کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۶۶۶
تاریخ خبر:

چند داستان خوشمزه و غیرخوشمزه از کرونا

روزنامه هفت صبح| یک: یک شرکت ژاپنی راهکاری برای کمک به زوج‌های «استرس‌زده» ارائه کرده است تا از بروز «طلاق‌های کرونایی» جلوگیری کند.به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت «کاسوکو» به زوج‌هایی که به خاطر تنگی محیط و محدودیت‌های کرونایی دچار فشار و استرس هستند، این امکان را می‌دهند که برای زمانی کوتاه به یک آپارتمان مبله نقل مکان کنند و با تغییر محیط آرامش بیابند. در آگهی تبلیغاتی این شرکت آمده است: «پیش از آنکه به فکر «طلاق کرونایی» بیفتید، به ما مراجعه کنید.»در ژاپن نیز کودکستان‌ها و مدارس به خاطر شیوع کرونا تعطیل هستند و بسیاری‌ از شاغلان نیز از خانه دورکاری می‌کنند.

آپارتمان‌های کوچک مبله شرکت کاسوکو در ژاپن را می‌توان در ازای ۳۵ یورو در روز کرایه کرد. راجعه‌کنندگان در صورت کرایه آپارتمان همچنین از مشاوره نیم‌ساعته یک کارشناس و مشاور حقوق که به مسائل طلاق آشناست، برخوردار می‌شوند. مبلغ پرداختی این مشاوره را هم شامل می‌شود.به گفته مسئولان شرکت کاسوکو افراد گوناگونی تاکنون از این امکان تازه استفاده کرده‌اند، از جمله یک زن که در پی مشاجره تند با همسرش از منزل مشترکشان فرار کرده است.یک زن دیگر از اینکه او تمام وقت مشغول کار، خانه‌داری و بچه‌داری بوده و شوهرش تنها به انجام دورکاری اکتفا کرده، خسته شده و منزل را برای مدتی ترک کرده است.

* دو: در ماه مارس (ماه گذشته میلادی) صادرات کشور چین به دلیل شیوع ویروس کرونا با ۶.۶ درصد کاهش نسبت به ماه مارس سال گذشته به ۱۸۵میلیارد و ۱۵میلیون دلار نزول کرد. این یک کاهش آشکار اما بسیار کمتر از آن چیزی است که اقتصاددانان از آن هراس داشتند.در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال صادرات چین ۱۷.۲درصد سقوط داشت. این دو ماه به دلیل شروع سال نوی چینی هردو به عنوان یک مقطع زمانی در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس داده‌های اداره آمار پکن، واردات چین نیز که در دو ماهه اول سال جاری چهار درصد کمتر شده بود، در ماه مارس با ۹ /۰ درصد کاهش به ۱۶۵میلیارد و ۲۵ میلیون دلار رسید.در حالی که چرخ‌های اقتصاد در سایر نقاط دنیا همچنان متوقف است، اقتصاد چین به گردش درآمده و این یک بار اضافی برای تجارت جهانی است. به گفته سخنگوی اداره آمار چین، کاهش تقاضا در بازارهای جهانی نمود محسوسی در چین داشته است. به گفته او نباید مشکلاتی را که تجارت خارجی چین با آنها روبه‌روست دست کم گرفت.

* سه: همزمان با نایاب شدن ژل ضدعفونی در اروپا و آمریکا، مردم ترکیه به عطری سنتی روی آورده‌اند که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا اهمیتی جدید یافته است؛ عطری که در ترکیه به کولونیا معروف است.
کولونیا از زمان امپراطوری عثمانی نماد مهمان‌نوازی و بهداشت بوده است و بعضا به عنوان عطر ملی ترکیه شناخته می‌شود. این عطر از ترکیب شکوفه انجیر، یاس، رز و مرکبات ساخته می‌شود و آن را هنگام ورود مهمان به خانه، هتل و بیمارستان روی دست‌هایش می‌پاشند.

اما برخلاف عطرهای طبیعی دیگر، کولونیا پایه اتانول دارد و غلظت بالای الکل آن می‌تواند تا ۸۰ درصد میکروب‌ها را از بین ببرد.برای همین وقتی وزیر بهداشت ترکیه روز ۱۱ مارس به خاصیت بهداشتی کولونیا اشاره کرد، صف‌هایی طولانی در برابر فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها تشکیل شد و بعضی از سازندگان کولونیا می‌گویند که فروش این محصول پنج برابر شده است.دکتر خاطره تپاکلی، پزشک خانواده در استانبول می‌گوید: «کولونیا حداقل ۶۰ درصد الکل دارد و برای همین می‌تواند پوسته سخت ویروس را از بین ببرد. مزیت دیگرش این است که در خیلی از خانه‌ها پیدا می‌شود و مردم روزانه از آن استفاده می‌کنند.»

کدخبر: ۳۲۰۶۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر