کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۳۸۹
تاریخ خبر:

ساز و کار انتخابات آمریکا و رای الکترال به زبان ساده

ساز و کار انتخابات آمریکا و رای الکترال به زبان ساده

همه چیز در مورد نوع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در امریکا

هفت صبح| آمریکا هر ۴سال یک بار میزبان مهمترین انتخابات ریاست‌جمهوری در بین کشورهای دموکراتیک جهان است که سرنوشت دولت‌ها در آن مبتنی بر صندوق رای است. برکسی پوشیده نیست که نتیجه‌ انتخابات آمریکا تاثیر مستقیم و انکار نشدنی بر تمام کشورهای جهان دارد و از این حیث فعل و انفعالات انتخاباتی و رقابت طولانی نامزدها همواره در تیررس نگاه افراد بسیاری در جهان است. جالب است بدانید این انتخابات مهم که میلیاردها انسان چشم به آن دوخته‌اند بر‌خلاف انتخابات‌های مرسوم دیگر مبتنی بر تعداد رای نیست و لزوما کسی که در این انتخابات رای بیشتری بیاورد برنده و پیروز میدان نیست. این اتفاق در انتخابات ۲۰۱۶ و رقابت سهمگین دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون رخ داد و کلینتون با نزدیک به ۶۶ میلیون رای انتخابات را به ترامپ با نزدیک به ۶۳ میلیون رای واگذار کرد.

 

نظام انتخاباتی آمریکا مبتنی بر آرای الکترال است و آرای الکترال تعیین می‌کنند که چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور راهی کاخ سفید خواهد شد. در ابتدا باید بگوییم انتخابات در آمریکا بر‌خلاف انتخابات در دیگر کشورهای دموکراتیک جهان سراسری نیست و به طور ایالتی برگزار و در نهایت نتیجه تمام ایالت‌ها با هم جمع می‌شود. هر ایالت در آمریکا نسبت به جمعیت خود تعداد مشخصی آرای الکترال دارد و مجموع آرای الکترال تمام ایالت‌ها شامل ۵۳۸ رای است.

 

بنابراین نامزد پیروز رقابت‌ها کسی است که بتواند حداقل ۲۷۰ رای الکترال از مجموع ایالت‌های آمریکا کسب کند. به طور تقریبی در تمام ایالت‌ها، نامزدی که بیشترین رای را به خود اختصاص می‌دهد، کل آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند. برای مثال دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ به‌رغم اختلاف سه میلیونی در تعداد آرا نسبت به هیلاری کلینتون توانست با کسب ۳۰۴ رای الکترال در مقابل ۲۲۷ رای الکترال به پیروزی برسد و این بدان معناست که ترامپ توانست رای ایالت‌های مهم را از آن خود کند.

 

همچنین با رجوع به سابقه تاریخی ایالت‌های مختلف در انتخابات‌ها و نیز گرایش اکثریت جمعیت ساکن در آن ایالت‌ها، می‌توان ایالت‌های مهم را بر اساس جمهوری‌خواه یا دموکرات بودن از هم تمییز داد. برای مثال نیویورک ایالت کلیدی و سنتی دموکرات‌ها و تگزاس ایالت کلیدی و سنتی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رود.

 

نحوه محاسبه تعداد آرای الکترال هر ایالت نیز بر اساس مجموع تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس نمایدگان و سناست. هر ایالت در مجلس سنا دو نامزد دارد ‌که به طور مجموع ۱۰۰ نماینده در این مجلس حضور دارند، اختلاف در تعداد آرای الکترال براساس اختلاف تعداد کرسی ایالت‌ها در مجلس نمایندگان است. برای مثال نیویورک ۲۷کرسی در مجلس نمایندگان دارد و با احتساب دو کرسی این ایالت در مجلس سنا روی هم رفته دارای ۲۹ کرسی است و این بدان معناست که نیویورک در انتخابات ریاست جمهوری دارای ۲۹ رای الکترال است، همچنین تگزاس دارای ۳۶‌کرسی در مجلس نمایندگان است که با احتساب دو کرسی این ایالت در مجلس سنا روی هم رفته دارای ۳۸ کرسی است و این بدان معناست که تگزاس در انتخابات ریاست جمهوری دارای ۳۸ رای الکترال است.

 

کدخبر: ۵۵۷۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر