کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۳۷۲
تاریخ خبر:

پایتخت ۶ در بزنگاه حساس

پایتخت ۶ در بزنگاه حساس

چرا می‌گوییم بازپخش سری ششم پایتخت مهم است؟ این اتفاق چه تاثیری بر رابطه تازه ترمیم شده سازندگان این سریال با مدیران کنونی تلویزیون دارد؟

هفت صبح|  هفته پیش که نتیجه آمار صداوسیما از تماس‌‌های مردمی به سامانه 162 منتشر شد، یک نکته خودنمایی کرد. اصل خبر این است:«مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره سریال‌‌های شبکه آی ‌فیلم، شامل تشکر از پخش سریال‌‌های جذاب و متنوع به‌ ویژه سریالهای جذاب «پایتخت» و «دلدادگان» بوده‌ است.»

 

جلب رضایت مخاطبان «پایتخت» درحالی اتفاق می‌افتد که این سریال بارها بازپخش داشته و این حکایت از محبوبیتی وافر دارد. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و اصلا بهانه گزارش هفت صبح چیزی دیگر است: چرایی اهمیت بازپخش فصل ششم «پایتخت».

 

 

مورد اول| بازخوانی یک ماجرا

 

محض یادآوری می‌گوییم که سریال سیروس مقدم و محسن تنابنده، در فصل ششم حواشی عجیبی تجربه کرد. سکانس‌هایی از آن که شوخی با آثار مهم سینمای پیش از انقلاب هستند، دردساز شد و حتی رئیس وقت سازمان صدا و سیما واکنشی عجیب نشان داد و سازندگان را متهم کرد. سازندگان توضیح دادند و حتی حسن نیت خود را اثبات کردند. این اتفاق با ساخت دو قسمت باقی مانده از «پایتخت 6» رخ داد. خاطرتان هست که به دلیل کرونا پخش این فصل ناتمام ماند. دو قسمت بعدا ساخته شد که اسفند 1399 روی آنتن شبکه یک رفت. ابتدا هم خلاصه‌ای هفت قسمتی  از «پایتخت 6» پخش شد که خبری از سکانس‌های مذکور در آن نبود. زمان گذشت و اختلاف پایتختی‌ها و تلویزیون علنی شد و زمزمه‌هایی از مشکلات درون گروهی نیز به گوش رسید. نتیجه آن که از سال 99 که آی‌فیلم پنج فصل اول را بازپخش کرد، دیگر کنداکتور در اختیار «پایتخت» قرار نگرفت. طلسم این ماجرا دی ماه سال پیش و همزمان با فراهم شدن مقدمات ساخت سری هفتم شکسته شد.

  

مورد دوم|می‌شود یا نه؟

 

این شب‌ها نیز نوبت به بازپخش فصل پنجم «پایتخت» در آی فیلم رسیده. آیا فصل ششم هم «به شکل کامل» در کنداکتور قرار خواهد گرفت؟ آیا باز هم سری ششم به شکل خلاصه پخش می‌شود؟ برخی شنیده‌های تائید نشده حکایت از عدم پخش این فصل دارد و ظاهرا تلویزیون همچنان بر موضع قبلی پافشاری می‌کند.

  

مورد سوم| چرا باید بشود؟

 

دوران ریاست عبدالعلی علی ‌عسگری بر سازمان صداوسیما، مورد انتقاد خیلی از رسانه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی بود. اصلا ریشه «تحول» در کلید واژه پیمان جبلی و همکارانش، از بین بردن همان ضعف‌ها و کاستی‌ها بود. معنای ساده این جمله یعنی جبلی نباید مثل رئیس قبلی فکر کند؛ همان کسی که طی نامه‌‌ای به سید مرتضی میرباقری، معاون وقت سیما، خواستار بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت 6» و مشخص شدن این موضوع شد که این اقدام حاصل «اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی بوده یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه ‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن». حتما پیمان جبلی بهتر می‌داند که یک شوخی ساده با فیلم‌‌های «همسفر» و «ممل آمریکایی» نباید ارزش‌های یک سریال را زیر سوال ببرد و سازندگانش متهم به وادادگی شوند. آن هم سریالی که مخاطب گسترده با سلایق گوناگون دارد و مورد وثوق چهره‌های برجسته حاکمیتی هم هست. وانگهی، تلویزیون از بهمن سال پیش و همزمان با شب یلدا، به بازگشت چهره‌ها سرعت بخشیده است. حتی در چند مورد، شاهد باز شدن فضای آنتن و پرهیز از حساسیت‌های کاذب هستیم. این یعنی علی‌الظاهر مسیر بازپخش «پایتخت 6» نباید دچار دست انداز شود. باور کنید پخش کامل این فصل نتیجه‌ای ندارد جز نمایش چهره‌ای «باجنبه» از تلویزیونی که دنبال جذب حداکثری است. از سوی دیگر، مدیران کنونی سیما، از پایتختی‌ها دلجویی کردند و زمینه ساخت هفتمین فصل این سریال محبوب فراهم آمد. آیا عدم بازپخش سری ششم، موج اعتراض مخاطبان و رسانه‌ها را به همراه ندارد؟ آیا این اتفاق تعبیر به تداوم عدم برقراری حسن نیت با سازندگان نخواهد شد؟

  

مورد چهارم| و اما فصل پنجم

 

برای تکمله گزارش حیف‌مان آمد اشاره‌ای به «پایتخت 5» که این شب‌ها روی آنتن آی فیلم رفته است نکنیم. سرمایه‌گذاری این فصل برعهده سازمان هنری رسانه‌ای اوج بود. حتما یادتان هست که تا قسمت‌های ماقبل آخر، هجمه‌ای از سوی رسانه‌های طیف اصولگرا شکل گرفت. در نهایت اما ورق برگشت و نمایش درست و اصولی سریال از سبعیت داعش، موجی از تحسین همه جانبه نصیب آن کرد! این یادآوری یعنی همچنان می‌توان به سریال سازان مختلف از جمله پایتختی‌ها اعتماد کرد و اگر به قول مدیران قبلی سیما، لغزشی هم بوده نادیده‌اش گرفت. همان طور که سازمان اوج اعتماد کرد و نتیجه هم گرفت و حالا فصل پنجم «پایتخت» بهترینِ آن لقب گرفته است؛ هم از حیث ساختار و هم محتوا.

 

کدخبر: ۵۵۶۳۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر