کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۶۴
تاریخ خبر:

۴ گلر، ۴ روز

4 گلر، 4 روز

چند دروازه‌بان ایرانی به شکلی ناگهانی و معجزه‌آسا، یک‌شبه معروف شده‌اند

هفت صبح|  با قطعی شدن محرومیت سیدحسین حسینی، حالا استقلال باید از دروازه‌بان دوم خود در بازی مقابل تراکتور استفاده کند. در واقع جواد نکونام چاره‌ای ندارد جز اینکه در تبریز محمدرضا خالدآبادی را برای اولین بار در ترکیب اصلی تیمش قرار دهد. به همین بهانه مرور می‌کنیم دروازه‌بانانی را که به شکلی ناگهانی در چارچوب دروازه تیم‌های‌شان قرار گرفتند و یک‌شبه معروف شدند و سری توی سرها درآوردند.

 

احمدرضا عابدزاده

احمدرضا عابدزاده

دروازه‌بان افسانه‌ای فوتبال ایران که متولد آبادان است، فوتبال حرفه‌ای خود را در اصفهان و تیم هلال احمر آغاز کرد. محسن چرخابی مربی باسابقه اصفهانی او را کشف کرد و به تیم بزرگ و معروف تام اصفهان برد.

 

احمدرضا چندسالی در این تیم حضور داشت و کمابیش توجهات را به خودش جلب کرده بود اما چیزی که باعث شد به فوتبال ایران معرفی شود، بازی دوستانه منتخب اصفهان و منتخب تهران بود. او که در آن مقطع 18 ساله بود، نمایش درخشانی مقابل مهاجمان بزرگ و ملی‌پوش تیم منتخب تهران داشت و بارها روی سر کریم باوی که سرزنی کم‌نظیر بود، توپ‌ها را مهار کرد و اجازه گلزنی را به او نداد. با همین نمایش فوق‌العاده، به تیم ملی جوانان دعوت شد و سپس برای گذراندن خدمت سربازی به تیم ژاندارمری پیوست و بعد از دورانی کوتاه‌مدت در تام، راهی استقلال شد و نام خود را در تاریخ فوتبال ایران جاودانه کرد. شاید اگر آن بازی دوستانه و دیده شدن در مقابل تیم منتخب تهران نبود، برای دیدن و چهره شدن عابدزاده در فوتبال ایران باید چند سال دیگر هم صبر می‌کردیم.

  

وحید طالب‌لو

وحید طالب لو

در لیگ برتر سوم و اولین دوره سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در استقلال، اوضاع خیلی روبه‌راه نبود. قلعه‌نویی به شکلی جسورانه شروع به جوانگرایی در استقلال کرده بود و تیمش نتایج خوبی نمی‌گرفت. بعد از 10 هفته، او یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های دوران مربیگری خود را انجام داد و در بازی دشوار مقابل یکی از بهترین سپاهان‌های تاریخ، پرویز برومند باتجربه اما ناآماده را نیمکت‌نشین کرد و دروازه استقلال را به جوانی ترکه‌ای به نام وحید طالب‌لو سپرد! در حالی که هواداران استقلال نگران باخت پرگل تیم‌شان در اصفهان بودند، اما طالب‌لو با چند واکنش دیدنی، بارها دروازه تیمش را نجات داد و این بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید و این شروع دوران طولانی حضور طالب‌لو در استقلال بود.

 

طالب‌لو در ادامه فصل تبدیل به دروازه‌بان اول استقلال شد و برومند هر چند بازی یک بار در ترکیب قرار می‌گرفت. در فصل بعد هم او انتخاب اول قلعه‌نویی در دروازه استقلال بود. دو فصل بعد هم اولین قهرمانی خود را با استقلال در لیگ پنجم به دست آورد و سال‌ها دروازه‌بان اول این تیم در لیگ برتر بود.

  

علیرضا حقیقی

علیرضا حقیقی

در ششمین دوره لیگ برتر، تیم مدعی سایپا با هدایت و بازی علی دایی مقابل پرسپولیس قرار گرفت. در آن بازی فرشید کریمی دروازه‌بان پرسپولیس بود و در نیمه دوم روی یک حمله ناگهانی از سایپا، احمد مومن‌زاده را در داخل محوطه جریمه با خطا متوقف کرد و سعید مظفری‌زاده داور بازی ضمن اخراج کریمی، به سود سایپا اعلام پنالتی کرد.

 

دروازه‌بان دوم پرسپولیس در آن مقطع جوانی 16 ساله به نام علیرضا حقیقی بود که پیش از آن حتی یک دقیقه هم در ترکیب این تیم به میدان نرفته بود. اما حالا باید در ورزشگاه آزادی و مقابل چشمان ده‌ها هزار هوادار و در حالی که بازی یک- یک مساوی بود، مقابل ضربه پنالتی علی دایی می‌ایستاد.

 

در حالی که همه مطمئن بودند که دایی پنالتی را گل خواهد کرد اما حقیقی با یک شیرجه دیدنی به سمت چپ دروازه‌اش ضربه دایی را مهار کرد. دایی البته در دقایق پایانی بالاخره زهرش را ریخت و دروازه حقیقی را باز کرد اما مهار آن پنالتی یک شبه حقیقی را از گمنامی به شهرت رساند. جالب اینکه او بعدها کمتر توانست ضربات پنالتی را مهار کند!

  

امیررضا رفیعی

امیررضا رفیعی

پیش از شروع لیگ بیست و سوم و بعد از جنجال پیوستن بیرانوند به استقلال، اوضاع در دروازه پرسپولیس خیلی خوب نبود. احمد گوهری دروازه‌بان دوم این تیم جدا شده بود و پرسپولیس دروازه‌بان دیگری برای روزهای مبادا جذب نکرده بود. هم مدیریت و هم یحیی گل‌محمدی به شدت از سوی هواداران و رسانه‌ها تحت فشار بودند اما در نهایت دروازه‌بانی جذب نشد و تصمیم بر این شد که دو دروازه‌بان از تیم‌های پایه به نام‌های امیررضا رفیعی و مهرشاد اسدی به تیم بزرگسالان اضافه شوند. ریسک به شدت بزرگی بود و می‌توانست پرسپولیس را در طول مسابقات با مشکل مواجه کند.

 

این اتفاق در بازی با تراکتورسازی رخ داد و بیرانوند با دریافت کارت زرد از سوی داور، بازی بعدی را از دست داد. او در همان لحظات بر سر داور فریاد می‌زد و معتقد بود که با محروم کردن او، پرسپولیس را بدبخت کرده است. اما از آن روز، پرسپولیس 4 بار با دروازه‌بانی امیررضا رفیعی به میدان رفته و حتی یک گل هم نخورده است. او آنقدر خوب کار کرده که بعید نیست در مقابل سپاهان هم در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار بگیرد.

 

کدخبر: ۵۵۶۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر