کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۳۲۶
تاریخ خبر:

همه گوش به‌فرمان‌ این دو نفر ‌برای مقابله با کرونا

روزنامه هفت صبح | این دو نفر از روز شنبه، روسای مملکت هستند. قرار است آن‌ها بگویند چه کنیم و چه نکنیم. دست کم تا دو هفته. اختیاردار ۲۵ مرکز استان کشور، همه کلانشهرها و مهم‌از همه پایتخت هستند. مناطقی که از نظر وزارت بهداشت قرمز اعلام شده و به خاطر همین، رحمانی فضلی به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی کرونا باید در آن‌ها محدودیت‌های سفت و سختی ایجاد کند. از تعطیلی اصناف تا منع تردد شبانه و البته منع خروج از شهر و ورود به آن.

این پروژه آن قدر بزرگ است که دیروز دو جلسه پشت سر هم برای بررسی ابعاد آن تشکیل شده است. ابتدا در نشستی که همینجا تصویری از آن را می‌بینید علی شریف‌زاده، عکاس پانا ثبت کرده است و در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شده و بعد از آن در نشست فوق‌العاده هیات دولت در پاستور. روز شنبه و یکشنبه هم وقت دولت به این موضوع گذشته است.

ابتدا در نشست ستاد ملی کرونا در روز شنبه که کلیات طرح به تصویب رسید و بعد در نشست یکشنبه هیات دولت. به درستی باید گفت که این بزرگ‌ترین پروژه دولت برای مقابله با کرونا است و شاید بزرگ‌ترین پروژه اضطراری دولت او. رحمانی فضلی و نمکی حالا دو دست روحانی برای مدیریت این بحران هستند. اولی متولد ۱۳۳۸ است در شیروان خراسان و دومی متولد ۱۳۳۷ در کاشان اصفهان.

هیچ یک از نظر سیاسی نسبتی با خط و ربط روحانی ندارند. رحمانی فضلی، نزدیک‌ترین کارگزار ارشد فعلی کشور است، به علی لاریجانی و در بسیاری از سال‌های خدمتش معاون او بوده است و نمکی اگر خوب بخواهی حساب کنی به اصولگرایان منتقد روحانی نزدیک‌تر است تا خود او کما اینکه در این مدت کرونا، چیزی از انتقاد نبوده که علیه دولت نگوید اما به هر حال زمانه به اینجا رسیده است.

حالا بیایید کمی به مقرراتی نگاه کنیم که قرار است از روز شنبه اجرایی شود و کم کم جزییات آن در حال روشن شده است. این جزییات را از قول، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به نقل از صداوسیما آورده‌ایم:

* از روز شنبه حدودا ۱۵۰ شهر که عمدتا کلانشهر هستند و شامل تهران هم می شوند به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود.

* تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره یک که مایحتاج ضروری مردم را تهیه می کند؛ مثل سوپر مارکت ، بیمارستان، مطب ، داروخانه و امثالهم و بجز آن همه جا تعطیل خواهد بود.

* تردد درون شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد.

* منع تردد بین شهری هم که قبلا وجود داشت همچنان اعمال خواهد شد. بنابراین در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهرها را ندارند.

* خارج شدن از تهران برای فردی که اگر وارد شهری نشود و دوباره به تهران برگردد، مشمول جریمه نخواهد شد.

* افراد خاطی خارج شده از شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و از شهرهای قرمز ۱ میلیون تومان جریمه می‌شوند.

* درباره کارکنان و ادارات هم بررسی صورت گرفت اداراتی که غیر ضروری هستند و نیازی به بازبودن شان نیست با حداقل کارکنان کار خواهند کرد. مثلا در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند.

کدخبر: ۳۵۹۳۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر