کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۴۹۶
تاریخ خبر:

یحیی و جواد در‌ پسا دربی

یحیی و جواد در‌ پسا دربی

از همین جمعه، ممکن است وضعیت سرمربیان پرسپولیس و استقلال بسیار متفاوت‌تر از چیزی باشد که الان هست.

روزنامه هفت صبح| پرسپولیس قبل از دربی، هوادار را برد و استقلال با فولاد مساوی کرد. با این حال به نظر می‌رسد بعد از این دو بازی، باز هم جایگاه نکونام در استقلال، مستحکم‌تر از جایگاه یحیی در پرسپولیس است. دقیق شدن در وضعیت دو تیم در جدول و نتایج اخیر می‌تواند به ما نشان بدهد که سرنوشت یحیی و جواد بعد از دربی چطور خواهد بود. 

 

اگر پرسپولیس فاتح دربی باشد
تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی در صورت غلبه بر رقیب سنتی خود می‌تواند تعداد امتیازاتش را با یک بازی کمتر به عدد 23 برساند و فاصله‌اش را به یک کاهش دهد. پرسپولیس با شکست استقلال، دومین پیروزی متوالی‌اش را به‌ثبت می‌رساند و مجددا روی ریل برد قرار می‌گیرد و رسما از بحران خارج می‌شود.

 

یحیی آخرین بار فصل پیش و بعد از شکست برابر سپاهان، توانست تمام بازی‌های باقی‌مانده لیگ را با برد پشت سر بگذارد و قهرمان لیگ و سپس جام حذفی شود. او به خوبی می‌داند موفقیت مجدد در دربی می‌تواند تردیدهایی که درباره‌اش در دل بعضی از هواداران پرسپولیس به‌وجود آمده را حداقل تا مدتی طولانی از بین ببرد. فراموش نکنیم برد پرسپولیس، یعنی ورود رسمی استقلال به دوران پرفشار و سنگین.

 

اگر پرسپولیس بازنده دربی باشد
طبیعتا این بدترین سناریوی موجود برای پرسپولیس است. یحیی در صورت قبول شکست برابر استقلال همه‌چیز را یک‌جا از دست خواهد داد. او برای اولین‌بار طعم تلخ شکست در جریان بازی را برابر رقیب سنتی خواهد چشید. فاصله با استقلال (از یک بازی کمتر) به 7 امتیاز خواهد رسید و عملا دیگر شانس چندانی برای قهرمانی در نیم‌فصل نیست.

 

باخت در این دیدار بزرگ مجددا پرسپولیس را وارد بحران می‌کند که به مراتب جدی‌تر از بحران قبلی‌ای بود که پس از حذف از دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا دچارش شدند. دست خالی بیرون آمدن از دیدار پیش رو، انتقادات علیه کادرفنی پرسپولیس را چند برابر خواهد کرد و گل‌محمدی را در موقعیت خطرناکی قرار می‌دهد و گزینه تغییر او هم ممکن است روی میز مدیریت باشگاه قرار بگیرد‌ یا خیلی جدی‌تر از قبل به آن توجه شود.

 

اگر استقلال برنده دربی باشد
همبن حالا هم هواداران استقلال معتقدند جواد نکونام بهتر از چیزی که آنها انتظار داشتند کار کرده و نتیجه گرفته است. قبل از شروع فصل، علی خطیر در یک مصاحبه به صراحت اعلام کرد ‌ پنجم شدن در لیگ‌برتر برای استقلال خوب است اما نتایج خوب نکونام باعث شد تا او هفته گذشته درباره احتمال قهرمانی استقلال حرف بزند!

 

با این اوصاف فقط به این فکر کنید که استقلال در دربی پیروز شود. در این صورت جواد نکونام به محبوبیتی فراتر از حد تصور در میان هواداران دست خواهد یافت. تازه نباید این را فراموش کنید که دو مدافع میانی و اصلی استقلال در این بازی غایبند و نکونام مجبور است تیمش را با ترکیبی نسبتا ناقص به مصاف پرسپولیس بفرستد. پیروزی در دربی آن هم با این شرایط، جایگاه نکونام را تا مدت‌ها در استقلال تضمین خواهد کرد و البته باعث خواهد شد تا او در تقابل‌های گاه و بیگاه با مدیرعامل باشگاه دست بالاتر را داشته باشد و حمایت هواداران را احساس کند.

 

اگر استقلال بازنده دربی باشد
با توجه به شرایط استقلال و نتایجی که نکونام تا امروز گرفته، باخت در دربی تبعات سنگینی برای او سرمربی استقلال نخواهد داشت. واقعیت این است که نکونام حتی برای باختن در دربی بهانه و توجیه کافی دارد. تیم او کم‌مهره‌تر از پرسپولیس است و چند مصدوم کلیدی و بدون جایگزین دارد.

 

در حالی که پرسپولیس با مصدومیت پورعلی‌گنجی، بازیکنی مثل گئورگی گولسیانی را جایگزین او می‌کند، استقلال در غیاب مرادمند با ایمان سلیمی ادامه می‌دهد و عجیب اینکه سلیمی هم دربی را از دست می‌دهد و نکونام مجبور است از سهرابیان در پست غیرتخصصی استفاده کند. همین کافی است تا هواداران استقلال برای شکست احتمالی تیم‌شان در دربی، زیاد به نکونام سخت نگیرند و او را تحت فشار نگذارند. نکونام حتی در صورت باخت در دربی هم بدون اینکه نگرانی یا فشاری احساس کند به کارش ادامه خواهد داد.

 

اگر دربی برنده نداشته باشد
شرایط جدول و وضعیت 2 سرمربی به گونه‌ای است که نتیجه مساوی چندان برای 2 تیم بد نیست و آنها نسبت به کسب یک امتیاز گارد خاصی نخواهند داشت. با این وجود پرسپولیس، تیمی است که بیش از رقیبش به کسب 3 امتیاز احتیاج دارد. حال اگر دربی روز پنجشنبه برنده‌ای نداشته باشد، فاصله 2 تیم روی عدد 4 باقی می‌ماند و سپاهان هم می‌تواند با پیروزی احتمالی در مسابقه خانگی مقابل فولاد، فاصله‌اش را با سرخ‌پوشان تهرانی افزایش دهد و البته بیشتر از همیشه به استقلال نزدیک شود.

 

کدخبر: ۵۵۱۴۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر