کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۶۳
تاریخ خبر:

سپاه در سوریه مواضع کدام گروه تروریستی را هدف گرفت؟

سپاه در سوریه مواضع کدام گروه تروریستی را هدف گرفت؟

سپاه بامداد امروز، مقر حزب ترکستانی در ادلب سوریه را با موشک هدف قرار داد. درباره این گروه و فعالیت‌هایش چه می‌دانیم؟

همزمان با شروع جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱، تروریست‌های خارجی زیادی وارد این کشور شدند و به بهانه «جهاد»، گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره، داعش و شاخه‌های القاعده را تأسیس کرده و سوریه را هدف قرار دادند. یکی از این گروه‌ها «حزب ترکستانی» است

گروه تروریستی ترکستانی که سال ۱۹۹۷ توسط «حسن محسوم» در اقلیم سین کیانگ چین تأسیس شد، شامل نیروهایی از اویغورهاست. این حزب از گروهی که برای استقلال این اقلیم تلاش می‌کرد به گروهی تروریستی تبدیل شد که در سوریه فعالیت دارد.

اولین حضور واضح این گروه که در کنار القاعده و طالبان جنگیده است، در سوریه در ژوئیه ۲۰۱۳ بود. این گروه تروریستی در مناطق جسر الشغور و جبل الزاویة و جبل الترکمان در حومه لاذقیه مستقر شد.

در حال حاضر سرکردگی این گروه را «ابوابراهیم منصور الترکستانی» برعهده دارد. سرکرده قبلی این حزب «ابی رضا الترکستانی» سال ۲۰۱۵ در حمله ارتش سوریه کشته شد.

«حسن محسوم» معروف به ابومحمد الترکستانی که موسس این حزب بود دوم اکتبر ۲۰۰۳ به ضرب گلوله ارتش پاکستان کشته شد. محسوم در سال ۱۹۹۷ به چین فرار کرده بود و بعدا به طالبان پیوست و بین افغانستان و پاکستان در رفت و آمد بود.

این حزب شریک و هم‌پیمان نظامی بسیار مهمی برای گروه تحریرالشام است. مقر اصلی این حزب در پاکستان و افغانستان است. این حزب در چین به نام «حزب ترکستان اسلامی» فعالیت می‌کند.

تعداد دقیق نیروهای این گروه در سوریه مشخص نیست اما بین هزار و ۵۰۰ تا سه‌هزار نفر هستند.

این حزب در درگیری‌های ادلب در کنار تحریر الشام (جبهه النصره سابق) حضور داشته و نقش مهمی در کمک به این گروه برای سیطره بر شهرها و شهرک‌های حومه غربی ادلب و سهل الغاب و تل عابدین در حماة داشت.

این گروه در لیست تروریسم روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و چند کشور دیگر قرار داده شد اما آمریکا نوامبر ۲۰۲۰ این گروه را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد.

این گروه بیشتر از زمان درگیری‌های شهر جسر الشغور در حومه ادلب در سال ۲۰۱۵ قدرت گرفت و گزارشات حاکی از این است که اکنون جزو یکی از بزرگترین گروه‌های تروریستی در سوریه است.

گروه تروریستی ترکستانی از سال ۲۰۱۵ در جسر الشغور حضور نظامی دارد و با گروه تحریرالشام همکاری می‌کند. گزارش‌ها می‌گویند تحریر الشام و گروه ترکستانی شهرک‌های مسیحی‌نشین و علوی‌نشین ادلب را با همکاری هم اشغال کردند.

سازمان «سوری‌ها برای حقیقت و عدالت» گزارش داده، ۷۵۰ منزل متعلق به مسیحیان در روستاهای حومه جسر الشغور به دست تحریرالشام، حراس الدین و حزب الترکستانی از اوایل ۲۰۱۸ اشغال شد.

منابع می‌گویند هدف این گروه مقابله با دولت سوریه و روسیه و همچنین نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) است. همچنین به نظر می‌رسد تعدادی از نیروهای این حزب برای جنگ به اوکراین رفته‌اند.

ادعا شده دولت ترکیه از این حزب در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و حدود ۲۰ هزار آواره اویغوری با خانواده‌هایشان در ترکیه هستند.

بسیاری از کلیساهای سوریه توسط این حزب منهدم شدند. در حمص و ادلب این حزب با ازبک‌ها و جبهه النصره همکاری کرد. جبهه النصره و داعش برای به عضویت گرفتن نیروهای اویغوری با هم رقابت می‌کردند.

این حزب در سال ۲۰۰۲ در لیست تروریسم سازمان ملل قرار گرفت.

دولت چین اعلام کرده اعضای این گروه با خودروهای بمب‌گذاری شده در منطقه سین کیانگ در دهه‌های ۹۰ حملاتی را انجام داده‌اند. چین تأکید کرد این گروه با القاعده در ارتباط است. دولت چین ژانویه ۲۰۰۲ در گزارشی اعلام کرده بود حسن محسوم موسس این گروه با اسامه بن لادن، سرکرده پیشین القاعده در سال ۱۹۹۹ دیدار کرده و بن لادن وعده‌های مالی به وی داده است.

تحلیلگران می‌گویند حضور این حزب در سوریه در خدمت دستورکارهای واشنگتن است که با پکن رقابت می‌کند.

مقرهای این حزب در شمال‌غرب سوریه بامداد امروز (سه‌شنبه) توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هدف قرار گرفتند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین از هدف قرار دادن مقرهای موساد در شمال عراق و همچنین انهدام محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با جنایات تروریستی در راسک و کرمان خبر داد.

شبکه المیادین به نقل از منابع محلی گزارش داد سپاه پاسداران به مناطق تحت اشغال تروریست‌های «هیئت تحریر الشام» یا همان «جبهه النصره» سابق در استان ادلب سوریه حمله کرده است.

منابع المیادین می‌گویند موشک‌های ایرانی مقرهای «حزب اسلامی ترکستانی» در ادلب را هدف قرار داده‌اند.

آن‌ها همچنین می‌گویند این حملات به کمپ‌های آموزشی، پشتیبانی لجستیکی و یک مقر پزشکی این گروه تروریستی انجام شده است.

منابع المیادین همچنین خبر داده‌اند منطقه‌ای که هدف قرار گرفته، جایی بوده که «داعش خراسان» در آنجا آموزش دیده‌ و سپس توسط آمریکایی‌ها به افغانستان و پس از آن به مرزهای ایران برای اقدامات تروریستی منتقل شده بودند.

این منابع گفته‌اند موشک‌های استفاده‌شده، موشک‌های نقطه‌زن بالستیک بوده‌اند که مقرهای اصلی حزب ترکستانی را منهدم کرده‌اند.

کدخبر: ۵۵۲۷۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر