کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۳۷۲
تاریخ خبر:

حواشی نامه درخواست آزادی محمد امامی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | گروهی از سینماگران خواستار آزادی موقت سرمایه گذار شهرزاد شدند. روح‌الله حجازی، محمدحسین مهدویان، احمد مهران‌فر و مهدی کرم‌پور تکذیب کردند و کیانوش عیاری پای امضایش ایستاد .

* یک: محمد امامی سرمایه‌گذار جنجالی سریال شهرزاد یکبار دیگر به صدر اخبار برگشته. این بار به واسطه نامه ای که از سوی جمعی از سینماگران و منتقدان خطاب به رئیس قوه‌قضائیه نوشته شده. این گروه که البته اسامی مهمی در بین آن‌ها دیده می‌شود از حجت الاسلام ابراهیم رئیسی خواستار آزادی این متهم مالی همزمان با شیوع کرونا شدند.

ماجرا با واکنش منفی بخشی ازافکار عمومی مواجه شده به چند دلیل؛ یکی اینکه محمد امامی به دلیل دست داشتن در پرونده اختلاس از بانک سرمایه و اموال صندوق ذخیره فرهنگیان در بازداشت است. هنوز محاکمه خود محمد امامی به طور مجزا شروع نشده اما تا همین‌جا و در جریان محاکمه سایر متهمان چندین مرتبه اسم او به میان آمده.

نکته دوم اینکه در متن نامه از تعابیر غلوآمیزی در ستایش محمد امامی استفاده شده و …. کار به جایی رسیدکه برخی از امضاکنندگان نامه یا امضای خود را پس گرفتند یا توضیح دادند که متن نامه تغییر کرده و به نوعی فریب خوردند. همه این جزئیات را جلوتر توضیح می‌دهیم اما اول از اصل نامه شروع کنیم و ببینیم چه مسائلی در آن مطرح شده که صدای همه را درآورده.

* دو: در متن نامه ابتدا توضیح داده شده که امامی ۲۶ ماه بازداشت است و از او به عنوان یکی از فعال‌ترین و موثر‌ترین چهره‌های فرهنگ و هنر کشور نام برده شده. در ادامه با صفاتی مثل چهره خلاق در مورد او استفاده شده که منتقدان در مورد خود همین کلمه هم بحث دارند. باز جلوتر از او به عنوان تهیه‌کننده نام‌آوری که در ایران و جهان مایه عزت و احترام بوده اسم برده شده و اینکه او کارآفرین و تولیدکننده‌ای خلاق است.

در نهایت اشاره شده همانطور که بعد از شیوع کرونا صدها زندانی با قید وثیقه آزاد شدند محمد امامی را هم آزاد کنید. باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی این استدلال را رد کرده و نوشته از ابتدا هم قرار بوده زندانیانی که حکم آن‌ها صادر شده آزاد شوند و نه افرادی که هنوز کیفرخواست آن‌ها هم صادر نشده. بنابراین روایت فارغ از دعواهایی که سر نگارش این نامه در جریان است، آزادی موقت از نظر قانونی شامل حال محمد امامی نمی‌شود.

* سه: حالا اسم کدام هنرمندان را پای این نامه جنجالی می‌بینیم؟ چهره‌هایی که بیشتر باعث واکنش شدند کیانوش عیاری، نرگس آبیار و محمد حسین مهدویان هستند. بین مابقی این فهرست ۴۶ نفره اسامی دیگری مثل احمد مهران‌فر، مهران احمدی، پیمان قاسم‌خانی، روح الله حجازی، علی سرتیپی، عبدالله اسکندری و … هم دیده می‌شود.

خیلی از این افراد در دوره‌ای که محمد امامی بیرون بود با او همکاری کردند. مثل کیانوش عیاری که امامی سرمایه‌گذاری فیلم توقیف شده «کاناپه» بود. یا مهران احمدی که فیلم سینمایی مصادره را با سرمایه‌گذاری او ساخت و پیمان قاسم‌خانی که خوب، بد، جلف را با سرمایه امامی جلوی دوربین برد.

مشهورترین سرمایه‌گذاری امامی که خیلی هم جنجالی شد سریال شهرزاد بود وگرنه او در ساخت فیلم‌ها و سریال‌های دیگری از جمله شاهگوش، بمب یک عاشقانه، خوک، ابد و یک‌روز، مغزهای کوچک زنگ‌زده، ماه‌تی‌تی، خوب، بد، جلف و … هم سهیم بود. خیلی از این سرمایه‌گذاری‌ها از کانال شرکت تصویر گستر پاسارگاد انجام می‌شد و رد پای دو متهم مالی و بدهکار کلان بانکی دیگر یعنی محمدهادی رضوی و احسان دلاویز هم در آن دیده می‌شود.

* چهار: حالا چه کسانی از انتشار این نامه انتقاد کردند؟ یک گروه اصولگرایان عدالتخواه هستند که معمولا پرونده‌های فساد مالی را زیر ذره‌بین دارند. یه طرف چپ‌ها مثل علی‌علیزاده و نادر فتوره‌چی هستند که قبلا هم کمپین نه به شهرزاد را راه انداختند و از قرار مخالف سرسخت دستمزد‌های ناعادلانه سلبریتی‌ها هستند.

یک گروه روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب هستند مثل مهدی خرم‌دل و بهمن بابازاده و پژمان موسوی که نفر آخری مستقیما حتی با خسرو نقیبی از امضاکنندگان نامه وارد مجادله شد. مهم‌ترین مخالف اما از دل خود بدنه سینمایی‌هاست. منیژه حکمت کارگردان و تهیه‌کننده سینما به تندی از امضاکنندگان این نامه انتقاد کرده و در توئیتر نوشته:‌

«شرم بر ما، شرم بر سینمای ما که به خاطر نواله‌ای که برایمان پرت کرده‌اند اینچنین به دریوزه‌گی افتاده‌ایم و عزت و آبروی فرهنگ و هنرمان را از کسی طلب می‌کنیم که غارت سفره ناچیز فرهنگیان کشورمان تنها خلاقیت اوست و چشم به دست او داریم تا بازگردد و از ابتکارات خلاقانه و عزتمندانه‌اش شاید لیسیدن کاسه‌ای هم نصیب ما گردد. چه شد که به اینجا رسیدیم؟ این‌ها کیستند که بر جرایمشان هم نام هنر می‌گذارند و چاپلوسی و دستبوسی‌شان را عدالتخواهی و انسان دوستی می‌نامند .آیا رسواتر از این می‌شود ذلت و حقارت را فریاد زد؟»

* پنج: بعد از این انتقادهای گسترده بود که موج تکذیبیه‌ها شروع شد. ابتدا که وجود نام محسن تنابنده در بین امضاکنندگان تکذیب شد و گفتند از ابتدا هم در فهرست قرار نداشته. بعد چهره‌هایی مثل روح الله حجازی و مهران احمدی توضیح دادند که قرار بوده متن نامه را برای آن‌ها بفرستند.

اما بعد نفرستادند و بدون هماهنگی نام ‌آن‌ها را به فهرست امضاها اضافه کردند. محمد حسین مهدویان و مهدی کرم‌پور کلا از ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کردند. کیانوش عیاری اما اصل امضای نامه را انکار نکرده و توضیح داده که صرفا انگیزه انسان دوستانه داشته و همین مسئله هم باز با انتقاداتی مواجه شده است.

* شش: از پرونده محمد امامی تا الان چه می‌دانیم؟ محاکمه او بر خلاف شریکش محمد هادی رضوی هنوز شروع نشده اما در جریان دادگاه‌هایی که تا الان در رابطه با پرونده اختلاس بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شده چند بار اسم او مطرح شده. از جمله اینکه قائم مقام پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان گفت امامی بین هزار تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان وام با چک گرفته و نتوانسته این مبلغ را برگرداند.

او توضیح داده بود که شیوه دریافت این وام‌ها هم به این صورت بوده که می‌گفتند برای ساخت فیلمی ۲۰درصد به شما سود می‌دهیم و بنابراین اصلا وثیقه‌ای هم نمی‌دادند. یا نماینده دادستان در یکی از جلسات دادگاه گفته بود امامی و رضوی برای دریافت وام از شیوه گران‌نمایی املاک استفاده می‌کردند. به این ترتیب که مثلا امامی ۳۰۰میلیارد تومان بدهی داشته بعد در ازای آن یک ملک ۴۰میلیارد تومانی را به ارزش ۲۰۵میلیارد تومان جا زده.

یا در کیفرخواست سه عضو هیات مدیره بانک سرمایه آمده بود آن‌ها تسهیلات ۸۰میلیارد تومانی بدون پشتوانه به محمد امامی پرداخت کردند. حتی در جریان دادگاه‌های هادی رضوی دیدیم که مدیرعامل پیشین بانک سرمایه توضیح داد محمد امامی در این بانک مهره‌چینی می‌کرده. در مجموع محمد امامی یکی از متهمان اصلی پرونده اختلاس ۱۴هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه است و به همین دلیل حساسیت روی اسم او همیشه وجود دارد.

کدخبر: ۳۱۹۳۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر