کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۱۳
تاریخ خبر:

پایان دوران سردرگمی

پایان دوران سردرگمی

استقلال بر پیکان غلبه کرد و حالا در تعطیلات نیم‌فصل، نکونام می‌تواند تیمش را بهتر از قبل بسازد.

روزنامه هفت صبح| آخرین بازی استقلال در نیم‌فصل اول، به خوبی نشان داد این تیم برای موفقیت در لیگ بیست و سوم چه کم و کاستی‌هایی دارد. استقلال دیروز با ترکیب سیدحسین حسینی، صالح حردانی، روزبه چشمی، آرمین سهرابیان، کوین یامگا، جعفر سلمانی، زبیر نیک‌نفس، مهدی مهدی‌پور، آرش رضاوند، مهرداد محمدی و آرمان رمضانی بازی مقابل پیکان را آغاز کرد. ترکیبی که نشان از سردرگمی جواد نکونام در هفته‌های اخیر داشت. 

 

هفته‌هاست که ترکیب اولیه استقلال نسبت به بازی قبل تغییر می‌کند و در این چند هفته هرگز ندیده‌ایم که استقلال در دو بازی با ترکیب ثابت به میدان برود. این تغییر فقط محدود به نفرات نیست و در سیستم و چینش استقلال هم تغییراتی وجود دارد که نشان می‌دهد جواد نکونام بعد از یک نیم فصل هنوز درباره بهترین ترکیب و سیستم مورد نظر برای تیمش به نتیجه نرسیده است.

 

بازی دیروز اگرچه با برتری استقلال به پایان رسید اما نشان داد که او حق دارد بعد از 15 هفته اینقدر سردرگم باشد. او خوش‌شانس بود که بازی‌ها به نیم‌فصل رسیده و می‌تواند تیمش را تقویت کند و از این سردرگمی بیرون بیاید.


این همه هافبک شبیه ‌‌هم! 
از بعضی از تغییرات اجباری که بگذریم، نکته مهم در ترکیب استقلال، چینش خط هافبک این تیم است. چیزی که مدت‌هاست این تیم را آزار می‌دهد، نبود یک هافبک خلاق، بازی‌ساز و طراح است که باعث شده مهاجمان این تیم در جریان بازی کمتر صاحب فرصت گلزنی شوند.

 

مهدی مهدی‌پور در نیم‌فصل اول 4 پاس گل به هم‌تیمی‌هایش داده که آمار بدی نیست اما نکته اینجاست که همه پاس گل‌های او روی ضربات کرنر یا ضربات آزاد نصیب هم‌تیمی‌هایش شده و در جریان بازی هیچ پاس گلی از او ثبت نشده است. سبک بازی دیگر هافبک‌های استقلال هم شبیه مهدی‌پور است.

 

رضاوند، مهری، حامدی‌فر و نیک‌نفس بیشتر در امور دفاعی، دوندگی و تخریب بازی حریف موثرند و کمتر پیش می‌آید که مهاجمان را به خوبی تغذیه کنند و برای آنها فرصت گل بسازند. حتی سبک بازی روزبه چشمی هم که قبل از مصدومیت مدافعان استقلال در خط هافبک بازی می‌کرد، خیلی تفاوتی با دیگران ندارد. 

 

درخشش گزینه‌هایی که نیامدند 
قبل از شروع فصل، هافبک‌های طراح زیادی به استقلال لینک شدند که مهم‌ترین آنها روبرتو تورس و منتظر محمد بودند. اولی ظاهرا به دلایل مالی به استقلال نیامد و راهی گل‌گهر شد و دومی اگرچه با استقلال قرارداد بست اما به دلیل پر بودن فهرست، به تیم مس رفسنجان قرض داده شد و عجیب اینکه هر دو بازیکن در تیم‌های جدیدشان به خوبی جا افتادند و درخشیدند. 
 

تورس اسپانیایی که در فولاد نشان داده بود چه بازیکن مهم و تاثیرگذاری است، در سیرجان خیلی بهتر عمل کرد و حالا با 3 گل و 4 پاس گل، موثرترین و بهترین بازیکن این تیم در نیم‌فصل اول است و این در حالی است که فقط در 7 بازی برای تیمش به میدان رفته است! منتظر محمد هافبک جوان عراقی هم به تدریج در ترکیب مس فیکس شد و با پاس گل فوق‌العاده‌اش در بازی با ملوان خودنمایی کرد.


او در هفته‌های اخیر نمایش‌های خوبی در این تیم داشته است. به نظر می‌رسد هر کدام از این دو نفر می‌توانستند مشکل بزرگ استقلال در میانه میدان را حل کنند اما به دلایل مختلف، نتوانستند برای این تیم به میدان بروند و حالا دارند در ترکیب تیم‌های دیگر، مقابل چشم کادر فنی و هواداران استقلال دلبری می‌کنند.

 

دو مدافع میانی کافی نیست 
مشکل دیگر استقلال در خط دفاع است. جایی که دو مدافع میانی این تیم که به تدریج در ترکیب اصلی جا افتاده بودند و با هم هماهنگ شده بودند، در فاصله کوتاهی مصدوم شدند و دست جواد نکونام را در پوست گردو گذاشتند.
 

 نکونام خوش‌شانس بود که روزبه چشمی تا حدود زیادی می‌توانست جای خالی یکی از این دو نفر را پر کند و اگر او نبود، استقلال در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول باید بدون حتی یک مدافع میانی متخصص در برابر رقیبان حاضر می‌شد. اما این اتفاقات درس بزرگی به نکونام داد. او حالا می‌داند که داشتن دو مدافع میانی تخصصی برای یک فصل کافی نیست و او باید یک یا دو مدافع وسط دیگر جذب کند تا در طول فصل به مشکل نخورد.

 

گفته می‌شود بازگشت رافائل سیلوا تا حدود زیادی قطعی شده و احتمالا عارف غلامی هم بار دیگر پیراهن استقلال را بر تن خواهد کرد. با جدایی دو هافبک میانی که فرم بازی‌شان شبیه هم است، جا برای جذب دو مدافع وسط بازی می‌شود و این مشکل بزرگ استقلال برای نیم‌فصل دوم حل خواهد شد.

 

کدخبر: ۵۵۲۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر