیت بهترین وضعیت را کوبا دارد که موفق شده بیش از ۲۷ میلیون واکسن به ۱۱٫۳ میلیون نفر جمعیت کشورش تزریق کند. یعنی در این کشور قطعا تزریق دُز سوم هم شروع شده است چون به ازای هر صد نفر حدود ۲۳۹ دُز واکسن در این کشور تزریق شده. یا امارات هم وضعیت مشابهی دارد و تعداد دُزهای واکسن تزریق شده در این کشور بیش از دو برابر جمعیت آن است.

از نظر تعداد دُز واکسن تزریق شده البته چین و هند به ترتیب با ۲٫۳۹ میلیارد دُز و ۱٫۱۲ میلیارد دُز در رتبه‌های اول و دوم هستند. در اروپا پرتغال با ۸۸ درصد بهترین اوضاع واکسیناسیون را دارد و اوکراین هم بدترین وضعیت. اکثر کشورهای اروپای شرقی هم اوضاع خیلی مساعدی در این زمینه ندارند که باعث شده کشورهایی مثل اسلوونی واستونی نسبت به جمعیت، الان بالاترین میزان ابتلا در اروپا را داشته باشند.

سه: این فقط اتریش نیست که در روزهای اخیر به فکر سختگیری‌ و محدودیت‌های کرونایی جدید افتاده. هلند هم برای مدت سه هفته قرنطینه کرونایی را شروع کرده و از امروز مسابقات ورزشی در این کشور بدون تماشاگر برگزار می‌شود و ساعت فعالیت کافه‌ها و رستوران‌ها و مراکز تفریحی تا ساعت ۱۹ تعیین شده. به‌رغم اینکه ۸۴درصد بزرگسالان این کشور به طور کامل واکسینه شدند. دانمارک هم محدودیت‌های جدیدی وضع کرده.

حالا وضعیت آمار ابتلا و مرگ و میر در اتریش چقدر است که مسئولان این کشور را به فکر قرنطینه واکسینه نشده‌ها انداخته؟ خیلی خلاصه بگوییم که مبتلایان جدید شناسایی شده در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه، ۱۱ هزار و ۵۵۲ نفر بوده و ۱۷ نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. دو روز قبل‌تر مبتلایان جدید به بیش از ۱۳ هزار نفر هم در این کشور رسیده بود. این بالاترین آمار مبتلایان شناسایی شده در اتریش از ابتدای شروع کروناست.

تا قبل از این بیشترین آمار مبتلایان جدید اتریش دقیقا مربوط به چنین روزی در سال گذشته میلادی بود که رکورد ۹۵۸۶ نفر در یک روز ثبت شد. آمار مرگ و میر البته در این کشور در مقایسه با پیک قبلی به مراتب کمتر شده. چون اتریش رکورد فوت ۲۱۸ نفر در یک روز را هم پارسال ثبت کرده بود. بنابراین موضوعی که مسئولین این کشور را به هراس انداخته آمار متبلایان جدید است که بخش عمده آن هم مربوط به همین جمعیت واکسینه نشده است.

کدخبر: ۴۲۵۷۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر