کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۹۵
تاریخ خبر:

سقوط از آرمناک و لئون به عیسی عباس

سقوط از آرمناک و لئون به عیسی عباس

سپاهانی که سابقه جذب باکیفیت‌ترین خارجی‌های تاریخ لیگ‌برتر را دارد، در دو فصل اخیر رکورد جذب بنجل خارجی را شکسته است!

روزنامه هفت صبح| در یکی دو دهه اخیر هرگز به یاد نداریم سپاهان حتی در دوران افت خودش هم در 6 بازی متوالی بازنده از زمین بیرون آمده باشد. این نتایج ضعیف دلایل مختلفی دارد، مثل مشکلات مدیریتی و ثبت قرارداد بازیکنان که باعث شد تعدادی از آنها در چند بازی غایب باشند.

دلیل دیگر اشتباهات داوری است که البته برای همه تیم‌ها رخ می‌دهد. تعویض‌ها و تصمیمات بعضا عجیب و غریب ژوزه مورایس هم انتقادات زیادی از او به همراه داشته است. اما این روزها مهم‌ترین انتقادی که از سرمربی و مدیران باشگاه سپاهان می‌شود، کیفیت پایین بازیکنان خارجی جذب شده است که مخصوصا در دوران مورایس به شکل عجیبی توی ذوق می‌زند. 


شروع باشکوه لئون و آرمناک

وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، قبل از هر بازیکنی لئون استپانیان و آرمناک پطروسیان را به یاد می‌آوریم. دو بازیکن ارمنی که نزدیک به 30 سال پیش به سپاهان آمدند و دوران باشکوهی را برای خودشان و تیم‌شان رقم زدند. تا سال‌ها سپاهان روی کاکل این دو ارمنی می‌چرخید و ‌آنقدر خوب بودند که هواداران استقلال و پرسپولیس آرزو می‌کردند این دو بازیکن را در تیم‌شان ببینند. 


 زوج موفق عراقی و چند خارجی خوب دیگر

بعد از چند سال، نوبت به دو بازیکن عراقی رسید که در سپاهان آقایی کنند. عماد‌رضا و عبدالوهاب ابوالهیل تقریبا همزمان به سپاهان پیوستند و چند سال در این تیم بازی کردند و درخشیدند. عماد‌رضا که این روزها سرمربی تیم امید عراق هم هست، با 70 گل زده در سپاهان، سومین گلزن برتر خارجی تاریخ لیگ‌برتر ایران هم هست.


در اواخر دهه 80 چند بازیکن خارجی دیگر پیراهن سپاهان را پوشیدند که مهم‌ترین و موفق‌ترین آنها، ابراهیم توره، برونو سزار و جواهیر سوکای بودند. توره بعدها پیراهن تیم موناکوی فرانسه را هم پوشید و در این تیم هم حسابی درخشید. دو نفر بعدی هم دوران موفقی را در سپاهان پشت سر گذاشتند و جزو بهترین خارجی‌های تاریخ سپاهان به‌شمار می‌روند. 


دوران خوب امتحان پس‌داده‌ها

تقریبا همه این نفرات بازیکنانی بودند از همان ابتدا توسط خود سپاهانی‌ها به فوتبال ایران پا گذاشتند اما در سال‌های بعد، سپاهان بیشتر به سراغ خارجی‌هایی می‌رفت که در دیگر تیم‌های لیگ‌برتری امتحان خود را به خوبی پس داده بودند. لئاندرو پادوانی، موسی کولیبالی، سرور جباروف، کی‌روش استنلی و گئورگی گولسیانی خارجی‌های باکیفیتی بودند که در تیم‌هایی مثل فولاد خوزستان، استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان چهره شدند


و در ادامه به سپاهان پیوستند.حالا اما چند سالی هست که سپاهان دوباره به سراغ کشف بازیکنان خارجی موردنظر خود از کشورهای دیگر می‌رود و عجیب اینکه برخلاف سال‌های گذشته، سرش کلاه می‌رود و خارجی‌هایی که به این تیم می‌پیوندند، در بهترین حالت یک بازیکن معمولی هستند. این روند در دو فصل اخیر هم ادامه داشته و پررنگ‌تر هم شده است.


بنجل‌خری به نام مورایس!

ژوزه مورایس که سابقه چند سال کار در کنار ژوزه مورینیو را دارد، از ابتدای فصل گذشته با یک کادر خوب و مشهور به سپاهان آمد. با حضور او به نظر می‌رسید دوباره پای بازیکنان خارجی باکیفیت به سپاهان باز شود اما در این دو فصل، آمار خارجی‌های ضعیف و بی‌کارنامه سپاهان از همیشه بیشتر است.
 

فصل گذشته نفراتی مثل الویس کامسوبا، مانوئل فرناندز، رناتو سیلویرا و ایگور کاتاتو 4 بازیکن خارجی سپاهان بودند که به این تیم پیوستند. کامسوبا با ملیت بوروندیایی چند فصل در لیگ استرالیا بازی کرده بود اما در سپاهان اصلا خوب کار نکرد و بعد از جدایی از سپاهان، با وجود اینکه فقط 27 سال سن دارد، هنوز تیم ندارد! مانوئل فرناندز بازیکنی باکیفیت بود که سابقه چندین بازی ملی برای پرتغال را در کارنامه داشت اما در 36 سالگی اشباع شده بود و بعد از یکی دو حاشیه بزرگ، از این تیم جدا شد.


رناتو داسیلویرا مدافع برزیلی، شروع خوبی داشت اما هر چه گذشت افت کرد و آنقدر اشتباه کرد که گاهی مورایس سیاوش یزدانی را به او ترجیح می‌داد! او هم اواخر فصل گذشته از سپاهان جدا شد. نیلسون جونیور هموطن او هم سرنوشت بهتری نداشت و دوران حضورش در سپاهان از یک نیم‌فصل فراتر نرفت و در نهایت ایگور کاتاتائوی برزیلی که او هم فقط یک نیم‌فصل در سپاهان دوام آورد.
 

این روند در فصل جاری هم برای سپاهان و مورایس تکرار شده است. برایان دابوی بورکینافاسویی از ابتدای فصل به سپاهان پیوسته و اگر چه سابقه بازی در سری آ را هم دارد اما به شدت پرنوسان ظاهر می‌شود و هرگز نتوانسته خودش را کاملا به ترکیب تیم تحمیل کند.


آخرین بازیکن خارجی جذب شده با نظر مورایس هم یک شاهکار است! عیسی عباس غنایی که در دو فصل گذشته بازیکن تیم چاوز پرتغال بوده، با میانگین دو تا سه گل در هر فصل راهی سپاهان شده و در همین چند بازی ابتدایی صدای هواداران را در آورده است. 
 

باورکردنی نیست اما سپاهانی که روزگاری بازیکنان خارجی باکیفیتی جذب می‌کرد که باعث حسرت تیم‌های پرسپولیس و استقلال بودند و هر کدام چند فصل درخشان را در این تیم سپری می‌کردند، دو فصلی هست که فقط بنجل می‌خرد و عمر هیچ کدام‌شان هم در این تیم از یک نیم‌فصل فراتر نمی‌رود.

 

کدخبر: ۵۵۴۳۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر