کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۷۵
تاریخ خبر:

چهارراه لاس‌وگاس و محصولات الکترونیکی نوین

چهارراه لاس‌وگاس و محصولات الکترونیکی نوین

از تلویزیون شفاف تا روبات همراه در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴

روزنامه هفت صبح| نمایشگاه سی‌ای‌اس (CES) یا نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک از عظیم‌ترین رویداد‌های فناوری جهان است. از آنجایی که باید سال گذشته و سال‌جاری را بیش از هر چیزی، سال ظهور و بروز پدیده‌ای به‌نام هوش مصنوعی بدانیم، شاید بی‌مناسبت نباشد که نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴ را نیز نمایشگاه فناوری‌‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بدانیم.

1-1
در واقع اکثر محصولات نمایش داده شده در این نمایشگاه، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهایی‌اند که از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی بهره می‌برند. در نمایشگاه سی‌ای‌اس که در لاس‌وگاس برگزار می‌شود، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان نام‌آور عرصه فناوری تازه‌ترین تجهیزات و نوآوری‌های خود را به نمایش می‌گذارند.


اولین نمایشگاه سی‌ای‌اس در سال ۱۹۶۷ برگزار شد و در طول همه این سال‌ها از هزاران محصول در این نمایشگاه رونمایی شده است. از جمله می‌توان به رادیوی ماهواره‌ای، ایکس‌باکس مایکروسافت و چاپگرهای سه‌بعدی اشاره کرد. تام چیزرایت، نویسنده، آینده‌پژوه و موسس شرکتی به نام «بوک آف د فیوچر» می‌گوید که انتظار دارد امسال تغییرات عمده‌ای در هوش مصنوعی مولد ایجاد شود و این به معنی تاثیر بیشتر و دسترسی بیشتر هوش مصنوعی در زندگی افراد خواهد بود.


به گفته او همان‌طور که موتورهای جست‌وجو به تدریج بهتر و بهتر شده‌اند، هر نسل از هوش مصنوعی در فهم و تحلیل عبارات ورودی بهتر و بهتر می‌شود. تیمبرز می‌گوید در حال حاضر همه از هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استفاده نمی‌کنند و شرایط مانند آنچه در وبسایت‌های رسانه‌های اجتماعی شاهد آنیم نیست.
1-2

اما ممکن است ما در آستانه چیزی مشابه آن باشیم. او می‌گوید اوایل سال ۲۰۲۳ زمانی که درباره چت‌جی‌پی‌تی صحبت می‌کرد هیچ یک از دوستان یا خانواده او نمی‌دانستند در مورد چه چیزی صحبت می‌کند اما امسال در شام کریسمس، همه در مورد چت‌جی‌پی‌تی صحبت می‌کردند. تاکنون انبوهی از فناوری‌های جدید در این نمایشگاه عرضه شده است از جمله سه محصولی که می‌تواند شیوه زندگی ما در خانه را دگرگون کند.

 

تلویزیون شفاف 
به‌زودی وجود صفحه چهار‌گوش سیاه‌رنگی در گوشه‌ اتاق یا روی دیوار به تاریخ خواهد پیوست. شرکت ال‌جی تازه‌ترین نوآوری خود را در نمایشگاه عرضه کرده است، تلویزیون‌هایی با صفحه شفاف یا ترنسپرنت که آن طرفش پیداست.


رونمایی از تلویزیون ۷۷ اینچی شفاف بی‌سیم به نام اولد تی، دستگاهی که وقتی از آن استفاده نمی‌شود شبیه شیشه شفاف است. این تلویزیون را می‌توان وسط اتاق قرار داد و هنگام استفاده از آن تماشاگر می‌تواند مانند پنجره‌ای که فیلم درون آن نمایش داده می‌شود به آن نگاه کند یا فیلتر پس‌زمینه را فعال کند تا دیوار و فضای پشت آن دیگر دیده نشود.


این تلویزیون محافظ نمایشگر یا اسکرین سیورهای متنوعی دارد از جمله یکی که شبیه آکواریومی پر از ماهی‌های زنده است. شرکت ال‌جی هنوز قیمت این تلویزیون را اعلام نکرده اما گمان بر این است که گران باشد و قیمتش به ده‌ها هزار دلار برسد.

روبات همراه 
هوش مصنوعی بخش مهمی از نمایشگاه فناوری سی‌ای‌اس سال ۲۰۲۴ است. شرکت ال‌جی در این نمایشگاه از عرضه یک ربات هوشمند همراه خانگی خبر داده است. این ربات کوچک هنوز اسمی ندارد اما شرکت ال‌جی می‌گوید این آدمک کوچولو که «همراه هوشمند خانگی با هوش‌مصنوعی» معرفی می‌شود می‌تواند آزادانه در خانه بچرخد و در کارهای خانه کمک کند؛


کارهایی مانند مراقبت از حیوانات خانگی با دوربین‌های مدار‌بسته هنگامی که خانه نیستید یا مراقبت از دما و کیفیت هوای داخل خانه. شرکت ال‌جی می‌گوید این ربات کوچک می‌تواند احساسات انسانی را تشخیص دهد و هر مشکلی را که در خانه مشاهده کند به صاحبش گزارش دهد.

 

یخچال هوشمند 
آیا شما هم این تجربه را دارید که همیشه از بزرگ‌تر‌ها بشنوید پیش از خرید مواد‌غذایی تازه اول هرچه در یخچال تاریخش می‌گذرد را مصرف کن؟ شرکت کره‌ای سامسونگ یخچال جدیدی عرضه کرده است که با استفاده از فناوری هوش می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. سامسونگ می‌گوید این یخچال تا ۳۳ ماده غذایی گوناگون را تشخیص می‌دهد.


صاحب دستگاه همینطور می‌تواند تاریخ انقضای مواد‌غذایی را وارد کند تا یخچال آن را در نظر بگیرد و بگوید کدام موادغذایی باید زودتر مصرف شوند. همچنین می‌توان یخچال را به اپلیکیشن غذا مجهز کرد تا بتواند روی صفحه نمایش یخچال پیشنهاد دهد با مواد موجود در یخچال چه غذا‌هایی می‌توان درست کرد.


اگر چیزی هم کم‌و‌کسر داشته باشید این دستگاه می‌تواند آن را برای شما سفارش دهد. امیدواریم در نمایشگاه فناوری سی‌ای‌اس سال آینده یخچالی عرضه شود که بتواند آشپزی کند و ظرف‌ها را بشوید! آرزو البته بر جوانان عیب نیست. (ایندیپندنت و بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۲۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر