کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۷۵
تاریخ خبر:

سحر و مسیری که اشتباه رفت

سحر و مسیری که اشتباه رفت

مروری بر فعالیت سحر قریشی در عرصه بازیگری به بهانه پخش سریال «دلنوازان»

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزون| سال 1388 و درست در روزهایی که اوضاع و احوال سیاسی کشور به واسطه حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری آرام نبود، بخشی از جامعه نسبت به تلویزیون زاویه پیدا کرده بودند و به نوعی حرف از تحریم این رسانه در بین قشری از جامعه مطرح بود.

 

در این شرایط بود که شبکه سه سریال «دلنوازان» را روانه آنتن کرد و به یکباره نظر جمع گسترده‌ای از مخاطبان را به خود جلب کرد، حتی آنهایی که حرف از تحریم می‌زدند، در ساعت پخش دلنوازان پای تلویزیون نشستند و قصه‌اش را دنبال کردند، سریالی که یک چهره تازه نفس بیش از همه نظرها را به خودش جلب کرد؛

 

سحر قریشی که با این سریال به شهرت رسید ‌ اما در ادامه مسیری را در پیش گرفت که نتوانست از آن فرصت استثنایی در جهت تثبیت موقعیت خود در دنیای بازیگری بهره ببرد تا جایی که در نهایت این حرفه را رها کرد و از ایران رفت. در ادامه به بهانه بازپخش سریال «دلنوازان» نگاهی داریم به مسیری که قریشی در این سال‌ها طی کرد.

 

ممنوع الکاری | سحر قریشی بلافاصله بعد از پخش سریال «دلنوازان» و رسیدن به شهرت درگیر حاشیه شد. اختلافات خانوادگی او موجب شد تا تلویزیون بعد از «دلنوازان» به او اجازه حضور در سریال‌ها را ندهد. او از سال 88 به بعد دیگر در هیچ سریالی بازی نکرد،

 

حتی در این سال‌ها چند پروژه از جمله پروژه تلویزیونی «بچه‌های نسبتا بد» به کارگردانی سیروس مقدم با حضور او وارد مرحله پیش تولید شدند‌ اما تلویزیون در آخرین لحظات از حضور او جلوی دوربین جلوگیری کرد. در نهایت بعد از گذشت 11 سال‌، مسعود ده‌نمکی توانست در سال 1399 برای سریال «دادستان» مجوز حضور او را برای بازی در یک سریال بگیرد.

 

لج و لجبازی | سحر قریشی یکی از پدیده‌های سینمای ایران بود. او با وجود شهرت بسیار زیادی که داشت ترجیح داد بازیگر آثار گیشه‌ای باقی بماند و نهایتا همین جایگاه را هم از دست بدهد. سحر قریشی پس از «دلنوازان» درحالی که در اوج شهرت قرار گرفته بود، در فیلم «لج و لج‌بازی» بازی کرد. این فیلم اولین اثر کارنامه سینمایی او محسوب می‌شد.

 

درواقع می‌توان گفت نقطه شروع فعالیتش در سینما، یک اثر کاملا تجاری بود. بعد از آن با فیلم «ساعت شلوغی» روی پرده رفت که هیچ‌ آورده‌ای برایش نداشت و حتی فروش خوبی هم در گیشه نکرد. قریشی سال 1391 هم کارنامه موفقی نداشت. در فیلم ضعیف «دوباره باهم» به میدان آمد و بعد از آن در «همه چی آرومه» مجددا شکست را تجربه کرد.

 

تنها نقطه مهم کارنامه‌اش در این سال بازی در «گشت ارشاد» سعید سهیلی بود. سال 1392 با فیلم «اکباتان» تا حدودی مورد توجه قرار گرفت؛ فیلمی که خیلی‌ها آن را مهم‌ترین اثر سحر قریشی نامیدند و منتقدان هم درباره‌اش نوشتند. با این حال «اکباتان» فیلم پرفروشی نبود. قریشی در این سال فیلم «نازنین» را هم داشت؛ فیلمی که در گیشه موفقیتی نسبی به دست آورد. 

 

پنج ستاره یک اتفاق | در سال 1393 پنج فیلم بازی کرد. از این بین فقط «پنج ستاره» اثر موفقی بود و توانست در کارنامه قریشی جایی به خود اختصاص دهد. «دربست آزادی» و «روزگاری عشق و خیانت» با اینکه جزو سینمای تجاری و بازاری نبودند اما نتوانستند رضایت مخاطبان را به دست بیاورند.«آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» و «شانس، عشق، تصادف» هم تکلیفشان کاملا مشخص بود، هر دو در رده همان فیلم‌های بدنه و بازاری قرار می‌گرفتند.

 

همکاری با نیکی کریمی | قریشی در سال 1394 مقابل دوربین چهار فیلم رفت. از این بین فیلم «شیفت شب» ساخته نیکی کریمی اثر قابل قبولی بود که در آن نقش خاصی نداشت و «آتیش‌بازی» هم یک کمدی معمولی بود که در آن نقشی حاشیه‌ای داشت چراکه الناز شاکردوست و امین حیایی کاراکترهای اصلی آن بودند. دو فیلم «دریا کنار» و «دو دوست» هم به مانند دیگر آثار بازاری کارنامه قریشی هیچ حرفی برای گفتن نداشتند.

 

حضور در رسوایی | سال 1395 پای سحر قریشی به پروژه مسعود ده‌نمکی باز شد. با اینکه «رسوایی» در قسمت  یک اثر به نسبت قابل‌قبولی به حساب می‌آید، در قسمت دوم افت شدیدی کرد و حضور قریشی موفقیتی برای آن نداشت. دو فیلم دیگر قریشی‌ در این سال «آب‌نبات‌چوبی» و «آس‌وپاس» بود. اولی فیلمی دم‌دستی با سوژه‌ای تکراری بود و «آس‌وپاس» هم یک کمدی بسیار سطحی و ضعیف که صرفا برای گیشه ساخته شده بود. 

 

 حضور متفاوت و پایان | در سال 1396 و 1397 هفت فیلم با بازی سحر قریشی اکران شد.  فقط فیلم «کارگر ساده نیازمندیم» اثر قابل توجهی بود که قریشی هم در آن نقشی متفاوت به عهده گرفته بود و از شمایل همیشگی فاصله داشت. او نقش زنی از طبقه پایین جامعه را بازی می‌کرد که به ازدواج دوم مردی متمول درمی‌آمد. آخرین حضورهای قریشی در سینما هم آثار درخوری نبودند.

 

او در همه این سال‌ها در شبکه خانگی هم حضوری فعال داشت و در تعداد‌ زیادی از تله‌فیلم‌های تولید شده این شبکه بازی کرد، فیلم‌هایی چون «شیر یا خط»، «سیسیلی‌ها»، «رجب آرتیست می‌شود» و… که از نام آنها می‌توان متوجه شد که چه کیفیتی داشتند. «رقص روی شیشه» و «نیسان آبی» هم از جمله سریال‌های خانگی سحر قریشی بودند، او در زمان تولید نیسان آبی و زمانی‌که گروه برای ضبط سکانس‌های ترکیه به این کشور سفر کردند، دیگر به ایران بازنگشت.

 

کدخبر: ۵۵۴۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر