کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۵۸
تاریخ خبر:

بازگشت مسابقات مشت آهنین

بازگشت مسابقات مشت آهنین

بررسی «تکن 8»، بهترین بازی مبارزه‌ای سال 2024

روزنامه هفت صبح‌ | تاریخچه مجموعه بازی «تکن» (Tekken) با نقاط تاریک و روشن بسیاری همراه است. از دوران افول با نسخه چهارم و ششم تا بازگشت به اوج با تکن  5 و 7 که هر کدام به خوبی توانستند مورد توجه گیمرها قرار گیرند و زمان زیادی را در بازار به عنوان اثری موفق باقی بمانند. حالا اما وارد مرحله جدیدی از دوران باز‌ی‌های مبارزه‌ای شده‌ایم.

 

سبکی که با حضور عناوینی همچون استریت فایتر 6 و مورتال کامبت 1 به اوج بازگشته و هیچ‌چیز بهتر از یک بازی Tekken باکیفیت نمی‌تواند آن را آماده جذب میلیون‌ها گیمر جدید کند. اتفاقی که اکنون رخ داده و شاهد عرضه یکی از بهترین نسخه‌های این مجموعه طی سال‌ها حضورش در صنعت بازی هستیم.

 

بازی تکن 8 توانسته تمام نکات مثبت گذشته را یکجا جمع کرده و آنها را در کنار قابلیت‌های جدیدی قرار دهد که کمک بسیاری به ایجاد حس تازگی در گیم‌پلی کرده‌اند. تکرار و نداشتن حرفی تازه آفتی بود که سال‌ها بازی‌های سبک مبارزه‌ای درگیر آن بودند و حالا شاهد تغییراتی گسترده و کارآمد هستیم که جان دوباره‌ای به این ژانر داده‌اند. 

 

اگر عجیب‌ترین داستان‌های صنعت بازی را رده‌بندی کنیم، بدون شک مجموعه Tekken در رتبه‌های بالایی آن قرار می‌گیرد. داستانی که در بیش از 10 نسخه مختلف دنبال شده و هر بار روایتگر روابط پیچیده و بی‌انتهای خانواده میشیما است. خانواده‌ای که اعضای مختلف آن هسته اصلی داستان مجموعه را طی چند دهه اخیر شکل داده و حالا باز هم شاهد درگیری جدیدی میان آنها در تکن 8 هستیم.

 

بعد از خارج شدن هیهاچی (Heihachi) از داستان که شاید حتی دائمی هم نباشد، این‌بار شاهد وارد شدن درگیری جین و کازویا به مرحله‌ای تازه هستیم. پدر و پسری که برای سال‌هاست با یکدیگر درگیر هستند و این‌بار مبارزه آنها جنبه‌ای جهانی به خود گرفته. کازویا که قدرت خانواده میشیما (Mishima) را در اختیار گرفته، تورنمنتی جدید را شروع کرده و از نماینده کشورهای مختلف برای حضور در آن دعوت می‌کند.

 

البته این دعوت بدون هزینه نیست و شکست هر نماینده‌ای به معنی پایان کار کشور آن مبارز است. کازویا این‌بار به سیم آخر زده و امنیت جهانی را تهدید می‌کند. مسلما جین کازاما بهترین گزینه برای مقابله با پدرش است و در این مسیر دیگر شخصیت‌های حاضر در بازی به او کمک می‌کنند. شخصیتی‌هایی که طی نسخه‌های مختلف مجموعه معرفی شده و حالا هر کدام دارای پس‌زمینه داستانی خاص، هدف‌گذاری و مشخصه‌های فردی متفاوتی هستند.

 

البته موضوع به همین جا خاتمه پیدا نمی‌کند و شاهد حضور سه شخصیت اصلی جدید در بازی هستیم که بعضا نقش کلیدی‌ در داستان ایفا می‌کنند. این روزها بخش داستانی در بازی‌های مبارزه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار شده و سازندگان Tekken سعی کرده‌اند رویکرد جدی‌تری به این حالت داشته باشند.

 

خارج از بحث محتوایی، تکن 8 با تغییری اساسی در گیم‌پلی همراه شده که جانی دوباره به این مجموعه و مبارزات نفس‌گیر آن داده. در این نسخه شاهد معرفی قابلیتی تحت عنوان Heat هستیم. قابلیتی که در راستای تمرکز بیشتر روی استراتژی تهاجمی بنا شده و به خوبی توانسته تا از عهده وظیفه خود بربیاید.

 

این قابلیت جدید به شما اجازه می‌دهد حتی با وجود گارد دفاعی از سمت مقابل، مقدار اندکی صدمه به حریف وارد کنید. البته این تنها امتیاز اضافه Heat نیست و با استفاده از آن بازی به شما فرصت می‌دهد تا فنون معمول را به شکل ویژه‌ اجرا کرده یا حتی فنونی اختصاصی را به کار گیرید که می‌توانند تکنیک‌های دفاعی حریف را از بین ببرند.

 

سازندگان بازی به دنبال این بوده‌اند که جریان تکن 8 را بیش از همیشه به سمت تهاجم سوق دهند و در این راه به موفقیت بزرگی رسیده‌اند. اگر از فرایند فرسایشی دفاع‌های مستحکم گذشته خسته شده‌اید، هشتمین قسمت از این مجموعه، اثری ایده‌آل برای شماست. عنوانی که تمام تلاش خود را به کار گرفته تا جریانی سریع، نفس‌گیر و جذاب را ایجاد کند.

 

بخشی که می‌توانست با قرار گرفتن در کنار Heat، تعادل کلی بازی را از بین ببرد، تنوع بالای شخصیت‌های قابل انتخاب است. برای اولین در تاریخ این مجموعه، سازندگان تکن 8، فنون تمامی شخصیت‌های بازی را از به‌روز کرده و حتی به مجموعه آنها چند حرکت جدید اضافه کرده‌اند تا به شکل کلی همچنان جریان گیم‌پلی متعادل و درست جلو برود.

 

در این میان بایستی به سه شخصیت جدید بازی هم اشاره کنیم که از دید طراحی فنون در سطح خوبی قرار گرفته و هر کدام نماینده استایل مبارزه‌ای کاملا متفاوتی هستند که البته با چالش‌های مختلفی همراه است. در این میان نباید Rage Art را هم فراموش کرد که در نسخه پیشین برای اولین‌بار معرفی شد و این‌بار با تغییراتی همراه بوده که به بهبود کلی بازی کمک کرده.

 

در نهایت نباید گرافیک، صداگذاری و موسیقی بازی را فراموش کرد. بازی تکن 8 اولین اثر مبارزه‌ای است که با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته شده و از این‌رو با گرافیکی خارق‌العاده همراه شده است. محیط‌های بازی پر هستند از جزئیات خیره‌کننده و مدل‌سازی شخصیت‌های قابل بازی هم در بالاترین سطح خود قرار گرفته‌اند.

 

بدون شک هشتمین قسمت از مجموعه Tekken، یکی از چشم‌نوازترین بازی‌هایی است که طی سال‌های اخیر منتشر شده و تنها به همین جا بسنده نکرده. این‌بار تخریب‌پذیری محیط‌ها در سطح بالاتری قرار گرفته و به جز تاثیر مستقیم روی گیم‌پلی، جلوه‌های بصری بازی را وارد مرحله‌ای تازه کرده.

 

در این نسخه شاهد استفاده از انیمیشن‌هایی کاملا جدید هستیم که به بهبود وضعیت بصری بازی کمک قابل توجهی کرده. تکن 8 یکی از بهترین قسمت‌های این مجموعه محبوب است و تغییرات اعمال شده در آن به شکل‌گیری تجربه‌ای سریع و نفس‌گیر کمک زیادی کرده. اثری که هرچند اندک‌ کمبود‌هایی را در بخش تک نفره و آفلاین به خود می‌بیند اما تمامی آنها را در حالت آنلاین جبران کرده.

 

شرح عکس: از دید گرافیکی شاهد ارتقای قابل توجهی نسبت به گذشته هستیم

 

 

کدخبر: ۵۵۳۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر