کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۹۲۶
تاریخ خبر:

کریسمس پر از زد و خورد

کریسمس پر از زد و خورد

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟

روزنامه هفت صبح، کیوان حسینیان| سال عجیب و غریب 2023 برای صنعت سینما به پایان خود نزدیک شده و همچنان سورپرایزها ادامه دارد؛ بلاک‌باسترهای بی‌رمق از فتح گیشه ناتوان مانده‌اند و فیلم‌های تحسین‌شده به سختی می‌توانند مخاطبان را به سالن‌های سینما بکشانند. در این میان شایعاتی هم شنیده می‌شود از احتمال ادغام دو استودیوی بزرگ هالیوودی.

 

در حالی به پایان سال میلادی می‌رسیم که این هفته باکس آفیس هیچ فاتح مقتدری نداشت. قسمت دوم «آکوامن» با وجود نقدهای منفی موفق شد که «وانکا» را کنار بزند و صدرنشین شود اما تمام آمارها حاکی از شکست احتمالی سلطان دریاهاست. کمدی-رمانتیک «هر کسی غیر از تو» به لطف هنرنمایی سیدنی سوئینی هشت میلیون دلار در گیشه داخلی فروخته و در رده‌ چهارم قرار گرفته.

 

تحسین‌شده‌ترین فیلم این هفته «پنجه آهنی» محصول جدید A24 و یک درام ورزشی متفاوت است که در آن زک افران، جرمی آلن وایت و لیلی جیمز همه را غافلگیر کرده‌اند. گرچه با توجه به رقبای قدرتمند، «پنجه آهنی» شانس زیادی برای کسب جایزه در فصل جوایز ندارد، از همین حالا به فهرست‌های منتخب منتقدان از بهترین فیلم‌های سال راه پیدا کرده است. 

 

وضعیت برای قسمت دوم «آکوامن» فاجعه‌بار است ولی کسی را غافلگیر نکرده چون با توجه به عدم اقبال از فیلم‌های ابرقهرمانی در سال گذشته و روند نزولی مارول و دی‌سی، همه منتظر تغییرات اساسی در این دو استودیو و تولیداتشان هستند؛ روندی که ظاهرا از همین الان آغاز شده.

 

بعد از برگزاری دادگاه جاناتان میجرز و محکومیتش به یک سال حبس بابت سوءاستفاده جنسی و خشونت خانگی، مارول این ستاره‌ جوان خود را به کل کنار گذاشت که قرار بود ایفاگر نقش شرور اصلی فیلم‌ها در فاز جدید باشد. الان هم برنامه‌ تولیدات بعدی و مسیر پیش‌بینی‌شده برای خط داستانی فیلم‌ها تغییر کرده و به‌زودی باید منتظر خبرهایش باشیم.

 

در سمت دیگر نیز جیمز گان همچنان به خانه‌تکانی ادامه می‌دهد و به تازگی اعلام کرده که مت ریوز علاوه بر ساختن قسمت دوم «بتمن» و سریال «پنگوئن»، سریال «تیمارستان آرکام» را هم برای دی‌سی می‌سازد که البته داستانش به جای دنیای مجزای بتمن خود ریوز، به فیلم‌های بعدی دی‌سی مرتبط خواهد بود. گان همچنین گفته که اخیرا «جوکر 2» را تماشا کرده و نظراتش را به تاد فیلیپس در خصوص فیلم انتقال داده که شاید منجر به بعضی از تغییرات در نسخه‌ نهایی شود. 

 

از بحث بلاک‌باسترها و رقابت بر سر فتح باکس آفیس که بگذریم، فیلم مهم این روزها «مایسترو» ساخته‌ جدید بردلی کوپر است که به تازگی روی نتفلیکس منتشر شده و واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته که عمده‌اش مربوط می‌شود به نوع نگاه کوپر به شخصیت لئونارد برنستاین و زندگی شخصی و حرفه‌ای‌اش.

 

جالب است که بدانید نام استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی به‌‌عنوان تهیه‌کنندگان اجرایی «مایسترو» دیده می‌شود. در قالب ضمیمه‌های فیلم، گفت‌وگویی میان اسپیلبرگ و بردلی کوپر منتشر شده که در آن از خاطرات و چگونگی شکل‌گیری ارتباطشان بر سر این پروژه حرف می‌زنند. مثلا اسپیلبرگ توضیح داده که کوپر بیش از هفت ماه با او از طریق پیام‌رسان‌ها در تماس بوده تا کار بر روی فیلمنامه به بهترین شکل ممکن پیش برود. «مایسترو» در فصل جوایز نیز یکی از مدعیان نامزدی در چند رشته خواهد بود.

 

با توجه به شروع اکران «فراری» در نقاط مختلف دنیا، مایکل مان مهمان جدید رسانه‌های سینمایی است و درباره‌ فیلم جدید و البته برنامه‌های آینده‌اش صحبت می‌کند. «فراری» پروژه‌ای بود که سال‌ها زمان برد تا شرایط تولید آن فراهم شود و حداقل واکنش‌های اولیه به فیلم حاکی از آن است که طرفداران سینماگر کهنه‌کار ناامید نخواهند شد.

 

به پشتوانه‌ همین موفقیت و البته استقبال صورت گرفته از دنباله‌ای که بر «مخمصه» در قالب رمان به رشته‌ تحریر درآمد، مایکل مان این روزها شدیدا درصدد ساختن قسمت دومِ شاهکار محبوبش نزد فیلمبازهاست و با حضور در یک پادکست درباره‌ «مخمصه 2» و شایعاتی که پیرامون آن به راه افتاده، توضیح داده است.

 

بنا به گفته‌ مان، هنوز حضور هیچ بازیگری در پروژه قطعی نیست و نباید انتظار داشت که ماجرا در قالب مینی‌سریال یا محصولی برای سرویس‌های استریم تولید شود. داستان قسمت دوم در دو خط زمانی اتفاق می‌افتد، یکی در دهه‌ هشتاد و دیگری در سال 2000. در دهه‌ هشتاد به سراغ نیل‌ مک‌کالی (رابرت دنیرو) جوان می‌رویم و نحوه‌ آشنایی‌اش با کریس (وال کیلمر)و در سال‌های بعد، وینست هانا (آل پاچینو) به دنبال کریس می‌گردد. اما قرار نیست که نه پاچینو و نه دنیرو در فیلم حضور داشته باشند و نقش‌ها‌ توسط بازیگران جدید و با کمک گریم و جلوه‌های ویژه ایفا خواهد شد. 

 

غیر از ماجراهای مربوط به «فراری» و «مخمصه 2»، مایکل مان در این پادکست صحبت‌های جالب دیگری هم داشته، از جمله ابراز علاقه‌اش به سه‌گانه‌ «نگهبانان کهکشان». مان توضیح داده که کلا طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانی نیست و حوصله‌ تماشای چنین آثاری را ندارد اما فیلم‌های جیمز گان به نظرش تجربیات متفاوتی هستند که تماشایش برای او لذت‌بخش بوده است. 

 

طبعا جیمز گان باید از چنین اظهار نظری خوشحال باشد و حتما خوشحالی‌اش با راه پیدا کردن فیلم به فهرست اولیه نامزدهای اسکار در رشته‌ جلوه‌های ویژه نیز تکمیل شده. در روزهای گذشته، آکادمی فهرست اولیه نامزدهای اسکار در چندین رشته‌ فنی و فیلم‌های بین‌المللی، مستند، کوتاه و انیمیشن را اعلام کرد که در این میان «باربی» همچنان پیشتاز است.

 

مهم‌ترین نکته در مورد فهرست‌ اولیه مربوط می‌شود به بخش بین‌المللی که نشان می‌دهد «منطقه مورد نظر» به‌عنوان نماینده‌ انگلستان و با توجه به گمانه‌زنی‌ها مدعی اصلی خواهد بود و «سرزمین موعود» (دانمارک)، «برگ‌های افتاده» (فنلاند)، «من کاپیتانم» (ایتالیا)، «روزهای عالی» (ژاپن) و «طعم چیزها» (فرانسه) در مقایسه با سایر رقبا از شانس بیشتری برای رسیدن به ترکیب نهایی نامزدها برخوردار هستند. از سه هفته دیگر رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای نود‌و‌ششمین دوره از جوایز اسکار آغاز خواهد شد و به همین دلیل کمپین‌های تبلیغاتی فیلم‌ها روزهای پرکاری را در پیش دارند. 

 

در حالی که قطار فصل جوایز با سرعت در حال پیشروی است، تصویر سینما در سال آینده نیز به تدریج دارد شفاف‌تر می‌شود. در روزهای گذشته بخشی از فیلم‌های حاضر در جشنواره برلین معرفی شده‌اند که در میان آن‌‌ها عناوین قابل توجهی  به چشم می‌خورد. به غیر از فیلم‌‌های برادران زلنر و آتوم آگویان که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند، آدام سندلر با «اسپیس‌من» ساخته‌ یوهان رنک در بخش اصلی حضور دارد و یکی از گزینه‌های بالقوه برای کسب خرس نقره‌ای بهترین بازیگر خواهد بود.

 

 فارغ از بازی‌های مربوط به جشنواره‌ها، فیلم‌های مهم سال آینده نیز از حالا در حال باز کردن جای خود در تقویم اکران هستند. برای مثال در کریسمس آینده شاهد رقابت میان دو فیلم ترسناک کنجکاوی‌برانگیز خواهیم بود؛ «نوسفراتو» ساخته‌ رابرت اگرز و فیلم جدید جردن پیل که کسی دقیقا نمی‌داند در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارد یا چه کسانی در آن ایفای نقش می‌کنند.

 

یکی دیگر از فیلم‌های هیجان‌انگیز سال آینده «گرگ‌ها» با نقش‌آفرینی جرج کلونی و برد پیت است که توسط جان واتس (سه‌گانه‌ جدید «اسپایدرمن») کارگردانی شده و از محصولات اپل‌ به شمار می‌آید. باید دید که سال آینده کشتی سینما به کدام سمت حرکت می‌کند و چه سورپرایزهایی در راه خواهند بود.

 

و در پایان بد نیست که اشاره‌ای هم داشته باشیم به شایعه‌ مهم هفته‌ گذشته؛ ظاهرا دو استودیوی بزرگ برادران وارنر و پارامونت برای ادغام و شراکت وارد مذاکره شده‌اند. در صورت تایید این خبر و به نتیجه رسیدن توافق، نظام کنونی هالیوود دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد، چرا که دوقطبی وارنر و دیزنی عرصه را برای سایر استودیوها تنگ‌تر می‌کند.    

 

کدخبر: ۵۵۱۹۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر