کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۸۷
تاریخ خبر:

چشم‌های یامگا

چشم‌های یامگا

چه بلایی بر سر‌ستاره موثر و بی‌حاشیه آوردند؟ و نکاتی درباره ژاپن و هندبال و چراغ ترمز.

روزنامه هفت صبح| یک: همین هفته پیش بود که با مسئول صفحه ورزشی (که یک استقلالی دو آتشه و البته مخفی است)  برای چندمین بار این ایده را مطرح کردم که یامگا بهترین خرید استقلال (یا حداقل یکی از سه خرید برتر استقلال) طی سال‌های پس از انقلاب بوده. این قدر بی‌حاشیه، ‌این قدر موثر، این قدر مثبت و مهم‌تر از همه با آن قدرت بدنی شگفت‌انگیز که به ندرت آسیب می‌بیند.

 

نقش یامگا در موفقیت‌های استقلال فقط به هجده پنالتی به ثمر نشسته ختم نمی‌شد. او تنها خارجی فوتبال ما بود که مثل یک  سرباز در خدمت تیم بود. حرفه‌ای و بدون اطوار خارجی‌هایی که این سال‌ها وبال گردن پرسپولیس و استقلال بودند. بازیکنی که هم در وینگر راست و چپ و هم در دفاع راست و هم در نوک حمله می‌تواند از 95 درصد فوتبالیست‌های امروز شاغل در ایران در تمام این پست‌ها بهتر بازی کند.

 

به نظر من مفید بودن او حتی ورای بازیکنان خوشنام و قدرتمندی مثل جانواریو و ساموئل و تیام  و شیخ دیاباته قرار می‌گیرد. خب. چشم شور ما ثابت شد. در تمرینات امید حامدی‌فر بلایی سر این فرانسوی قوی جثه آورده که از تصور ما هم خارج است.

 

استوک‌های حامدی‌فر با صورت یامگا آشنا شد و فک و چشم یامگا دچار مصدومیت شدید و خونریزی شد.  شدت آسیب یامگا به حدی بود که او تاکنون2 بار مورد عمل جراحی قرار گرفته و اقدامات درمانی همچنان ادامه دارد.پزشک استقلال دیروز اعلام کرد چشم چپ یامگا فعلا بینایی کاملی ندارد و باید با ادامه اقدامات درمانی شرایط او به حالت اول برگردد.

 

این خبرها درست وقتی به استقلال می‌رسد که آنها سه هفته دیگر باید از قهرمانی نیم فصل خودشان دفاع کنند و حالا با فقدان طولانی مدت مهم‌ترین بازیکن خود روبه‌رو شده‌اند. این موضوع موجب دلهره و خشم طرفداران استقلال از امید حامدی‌فر شد. بازیکن موثر و البته خشن آبی‌ها.

 

مهدی حدادپور مورخ معتبر فوتبال که البته طرفدار پرسپولیس هم هست در این باره نوشته بود:‌ «برخورد شدید و وحشتناک امید حامدی فر با کوین یامگا در تمرینات تیم فوتبال استقلال باعث بروز آسیب جدی بافت نرم و چشم این بازیکن فرانسوی شده است و بعد از دو روز هم جواد نکونام او را از استقلال اخراج کرده است.

 

نحوه بازی حامدی فر باعث این اخراج نشده است بلکه ظاهرا به علت استنکاف او از پذیرفتن تنبیه بدنی و دویدن به دور زمین نکونام این تصمیم را گرفته است.ای کاش وقتی امید حامدی‌فر در دربی آن گونه شهاب زاهدی را زد و اخراج نشد و باز هم در بازی‌های آینده لیگ چنین خطای مشابهی کرد، مورد تنبیه قرار می‌گرفت و درباره بازی‌های خشن به او تذکر داده می‌شد.

 

ظاهرا اگر امید حامدی‌فر چشم بازیکنان حریف را با آسیب مواجه می‌کرد، تامین داشت اما وقتی بازیکن خودی را در تمرینات زد مورد تنبیه قرار گرفت و به او گفته شد دور زمین بدود و وقتی از این کار خودداری کرد اخراج شده است.

 

در فوتبال ایران بازیکنی مثل حسن اسپیلی وجود داشت که در سال 1371 با ضربه شدیدش باعث آسیب مغزی محمد پارسا شد، مردی که بعد از 31 سال هنوز در بستر بیماری خوابیده است، ضارب خشن و بی‌اخلاق بعدها یک بار هم به مهرداد میناوند فقید در بازی برابر پرسپولیس گفته بود جوری می‌زنمت که مثل محمد پارسا شوی! 

 

امیدواریم بازیکنانی از این دست توجیه شوند که با برخوردهای بد و زشت سلامت آینده و حرفه و زندگی فوتبالی رفقا و رقبایشان را این گونه تهدید نکنند، آنگونه که سلامت یامگا تهدید شد و امیدواریم سریع سلامت خود را بازیابد.»

 

مادر یامگا امروز به تهران خواهد آمد. 

دو: دیروز عراق که در بازی اول خود مقابل اندونزی تصویری  از یک تیم شجاع و درجه اول را به نمایش گذاشته بود یقه ژاپن را گرفت و با نتیجه دو بر یک سامورایی‌ها را مغلوب کرد تا تمام جدول مسابقات دچار تغییر شود.

 

حالا با صدرنشینی عراق، ‌ژاپن به سمتی از جدول می‌آید که ما و کره جنوبی هم آنجا هستیم و درآن سو عراق باید با عربستان و استرالیا رقابت کند که احتمالا سختی کمتری خواهد داشت. اشتباه است اگر ژاپن رااز جمع مدعیان خارج بدانیم مطمئنا آن‌ها به کورس باز خواهند گشت و در یک هشتم نهایی به ملاقات کره‌جنوبی خواهند رفت. فینال خیلی زودرس.

 

سه: تیم هندبال ایران در دوبازی فوق‌العاده حساس هم از کره جنوبی پیش افتاد و هم از ژاپن مدعی اصلی قهرمانی در نیمه دوم چهار امتیاز جلوبود. اما هردو بازی را به شکلی باورنکردنی واگذار کرد. عجیب آنکه عراقی‌ها در هندبال هم در قواره مدعی ظاهر شده‌اند و با کره جنوبی مساوی کردند. هندبال ایران حیف شد. بچه‌های خوبی بودند که در آن دوبازی سنگین در 5 دقیقه آخر پیروزی‌های بزرگ خودشان را بر باد دادند. 

 

چهار: این مشکل چراغ ترمز اتومبیل‌های ایرانی  به مسئله جالبی بدل شده. کلی پژو و پراید در خیابان‌ها هست که یکی از چراغ ترمزهایشان کار می‌کند. پنجشنبه شب یک سراتوی پلیس راهنمایی و رانندگی دیدم که آن هم به همین مشکل مبتلا بود. اتومبیل پلیس با یک چراغ روشن ترمز. 

 

پنج: این سانسورهای مسابقات فوتبال جام ملت‌های آسیا کار اشتباهی است. بگذارید مردم ببینند که  در میان تماشاگران فلسطینی چقدر خانم محجبه  حضور پررنگی دارند و البته در کنارشان خانم‌هایی بدون آن حد از حجاب استاندارد هم هستند از همان فلسطین.  به هرحال شرایط منطقه است دیگر‌. الان اوضاع این طوری است‌. در سال 1402.‌  

 

کدخبر: ۵۵۲۸۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر