کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۴۲۵
تاریخ خبر:

در جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درمورد حمله به کنسولگری ایران چه گذشت؟

در جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درمورد حمله به کنسولگری ایران چه گذشت؟

ایران:‌ آمریکا مسئول اقدامات اسرائیل است

هفت صبح|  سه‌شنبه‭ ‬شب‭ ‬در‭ ‬پی‭ ‬حمله‭ ‬جنگنده‌های‭ ‬اسرائیلی‭ ‬به کنسولگری کشورمان در سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، نشست اضطراری برگزار کرد.

در این نشست کشورهایی مانند چین و روسیه از ایران حمایت کردند،‌آمریکا اظهار بی‌اطلاعی کرد و بریتانیا بر ایران تاخت. در نشست شورای‌امنیت درمورد حمله به کنسولگری ایران، زهرا ارشادی نماینده ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع حمله اسرائیل به سفارت ایران گفت: ایالات متحده مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است.

اقدامات وحشیانه و نسل کشی در غزه بدون رضایت صریح و حمایت همه جانبه سیاسی، مالی و نظامی و همچنین مشارکت آمریکا امکان پذیر نبود. باعث تعجب است که ایالات متحده در مورد حمایت از غیرنظامیان در غزه صحبت می‌کند و همچنین نگرانی‌های خود را در مورد نقض قوانین بشردوستانه ابراز می‌کند، در عین حال بیش از شش ماه است که شورای امنیت را از اقدام فوری و مناسب برای توقف جنگ در غزه متوقف کرده است.

 

نماینده آمریکا: ما خبر نداشتیم

 

نماینده آمریکا در شورای امنیت که در جلسه سه‌شنبه شب حاضر بود، همان حرف‌های مقامات آمریکایی و جان کربی را تکرار کرد و گفت ما در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشتیم و این را به ایران هم اعلام کردیم. او مدعی شد از هفت اکتبر به ایران مرتب هشدار دادیم که در کنار نیروهای نیابتی خود نباشد. او در ادامه ادعاهایش گفت ما حمله به اماکن دیپلماتیک را موجب نگرانی می‌دانیم و در مورد اقدامات منطقه‌ای ایران هم نگرانیم. البته این سخنان ظاهرا از سوی طرف ایرانی مورد قبول واقع نشده است و تهران باور ندارد که حمله به کنسولگری ایران بدون اطلاع واشنگتن صورت گرفته باشد.

 

نماینده چین: از صمیم قلب با ایران همدردی می‌کنیم

 

نماینده چین در جلسه شورای امنیت برای بررسی حمله به سفارت ایران در دمشق گفت ما از صمیم قلب با ملت ایران همدردی می‌کنیم. حملات اسرائیل به مدارس، بیمارستان‌ها و غیرنظامیان ناقض قوانین بین‌المللی است. باید تلاش شود قطعنامه آتش‌بس در غزه اجرایی شود. او همچنین فرصت را غنیمت شمرد و گفت حملات اسرائیل به سوریه و لبنان فوری باید متوقف شود.

 

نماینده روسیه: از اظهارات دوگانه مقامات غربی شگفت زده شدیم

 

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست اضطراری شورای امنیت در خصوص حمله به سفارت ایران در دمشق گفت: نماینده فرانسه در مورد همه چی صحبت کرد اما یک کلمه در مورد محکومیت اقدام اسرائیل و نقض آشکار قوانین بین‌المللی حرفی نزد. من از شما سوال می‌پرسم همکاران محترم، اگر به سفارت شما حمله می‌شد، آیا واقعا اینگونه واکنش نشان می‌دادید؟ آمریکایی‌ها مدام ادعا می‌کنند که اطلاعات دست اولی را در اختیار دارند اما در حقیقت هیچ چیز نمی‌دانند.

 

سازمان ملل: مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی باید رعایت شود

 

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در نشست شورای امنیت درباره حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین‌المللی محترم شمرده شود.

 

 

نماینده انگلیس: ایران باید دست از حمایت گروه‌های مقاومت بردارد

 

نماینده انگلیس در جلسه شورای امنیت برخلاف بسیاری از کشورها موضع همدلانه‌ای با ایران نداشت و درعوض تهران را متهم کرد. او مدعی شد: به حمایت و صیانت از اماکن دیپلماتیک و شخصیت‌های دیپلماتیک تاکید داریم. واضحا گفته‌ایم که اقدامات ایران در شرایط ثبات‌زدا در منطقه نقش داشته است. نماینده بریتانیا در ادامه ادعاهایش گفت ایران به حمایت خود از یمنی‌ها، حزب الله و حماس و جهاد اسلامی ادامه می‌دهد. وزیرخارجه ما بارها در صحبت با وزیرخارجه ایران به استفاده از نفوذ خود بر این گروه‌ها تاکید کرده است ما متعهد به تنش‌زدایی هستیم و باید مسیرهای کمک رسانی به غزه باز شود.

 

 

کدخبر: ۵۵۵۴۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر