کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۳۸۰
تاریخ خبر:

بگو و مگوی گوگلی جاجیگا و شب

بگو و مگوی گوگلی جاجیگا و شب

درباره ماجرای تبلیغ شب روی نام جاجیگا در گوگل

هفت صبح|‌ چندی پیش پلتفرم گردشگری «جاجیگا» اعلام کرد که توانسته با کمک وینداد، (پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات حقوقی آنلاین به کسب‌وکارها) «تبلیغ روی نام» خود را که توسط رقیب انجام شده بود، مسدود کند. پلتفرم «شب» از دیگر فعالان حوزه گردشگری آنلاین، از تبلیغ روی نام جاجیگا استفاده کرده بود.

 

بابک سهرابی، مدیرعامل جاجیگا در پستی در شبکه اجتماعی ایکس مطرح کرد که استفاده از نام رقیب در متن کپی تبلیغات، می‌تواند پیگیری قانونی داشته باشد. تبلیغ روی نام رقیب یکی از سرویس‌هایی است که گوگل‌ادز به کاربران خود ارائه می‌دهد. در این نوع از تبلیغ اگر کاربر نام یک پلتفرم یا خدمات را جست‌وجو کند ابتدا تبلیغات پلتفرم رقیب را مشاهده می‌کند.

 

استفاده از این سرویس همواره در بین صاحبان کسب‌وکار مخالفان و موافقانی داشته است. برخی این سرویس را ناعادلانه دانسته‌اند، اما برخی دیگر استفاده از این سرویس را در چهارچوب‌های مشخص‌شده به نوعی رقابت منصفانه تلقی می‌کنند. بابک سهرابی در گفت‌وگوی خود با «کارنگ» بار دیگر به این نکته اشاره کرد و توضیح داد: «تبلیغ گوگل‌ادز روی کیوورد نام برند معمول است، ولی در این تبلیغ از نام برند در متن تبلیغ استفاده شده بود.» مسعود آموزگار، مدیر مارکتینگ شب در توضیحات خود درباره مسئله پیش آمده به کارنگ می‌گوید: «یکی از ad copyهای کمپین شب، در تایتل خود و در پروسه تست، نام جاجیگا را در خود داشته است. گوگل هم به دلیل اینکه نام این پلتفرم در یکی از این نسخه‌ها وجود داشته، همان یک تبلیغ را متوقف کرد.»

 

مدیرعامل جاجیگا اما دراین‌باره عنوان می‌کند: «تبلیغی که اخیراً با پیگیری حقوقی جاجیگا توسط گوگل مسدود شد تبلیغ رایجی نبود. تبلیغ گوگل‌ادز روی کیوورد نام برند معمول است ولی در این تبلیغ از نام برند در متن تبلیغ استفاده شده بود. این کار حتی در قوانین گوگل هم تقلب محسوب می‌شود و بر اساس قوانین حفاظت از مالکیت فکری قابل تعقیب و مسدودسازی است. البته من به وضوح این موضوع را در توییت‌ خود توضیح دادم، ولی بعضی دوستان متوجه این تفاوت نشدند.»

 

آموزگار، مدیر مارکتینگ شب ضمن بیان اینکه موضوع مسدود شدن تبلیغ این شرکت در فعالیت‌های پی‌آری جاجیگا به صورت درستی مطرح نشده است، عنوان می‌کند:‌ «مسئله به گونه‌ای مطرح شد که تبلیغات روی نام رقیب در گوگل‌ادز از لحاظ قانونی مشکل دارد. اما موضوع اصلاً این نیست. اگر همین حالا هم جست‌وجو کنید متوجه می‌شوید که تبلیغ روی نام رقیب از سمت ما و تبلیغ رقبا روی نام ما به صورت فعال وجود دارد و در اغلب مارکت‌ها نیز اجرا می‌شود. در حال حاضر حتی روی نام خود سرویس‌های گوگل هم تبلیغ وجود دارد. برای مثال اگر گوگل‌تسک را جست‌وجو کنید تبلیغ monday را مشاهده خواهید کرد و این موضوع اصلاً منع قانونی ندارد و در دنیا و قوانین گوگل، به‌عنوان رقابت منصفانه تلقی می‌شود.»

 

سهرابی در پاسخ اما به تندی به شب حمله کرده و گفته است: «زمانی که رقیبی قواعد بازی را رعایت نمی‌کند، چون نمی‌تواند ارزش‌افزوده‌ای بیش از رقیب خلق کند برای بردن دست به تقلب می‌زند و خلاف جهت بهینگی و رشد و ارزش‌آفرینی برای مخاطب گام برمی‌دارد. این رفتار در درازمدت به زیان اکوسیستم آن صنعت و به زیان مصرف‌کننده تمام می‌شود.»

 

او افزود: «متأسفانه این رفتار گاهی در بعضی استارتاپ‌ها که به بعضی منابع مالی دسترسی پیدا می‌کنند مشاهده می‌شود. برخی در تبلیغ‌شان تقلب می‌کنند و برخی دیگر با پول‌پاشی و قراردادهای انحصاری با تأمین‌کننده، سعی در انحصاری کردن بازار دارند. اما نکته این است که تمامی این موارد به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.»

 

کدخبر: ۵۵۷۳۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر