کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۹۲۵
تاریخ خبر:

الیوت آبرامز؛ درباره نماینده ویژه جدید آمریکا در امور ایران

درحالی که مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا استعفای برایان هوک نماینده ویژۀ آمریکا در امور ایران را اعلام کرده، رسانه ها از الیوت آبرامز نماینده کنونی آمریکا در امور ونزوئلا و از نئوکان های فوق تندرو به عنوان جانشین هوک نام می برند.

الیوت آبرامز حامی دولت الساوادور و جوخه های مرگی که ۷۰هزار نفر را در دهه هشتاد قتل عام کردند بود.

همچنین او حامی دیکتاتور گواتمالا که بعلت ۲۰۰هزار کشته جنگ داخلی محکوم به نسل کشی شد ، بشمار می آمد. وی از معماران جنگ آمریکا در عراق بود و در سوابق سیاسی او مخالفت با نامزدی ترامپ دیده می شود او همچنین سال ۱۳۹۶ پیش بینی کرده بود جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع رئیسی تقلب می کند

الیوت آبرامز که نماینده ویژه فعلی در امور ونزوئلاست، از طراحان جنگ عراق و یکی از «نیوکان»‌های تندرو به حساب میاد. او حدود ۳۰ سال پیش به خاطر دروغگویی به نمانیدگان کنگره در دادگاه محکوم شد ولی جورج بوش پدر او را عفو کرد.

الیوت آبرامز متولد ژانویه سال ۱۹۴۸ میلادی، دیپلمات امریکایی و کارشناس علوم سیاسی در سیاست خارجی برای رونالد ریگان و جورج دبلیو بوش بوده است.

آبرامز روابط نزدیکی نیز با لابی‌های حامی اسرائیل دارد و عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکاست.

آبرامز در جریان ماجرای ایران کنترا در دوران ریاست‌جمهوری ریگان به اتهام پنهان کردن اطلاعات از کنگره مجبور به پاسخگویی در مقابل نمایندگان شد اما توسط جورج اچ دبلیو بوش مورد عفو قرار گرفت.
او به دلیل تصمیم‌گیری‌هایش در حوزه سیاست خارجی شخصیتی بحث‌برانگیز و بدنام بوده است به خصوص در حمایت از مداخله‌ امریکا در امور داخلی نیکاراگوئه و السالوادور.

در اوایل سال ۱۹۸۲ میلادی زمانی که از گزارشی از قتل عام صدها نفر از غیر‌نظامیان توسط ارتش السالوادور در رسانه‌های امریکایی منتشر شد آبرامز در گزارشی به کمیته سنا نوشت که این گزارش‌ها معتبر نیستند و به نظر می‌رسد حادثه‌ای بوده که در آن چریک‌ها کشته شدند.

او در دورانی که دستیار ویژه بوش بود نقش مهمی در بهبود روابط اسرائیل و امریکا ایفا کرد. همچنین، در سال ۲۰۰۲ میلادی نشریه ابزورور گزارش داده بود که ابرامز در تلاش برای برنامه‌ریزی کودتا علیه هوگو چاوز رییس‌جمهوری چپگرای آن کشور نقش داشته است.

آبرامز درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ در ایران در پولیتیکو یادداشتی نوشته بود: ۲بار به سلامتی … می‌نوشم!من می‌دانم که شما چه فکر می‌کنید:چرا هر امریکایی باید دوست داشته باشد که … نامزد تندروها در انتخابات ایران پیروز شود در حالی که پایتخت‌های مختلف جهان خواستار پیروزی روحانی هستند؟ اگر … برنده انتخابات شود دو اتفاق خواهد افتاد. بار دیگر ممکن است اتفاقاتی مانند سال ۲۰۰۹ میلادی پس از انتخابات روی دهد و این به نفع امریکا خواهد بود. رای من به … است»!

کدخبر: ۳۴۳۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali3021

    این هیولا رو از کجا اوردن