کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۸۷
تاریخ خبر:

نولان کوتاه نمی‌آید!

نولان کوتاه نمی‌آید!

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| این هفته قطار رقابت‌های فصل جوایز یک ایستگاه دیگر هم پیش رفت و اوضاع همچنان به نفع «اوپنهایمر» است. از سوی دیگر کریستوفر نولان نیز از هر فرصتی برای دیده شدن در رسانه‌ها استفاده می‌کند تا خیالش از بابت کسب اولین جایزه اسکارش راحت باشد. 

 

وضعیت در باکس آفیس همچنان امن و امان است. «آرگایل» صدر جدول را از دست نداده و مجموع فروش جهانی خود را به مرز 50 میلیون دلار رسانده که چندان امیدوارکننده نیست. در عوض اکشن «زنبوردار» از 125 میلیون دلار فروش هم گذشته که در نوع خود قابل توجه به نظر می‌رسد.

 

فیلم جدید این هفته «لیزا فرانکنشتاین» بود؛ یک کمدی-ترسناک نوجوانانه که اولین فیلم بلند زلدا ویلیامز (دختر رابین ویلیامز مرحوم) به حساب می‌آید و بر اساس فیلمنامه‌ای از دیابلو کودی جلوی دوربین رفته.

 

داستان درباره‌ دختری نوجوان و شیفته فرهنگ گوتیک (با نقش‌آفرینی کاترین نیوتون) است که یک جسد مربوط به دوران ویکتوریایی را به زندگی برمی‌گرداند تا او را به مرد رویاهایش تبدیل کند! درست مانند واکنش سرد منتقدان، فیلم در گیشه هم با استقبال چندانی از سوی تماشاگران مواجه نشده است. 

 

اتفاق مهم در هفته گذشته، برگزاری مراسم برگزیدگان انجمن کارگردانان آمریکا بود که جایزه بهترین کارگردانی سال را برای کریستوفر نولان به همراه داشت و گام بلند «اوپنهایمر» به سمت اسکار حساب می‌شود. در پانزده سال گذشته فقط دو مرتبه برنده‌ جایزه‌ انجمن کارگردانان آمریکا دستش از اسکار کوتاه مانده و به نظر می‌رسد که جایزه کارگردانی را باید برای نولان کنار گذاشت.

 

اما در مورد جایزه بهترین فیلم هنوز کمی پیچیدگی باقی مانده چون تکلیف جوایز فیلمنامه معلوم نیست. با توجه به اینکه هیچکدام از مدعیان جایزه بهترین فیلمنامه اریژینال (یعنی «جاماندگان»، «زندگی‌های گذشته» و مهم‌تر از همه «آناتومی یک سقوط») از شانس چندانی برای کسب اسکار بهترین فیلم برخوردار نیستند، جایزه فیلمنامه اقتباسی می‌تواند سرنوشت مراسم امسال را تعیین کند.

 

خیلی‌‌‌ها احتمال می‌دهند که نولان در این بخش هم برنده بشود اما «بیچارگان» همچنان این شانس را دارد تا با کسب جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شرایط را برای «اوپنهایمر» سخت کند. باید تا برگزاری بفتا منتظر باشیم و ببینیم که روند صعودی فیلم یورگوس لانتیموس در فصل جوایز ادامه پیدا می‌کند یا وضعیت به نفع نولان پیش می‌رود.

 

در عین تلاش سینمایی‌ها برای جلب نظر اعضای آکادمی، یکی از تصمیمات خبرساز در روزهای گذشته اضافه شدن جایزه‌ای دیگر به ترکیب اسکار بود. قرار است از سال 2026 جایزه بهترین انتخاب بازیگر (کستینگ) هم به اسکار اضافه شود، درست مانند بفتا که از سال 2019 این جایزه را به رسمیت شناخته است. احتمالا چنین تصمیمی به قدرت گرفتن هرچه بیشتر بازیگردانان و مسئولان انتخاب بازیگر در هالیوود منجر خواهد شد. 

 

بخش مهمی از اخبار صنعت سینما در روزهای گذشته مربوط می‌شود به تصمیمات دیزنی برای ادامه کار و تغییراتی که با توجه به ضرر و زیان سال گذشته در دستور کار قرار داده است. تا قبل از کرونا، دیزنی در بهترین وضعیت ممکن قرار داشت؛ تمام فرنچایزها سودآور بودند و محصولاتش با تحسین و تمجید همه‌جانبه مواجه می‌شد.

 

همه‌گیری کرونا برنامه‌ها را ریخت به‌هم و دیزنی مجبور شد که روی سرویس استریم خود سرمایه‌گذاری و برای بالا بردن حجم تولیدات، کیفیت را فدا کند. نتیجه روند نزولی طی چند سال بود که نهایتا به شکست‌های پیاپی سال گذشته منجر شد. اولین اقدام بازگرداندن باب آیگر مدیر عامل سابق استودیو بود و بعد تلاش برای ارتقای کیفیت محصولات.

 

در روزهای گذشته، آیگر از برنامه‌های دیزنی برای چند سال آینده رونمایی کرد. تابستان امسال قسمت دوم انیمیشن «درون/ بیرون» به روی پرده می‌رود و طی سه سال آینده باید منتظر «موانا 2»، نسخه‌ لایو-اکشن «موانا»، «زوتوپیا 2»، «منجمد 3» و «داستان اسباب‌بازی 3» باشیم. همچنین اولین فیلم از فرنچایز «جنگ ستارگان» که به اکران سینمایی می‌رسد، «مندلورین و گروگو» خواهد بود که داستان دو شخصیت اصلی سریال محبوب «مندلورین» را دنبال می‌کند.

 

باب آیگر همچنین درباره مارول توضیح داده که از این به بعد هدف ساختن فیلم‌های قابل اعتنا و چشمگیر بر اساس ابرقهرمانان مارول است و دیگر قرار نیست که سالی چند فیلم و سریال به جهان سینمایی مارول اضافه شود.

 

امسال فقط قسمت سوم «ددپول» به نمایش درمی‌آید و برای سال 2025 چهار محصول مارول به اکران می‌رسد که دو عنوان کنجکاوی‌برانگیز و مهم «بلید» و «چهار شگفت‌انگیز» در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. «بلید» این روزها در مرحله‌ نگارش مجدد فیلمنامه است و احتمالا به‌زودی ترکیب بازیگران «چهار شگفت‌انگیز» شامل پدرو پاسکال و ونسا کربی اعلام خواهد شد. 

 

این روزها که رقابت در فصل جوایز به ایستگاه‌ پایانی نزدیک شده، همه برای بالا بردن شانس خود به تکاپو افتاده‌اند. تا جایی که ژان پی‌یر ژونه (کارگردان «آملی» و یکی از اعضای خارجی آکادمی) در گفت‌وگویی توضیح داده که بردلی کوپر و کری مولیگان (احتمالا جهت گرفتن رای موافق) با او تماس گرفته و عرض ارادت کرده‌اند.

 

در این میان تحرکات هیچکس با کریستوفر نولان قابل مقایسه نیست که ظاهرا برای جایزه اسکار حسابی نقشه کشیده است؛ تا جایی که در یک آیتم کمدی با محوریت «اوپنهایمر» در شوی شبانه استیون کولبر حضور پیدا کرده و بیشتر وقتش را به گفت‌وگو و اظهار نظر می‌گذراند.

 

برای مثال اخیرا درباره‌ کمالات رابرت داونی جونیور (مدعی اصلی جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد) صحبت کرده و انتخاب او برای ایفای نقش «مرد آهنین» را اتفاقی مهم و تکرارنشدنی در تاریخ هالیوود دانسته است. 

 

همچنین نولان توضیح داده که بعد از کامل شدن فیلم، اولین کسی که او دوست داشته تا «اوپنهایمر» را تماشا کند، استیون اسپیلبرگ بوده؛ در این نمایش خصوصی از نسخه‌ هفتاد میلی‌متری فیلم، نولان تمام مدت حواسش به اسپیلبرگ و واکنش‌هایش به «اوپنهایمر» بوده.

 

البته اسپیلبرگ بعدا هیچ‌وقت به صورت عمومی درباره فیلم اظهار نکرد. نولان این ماجرا را در جریان نشستی با حضور دنی ویلنو شرح داده و ویلنو هم در واکنش گفته نولان مهم‌ترین فیلمساز زمانه‌ ما و الهام‌بخش خیلی از کارگردانان از جمله خودش است. خود نولان هم اعتقاد دارد که موفقیت «اوپنهایمر» می‌تواند رویکرد حاکم بر هالیوود را تغییر بدهد و دوران پسافرنچایزها را رقم بزند.

 

البته تمام اظهارنظرهای هفته‌ گذشته به فصل جوایز مربوط نمی‌شد و حاشیه‌های بحث‌برانگیز هم کم نداشتیم. هنری کاویل که به واسطه‌ ایفای نقش سوپرمن در جهان سینمایی دی‌سی شناخته می‌شود و قبلا هم به‌عنوان جذاب‌ترین مرد زنده از سوی رسانه‌های عامه‌پسند انتخاب شده، این روزها «آرگایل» را روی پرده دارد و به همین بهانه در پادکستی حضور پیدا کرده است.

 

بخشی از صحبت‌های کاویل که در رسانه‌ها بازتاب داشته، مربوط می‌شود به اظهار نظرش درباره‌ نمایش روابط جنسی در سینما و تلویزیون. کاویل می‌گوید که تاکید روی تنانگی در فیلم‌های امروزی اکثر اوقات بی‌دلیل و غیرضروری است و کمک چندانی به داستان نمی‌کند، در نتیجه خیلی طرفدار این ایده نیست.

 

دیگر اظهار نظر عجیب هفته هم از جانب فیبی دینوُر بوده که بعد از درخشش در سریال «بریجرتون»، امسال «بازی عادلانه» را هم روی پرده سینماها داشت. دینور گفته که در سینمای امروز اکثر نقش‌های خوب برای زنان میانسال و پسرهای جوان نوشته می‌شود و برای بازیگری در سن و سال او، پیدا کردن نقش درست و حسابی کار سختی است. اگر فقط به فیلم‌های شاخص سال گذشته مراجعه کنیم و نقش‌هایی را مرور کنیم که مورد توجه قرار گرفته‌اند، نظر این بازیگر جوان خیلی هم دور از ذهن نیست.

 

در پایان اشاره‌ای هم داشته باشیم به یکی از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز سال آینده؛ «مگالوپولیس». اولین تصاویر غیررسمی و پوستر فیلم جدید فرانسیس فورد کوپولا در روزهای گذشته منتشر شده که با توجه به فضا و طراحی لباس و صحنه کمی عجیب و غریب و حتی برای طرفداران این سینماگر کهنه‌کار کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. در هر صورت، به احتمال زیاد فیلم کوپولا در جشنواره کن اولین نمایش خود را تجربه خواهد کرد.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۶۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر