کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۲۸۱۶
تاریخ خبر:

مهاجرت کاربران ایرانی از تلگرام به واتس‌اپ

روزنامه هفت صبح | بالاخره تعداد کاربران ایرانی واتس‌اپ به ۵۰ میلیون نفر رسید تا این شبکه به پیام‌رسان اول ایران تبدیل شود؛ آن هم با این‌همه نقص و کمبود. حالا با این حساب بعد از واتس‌اپ، تلگرام پیام‌رسان دیگری است که بین ایرانی‌ها طرفدارهای زیادی دارد. اینها نتایج پژوهشی هستند که مرکز پژوهشی بتا منتشر کرده که نشان می‌دهد دست‌آخر فیلترینگ تلگرام کار خودش را بعد از ۱۹ ماه کرد و تعداد کاربران واتس‌اپ حدودا یک میلیون نفر از تلگرام بیشتر شد.

البته قبلا هم نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان داده بود که استفاده از واتس‌اپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش یافته، اما هیچ‌وقت عدد دقیقی از این اختلاف نداشتیم. بر اساس نظرسنجی ملی ایسپا، تعداد کاربران واتس‌اپ در نیمه فروردین‌ماه سال گذشته قبل از فیلتر تلگرام ۱۲ درصد بود، اما در خرداد و مهرماه همان سال به‌ترتیب به ۲۵ درصد و ۳۰.۱ درصد رسید.

در گزارش مرکز بتا، بعد از این دو، نوبت به سروش می‌رسد که تعداد کاربرانش ۱۲ میلیون نفر اعلام شده است. تعداد افرادی که از «بله» هم به عنوان یک پیام‌رسان استفاده می‌کنند به ۷٫۵ میلیون نفر می‌رسد.
از وضعیت کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی چه خبر؟ خب همانطور هم که می‌شد پیش‌بینی کرد، اینستاگرام در بین ایرانیان بیشترین تعداد کاربر (۴۷ میلیون کاربر) را داشته، اما نکته بسیار مهم رشد اپلیکیشن لایکی است. بنا بر این گزارش، ۱۱میلیون کاربر ایرانی عضو لایکی، دو میلیون نفر عضو توئیتر و ۳٫۵ میلیون نفر کاربر لینکداین هستند.

*** واتس‌اپ چرا به اوج رسید؟
شاید ایران تنها کشوری باشد که در آن بسیاری از کاربران از یک پیام‌رسان ناراضی‌اند، اما همزمان بیشتر از هر پیام‌رسان دیگری در آن فعالیت دارند. واتس اپ در زنجیره پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی تیم زاکر برگ است و ماهیتی آمریکایی دارد .

*** مزایا
* تعداد کاربران زیاد: مهم‌ترین امکان واتس‌اپ برای ما این است که فیلتر نیست که خب این هم از امکانات آن محسوب نمی‌شود. علاوه‌براین، این پیام‌رسان ۱/۵ میلیارد کاربر؛ یعنی بیشترین تعداد کاربر را در میان پیام‌رسان‌های جهان دارد. بنابراین اگر ارتباطات بین‌المللی زیادی دارید و با افراد زیادی در نقاط مختلف دنیا معاشرت می‌کنید، واتس‌اپ مهم‌ترین پیام‌رسانی است که بیشتر مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند.

* ورود دومرحله‌ای: می‌توانید در قسمت two step verification وارد بشوید تا هر وقت در دستگاهی لاگین کنید، ایمیلی برایتان در دستگاهی دیگر ارسال شود که بدون آن کد امکان ورود به واتس‌اپ را نداشته باشید. این قابلیت در تلگرام هم دیده شده است.

* ممکن است در سیستم‌های زیادی واتس‌اپ خود را لاگین کرده باشید یا اینکه وارد شده و سپس از آن خارج نشده باشید. اگر در قسمت settings وارد گزینه whatsappWeb شوید، می‌توانید همه دستگاه‌هایی را که در آن آنلاین شده‌اید ببینید یا از آنها خارج شوید. این قابلیت در تلگرام هم وجود دارد.

* یک مزیت دیگر واتس‌اپ امکان استوری گذاشتن است که عملا خیلی از کاربران ایرانی از آن استفاده نمی‌کنند و مشخص نیست چه فایده‌ای دارد، اما خب این قابلیت در پیام‌رسان تلگرام دیده نمی‌شود.

*** معایب
* مهم‌ترین مشکل واتس‌اپ این است که وقتی یک پیام را پاک می‌کنید، ردپایتان توی چت یا گروه باقی می‌ماند، ولی در تلگرام می‌شود پیام را طوری پاک کرد که دیگر مشخص نشود آن محتوا ارسال شده است.

* وقتی یک وویس برایتان می‌فرستند، هرچقدر هم طولانی باشد در واتس‌اپ باید آن را همانجا توی صفحه چت گوش دهید وگرنه اگر از گروه یا مکالمه خارج شوید، وویس قطع خواهد شد، اما این مشکل در تلگرام حل شده است.

* اگر از روی دسک‌تاپ یا تبلت به واتس‌اپ وصل شوید، حق ندارید گوشی را از آن دور کنید؛ چرا؟ چون فاصله که بگیرید، ارتباط دیگر قطع می‌شود، اما تلگرام دسک‌تاپ بدون توجه به خاموش یا روشن و حتی دور یا نزدیک بودن گوشی به فعالیت خودش ادامه می‌دهد.

* واتس‌اپ از نظر امنیتی هم شبکه قابل‌اعتمادی به حساب نمی‌آید. مثلا اینکه تا زمانی که همه اعضای گروه هم از آن خارج نشوند، گروه را نمی‌شود حذف کرد، اما این محدودیت در تلگرام وجود ندارد.

* واتس‌اپ برای بالا بردن سرعت تبادل اطلاعات از کیفیت عکس‌‎ها کم می‌کند و این موضوع برای افرادی که با تصویر و عکاسی کار می‌کنند آزاردهنده است.

*** تلگرام
از دهم اردیبهشت ۹۷ تلگرام فیلتر شد، هنوز ۴۹ میلیون کاربر در آن حضور دارند. . تا پیش از فیلتر تلگرام، این پیام‌رسان حدودا ۴۰ میلیون کاربر داشت، اما با گذشت چند ماه کاربران بین تلگرام با فیلترشکن، پیام‌رسان‌های داخلی و نسخه‌های فارسی‌شده‌ تلگرام تقسیم شدند. ولی به تدریج دوباره به تلگرام بازگشتند و حالا ۴۹ میلیون کاربر ایرانی درآن عضو هستند.

*** امتیازها
* کامنت گذاشتن: تلگرام در تازه‌ترین به‌روزرسانی خود ویژگی جدیدی اضافه کرده که مهم‌ترین آنها قابلیت درج کامنت پای پست‌هاست. زیر هر پست می‌توانید متن، وویس، عکس، ویدئو، استیکر درست مثل یک گروه عمومی تلگرامی یا گفت‌وگوی عادی درج کنید. بقیه کاربران هم می‌توانند به شما با ریپلای کردن به پیامتان پاسخ دهند.

* سوپرگروه: یکی از امکانات تلگرام و تفاوت‌هایش با واتس‌اپ سوپرگروه است. وقتی گروه‌ها رشد زیادی بکنند و تعدادشان از اندازه‌ای بیشتر شود، می‌شود آنها را به یک سوپرگروه تبدیل کرد که گنجایش پنج هزار نفر را دارد.

* اختیارات بیشتر ادمین گروه‌ها: ادمین‌های اصلی گروه‌ها می‌توانند پیام‌های غیرمتعارف را پاک کنند، یک کاربر را ریپورت، پیام او را به عنوان اسپم پیام‌هایش را حذف کنند.

* گفت‌وگوی مخفی: سکرت‌چت امکان گفت‌وگوی مخفی در تلگرام است. گفت‌وگوی مخفی از روش رمزنگاری دوطرفه یا end-to-end encryption استفاده می‌کند و ذخیره نمی‌شود. قابلیت فوروارد پیام برای کاربران دیگر و ثبت اسکرین‌شات امکان‌پذیر نیست و بعد از مدت‌زمان معینی به طور خودکار نابود می‌شوند. قابلیت‌های تلگرام خیلی بیشتر از این حرف‌هاست. مثلا اینکه می‌شود یک گروه یا فرد را بالای صفحه پین کرد، اجازه نمایش آنلاین بودن را از مخاطبان گرفت یا اینکه به دیگران این دسترسی را نداد تا ما را در گروه‌های مختلف اضافه کنند و فقط در بالا به چند نمونه از مهم‌ترین امتیازهایش اشاره کردیم.

*** لایکی، رقیب تازه‌نفس برای اینستاگرام:
لایکی یکی از اپلیکیشن‌های محبوب بین نوجوانان است که شباهت زیادی به اینستاگرام دارد. این اپلیکیشن سنگاپوری چندوقتی است که در ایران هم طرفدارانی پیدا کرده و مزایا و معایبی نسبت به اینستاگرام دارد. در لایکی هم امکانات مشابه انتشار عکس، ویدئو، ارسال پیام، لایو و ادیت عکس استفاده شده است.

یکی از تفاوت‌های لایکی در این است که شما می‌توانید فیلم‌هایی از افرادی که در نزدیکی شما هستند مشاهده کنید.امکانات فیلمبرداری در لایکی خلاقانه‌تر از اینستاگرام است. می‌شود سرعت فیلمبرداری را در آن تغییر داد، سایز چشم‌ها را کوچک و بزرگ کرد، فیلترینگ‌های بیشتری اعمال کرد و خلاصه مبنا را بیشتر بر ویدئو گذاشته تا عکس.

کدخبر: ۳۶۲۸۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر