کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۴۷۹
تاریخ خبر:

از طوفان شاهین عمان‌ تا ‌مرگ منیره‌ در تونس

روزنامه هفت صبح، مصطفی‌ آرانی| دلیلش را نمی‌دانیم ولی به طرز عجیبی چند روزی است که اخبار دروغین یا همان فیک‌نیوزهایی که ریشه در وقایعی در کشورهای عربی دارد، زیاد شده است.

یک: از شنبه‌ شب شروع کنیم. همزمان با بازی پرسپولیس و الهلال، در فضای مجازی فارسی برخی با انتشار تصاویری مدعی شدند که زنان عربستانی در ورزشگاه محل مسابقه یعنی ورزشگاه «الأمیر فیصل بن فهد بن عبدالعزیز» حضور داشتند. اصل این حرف درست بود و عکس‌های متیم العصیمی، عکاس رسمی AFC در این دور از مسابقات و نیز پیام پارسایی، عکاس همراه کاروان باشگاه پرسپولیس این موضوع را تایید می‌کند اما باقی تصاویر منتشر شده، در واقع مربوط به سالیان گذشته است. به طور مشخص سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹٫

دو: روز جمعه، خبر دروغین دیگری منتشر شد در خصوص اینکه محمود احمدی‌نژاد از غرفه اسرائیل در نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی بازدید کرده است. خبر کلا به استناد یک اکانت توئیتری بود به نام ترور آلارم که یک اپلیکیشن برای اطلاع‌رسانی از وقایع امنیتی است اما در این خبرهای کذب گفته شده بود که اکانت سازمانی است به نام سازمان مبارزه با تروریسم در اسرائیل (که ظاهرا اصلا چنین سازمانی وجود ندارد). اطرافیان احمدی‌نژاد هم این مسئله را تکذیب کردند.

سه: در همین یکی دو روز تصاویری به طور گسترده منتشر شده با عنوان «گردباد شاهین در سواحل عمان که از آسمانخراش برج خلیفه دوبی فیلمبرداری شده است». این شرح برای این فیلم کذب است. اساسا شما نمی‌توانید در دوبی، سواحل عمان را در سمت راست خود ببینید. اگر در برج خلیفه بایستید در امتداد ساحل تا ۱۵۰کیلومتر، سواحل امارات را خواهید دید و بعد از آن باید از تنگه هرمز بگذرید و به همین میزان به سمت جنوب بیایید تا به اولین نقطه عمان برسید. فاصله دوبی با عمان در خشکی هم ۱۱۰کیلومتر است و نمی‌توان چنین تصویری را از دوبی ثبت کرد.

این عکس در واقع، یک تصویر دیجیتالی و غیرواقعی است که هنرمندی به نام Brent Shavnore در ۱۲ آوریل ۲۰۱۹ یعنی بهار دو سال پیش در اینستاگرام خود منتشر کرده است و به طور خیالی طوفانی را در حال نزدیک شدن به ساحل میامی نشان می‌دهد. وقتی در سپتامبر همان سال طوفان دوریان در آمریکا به وجود آمد کاربران آمریکایی نیز این تصویر را به عنوان نمایی از این طوفان منتشر کردند که حتی این موضوع هم درست نبود چرا که این تصویر کاملا خیالی است.

چهار: و دست آخر، خبر کذبی که یکی دو روز پیش منتشر شد مبنی بر اینکه یک خواننده تونسی به نام منیره حمدی در حین اجرای برنامه و روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی جان خود را از دست داده است. شاید جالب باشد بدانید که این خواننده حدودا دو سال پیش عمرش را داده به شما و این کلیپ به این موضوع ارتباطی ندارد. خلاصه حواستان جمع باشد در مورد چیزهایی که می‌خوانید و فوروارد می‌کنید، مخصوصا اگر این روزها مربوط به سرزمین‌های عربی باشد.

کدخبر: ۴۲۰۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر