کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۹۵۰
تاریخ خبر:

بزرگ‌ترین کلاه‌برداری صنعت بازی

بزرگ‌ترین کلاه‌برداری صنعت بازی

بررسی جریان ساخت دروغین بازی The Day Before بازی‌های ویدئویی

هفت صبح|  تنها چهار روز بعد از انتشار بازی روی استیم، استودیوی توسعه‌دهنده The Day Before اعلام کرد که بازی از نظر تجاری ناموفق است و دیگر هیچ به‌روزرسانی‌ای برای نسخه Early Access منتشر نخواهد شد. «Fntastic» اعلام کرد که بودجه کافی برای ادامه توسعه و نگهداری از بازی را در اختیار ندارد. پس از این وقایع، استودیو کانال یوتیوب خود و همه‌ تریلر‌های رسمی گیم‌پلی بازی را پاک کرد؛ مدیرعامل استودیو از دنیای مجازی به کلی ناپدید شد؛ خود بازی نیز از استیم حذف شد. ناشر بازی، «Mytona» نیز در فضای مجازی اعلام کرد که در حال مذاکره با Valve برای بازگردادن پول خریداران است.

 

سلسله‌ای از رویداد‌ها و وعده‌های استودیو در مورد اینکه بازی The Day Before چه چیز‌هایی به گیمرها ارائه خواهد داد، سبب شد تا بسیاری از مخاطب‌هایی که بازی را خریداری کرده بودند، آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلاه‌برداری‌های تاریخ معرفی کنند. وبسایت پالیگان با استودیو سازنده، مدیرعامل و ناشر بازی و همینطور Valve در مورد انتشار بازی و حذف آن از شاپ استیم مصاحبه کرد، اما طرفین، همگی از دادن پاسخ خودداری کردند.

 

اولین ویدئو از The Day Before دنیایی غنی با آسمان‌خراش‌هایی که گیمرها برای پیدا کردن منابع مختلف از آن‌ها بالا می‌رفتند را نشان می‌داد. بازی با این نمایش تحسین برانگیز سبب شد تا بسیاری آن را با عنوان‌هایی مثل The Last of Us، Tom Clansy’s The Division و DayZ قیاس کنند. البته بسیاری از کسانی که تریلر را دیدند از اینکه The Day Before در تقلید از بازی‌های دیگر زیاده‌روی کرده است، شکایت کردند. عده‌ دیگری نیز صرفا شک داشتند که آیا چنین نمایش خارق‌العاده‌ای، می‌تواند به همین شکوهی که در تریلر می‌دیدند در بازی اصلی نیز وجود داشته باشد یا خیر. با وجود همه‌ شک و تردید‌ها، The Day Before تا روز عرضه در فوریه ۲۰۲۳، به سرعت به بالای لیست آیتم‌های مورد انتظار استیم رسید.

    

 

بازیکنانی که چشم انتظار نمایش جدیدی از بازی The Day Before بودند، در عوض آن چیز دیگری نصیب‌شان شد: هشت ماه تاخیر. استودیو تاخیر انتشار بازی و دوره‌ موقتی که بازی از استیم برداشته شد را به بحث امتیاز نام تجاری که از طرف یک شرکت تقویم سازی به نام  TheDayBefore مطرح شده بود، ارتباط داد.

 

برادران گوتوسف برای IGN روشن کردند که تاخیر پیش‌آمده از قبل در برنامه استودیو در نظر گرفته شده بود. تاریخ عرضه بازی حالا به ۱۰ نوامبر موکول شد. همزمانی که استودیو گفت که «هر مدل انتقاد به بازی را پذیرا است و کینه به دل نمی‌گیرد»، کلاه‌برداری از بازیکنان و استفاده از Assetهای بازی‌های دیگر را منکر شد: «لطفا توانایی‌ها و کار ما را دست کم نگیرید، کاری که ما کردیم، ابدا آسان نبود.» روز پنجشنبه ۷ دسامبر، The Day Before روی استیم به شکل Early Access بالاخره منتشر شد.

 

استودیو نیز اعلام کرد که « این بازی حدود ۶ تا ۸ ماه Early Access خواهد ماند، اما این موضوع ممکن است تغییر کند. نسخه‌ اصلی بازی نیز زمانی که مطمئن باشیم بهترین ورژن بازی را ارائه می‌دهیم، عرضه خواهد شد.» استودیو در ادامه متعهد شد تا «باگ‌ها و بهینه‌سازی‌ها را برای بالانس شدن بازی و گیم‌پلی اصلی» انجام دهد. همینطور در قبال محتوا‌های اضافی «شامل آیتم‌ها، اسلحه‌ و ادوات، خانه‌ها و ماشین‌های جدید» اما از همان روز اول، The Day Before مشکلات جدی داشت. استودیو در روز عرضه و روز بعد آن، دو آپدیت برای بهینه‌سازی بازی‌ منتشر کرد، اما کار از کار گذشته بود. کاربران استیم و استریمر‌ها از تریبون‌های خود از بازی گفتند که نتیجه‌ آن ۲۰ هزار کامنت نقد شدیدا منفی در استیم شد. بر اساس پست‌های ادارد گوتوسف در تلگرام، بعد از اینکه حدود ۲۰۰ هزار نسخه از بازی فروخته شده بود، نیمی از خریداران، تقاضای بازگردادن پول خود را داشتند.

  

در تاریخ ۱۱ دسامبر استودیو Fntastic اعلام تعطیلی کرد. استودیو در توئیتر اعلام کرد «بازی The Day Before تبدیل به یک شکست تجاری شده و بودجه لازم برای ادامه کار روی آن را در اختیار نداریم. تمام درآمدی که تا به اینجا داشتیم خرج مخارج و بدهی‌های استودیو به شرکا شده است.» «در حال حاضر آینده بازی مشخص نیست، اما سرور‌ها همچنان بالا خواهند ماند. از اینکه نتوانستیم انتظارات شما را برآورده کنیم عذر خواهی می‌کنیم. تمام آنچه در توان داشتیم، انجام دادیم، اما متاسفانه از حدود توانایی‌های خود خبر نداشتیم. بازی‌سازی به واقع امری بسیار دشوار است.»

 

در همین بین، تعداد بیشتری از بازیکنان، تقاضای پول خود را داشتند و بعد از اینکه در روز عرضه، بیشترین تعداد بازیکنان همزمان بازی به ۳۰۲۲۸ نفر رسید، تعداد بازیکنان فعال بازی The Day Before بر اساس نمودار‌های استیم، به کمتر از ۷۰۰ نفر تقلیل یافت. از زمان خبر بسته شدن استودیو، Fntastic در فضای مجازی ناپدید شد، اما همچنان صفحه توئیتر منتسب به استودیو موجود است.

 

کدخبر: ۵۵۷۹۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر