کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۷۸۲
تاریخ خبر:

‌شایعه رفع فیلتر یوتیوب برای دانشجویان

روزنامه هفت صبح | مدیرعامل شاتل موبایل توئیت کرده که قرار است به زودی بسیاری از سایت‌ها از جمله یوتیوب برای خبرنگاران، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و بعضی گروه‌های دیگر رفع فیلتر شود. ضمن اینکه ممنوعیت مالکیت سیمکارت برای افراد زیر ۱۸سال هم رفع خواهد شد.

ساعاتی بعد رسانه‌ها خبر اول یعنی رفع فیلتر یوتیوب را به نقل از سجاد بنابی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت تایید کردند. او اعلام کرد که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چنین تصمیمی گرفته و اطلاع‌رسانی در این زمینه هم برعهده دادستانی کل کشور است. پیش از این در سال‌های مختلف دست‌کم از ۱۳۹۴ به‌بعد، چندمرتبه بحث رفع فیلتر یوتیوب مطرح شده.

آخرین‌بار هم آذرماه پارسال بود که اظهارات آذری‌جهرمی در اینستاگرام شایعه رفع فیلتر یوتیوب را تقویت کرد. حتی بعضی کاربران اصولگرا هم در رسانه‌هایی مثل خبرگزاری فارس مطالبه رفع فیلتر این سایت اشتراک ویدئو را مطرح کردند به این علت که استفاده از فیلترشکن مصرف اینترنت در کشور را بالا برده و بهتر است سرویس‌هایی مثل یوتیوب و تلگرام رفع فیلتر شوند.

بااین‌حال الان که بحث رفع فیلتر این سایت برای بعضی گروه‌های خاص مثل دانشجویان مطرح شده، بعضی نسبت به تبعیض در این مسئله اعتراض کرده‌اند. کاربری نوشته من دیپلم دارم، آیا اجازه ندارم از ویدئوهای آموزشی موجود در یوتیوب استفاده کنم؟ دسترسی به یوتیوب از سال ۱۳۸۸ در ایران مسدود است.

بعضی هم از این زاویه به موضوع نگاه کردند که رفع فیلتر یوتیوب برای گروه‌های خاص آیا مرتبط با راه‌اندازی اینترنت ملی است؟ پارسال فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تدوین آیین‌نامه وی‌پی‌ان قانونی خبر داده بود که بعضی کاربران اینطور تحلیل کردند که قرار است دسترسی به اینترنت جهانی مسدود شود و فقط صاحبان وی‌پی‌ان قانونی امکان دسترسی به سایت‌های بین‌المللی را داشته باشند و مابقی صرفا باید به اینترنت داخلی بسنده کنند؛موضوعی که البته بارها از سوی مسئولان تکذیب شده است.

درباره خبر دوم هم که در مورد برچیده شدن ممنوعیت فروش سیمکارت به افراد زیر ۱۸سال است هنوز رسما چیزی اعلام نشده. تا الان بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، فروش سیمکارت به افراد زیر ۱۸سال ممنوع بود و باید سیمکارت به نام والدین آنها ثبت می‌شد.

بعضی نسبت به این موضوع اعتراض داشتند که چطور دارایی چندمیلیاردی را می‌توان به نام افراد زیر ۱۸سال ثبت کرد، اما سیمکارت را نه؟ بعد در سال ۹۴ بحث سیمکارت کودک و نوجوان مطرح شد که آن هم به جایی نرسید و الان این شایعه مطرح شده که قرار است کلا ممنوعیت فروش سیمکارت به این گروه‌های سنی که تقریبا همه‌شان موبایل دارند حذف شود.

کدخبر: ۳۸۱۷۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر