کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۰۹
تاریخ خبر:

سینما مغلوب تلویزیون

سینما مغلوب تلویزیون

آمار و ارقام نشان می‌دهد که سینما شانسی برای رقابت مقابل آثار تلویزیونی ندارد

روزنامه هفت صبح| ‌مرور آمار و ارقام و اطلاعات، از روزهای گذشته و دور گرفته تا امروز حاکی از آن است که مردم در سراسر جهان ترجیح می‌دهند با تعداد بیشتر و در کنار یکدیگر روبه‌روی صفحه کوچکتر تلویزیون بنشینند تا اینکه به سالن‌های سینما بروند و همراه با هم یا به تنهایی به فیلم‌های سینمایی بر روی پرده بزرگ نقره‌ای تماشا کنند.

 

به همین دلیل در رقابت طولانی و طاقت‌فرسای سینما و تلویزیون، سینما همیشه مغلوب بوده است. البته در این جنگ مغلوبه، دوستداران و طرفداران سینما ساکت نمی‌نشستند و برای دفاع از محبوب خود همواره از این حربه استفاده می‌کردند که بنا در تولیدات تصویری و نمایشی بر کیفیت آثار است و از این منظر سینما به مراتب از تلویزیون و تولیدات آن جلوتر است.

 

در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه به عضوی جدانشدنی از دست‌های بشر تبدیل شد و این امکان را فراهم کرد که همواره و در هر شرایطی بتوان از طریق این گوشی‌های هوشمند، پلی دائمی و مستحکم بین بشر و رسانه ایجاد کرد. این امکان سبب شد تا تولیدات تصویری و تلویزیونی با ازدیاد گسترده مخاطب مواجه شود.

 

به همین دلیل رویه و رویکرد سرمایه‌گذاری و راه‌های بازگشت سرمایه از طریق تولید محتوای تلویزیونی تغییر گسترده‌ای پیدا کرد و با ورود سرمایه‌گذاران بزرگ و پول‌های کلانی که به این عرصه وارد کردند، کیفیت آثار تلویزیونی به حدی ارتقا پیدا کرد که شانه به شانه آثار سینمایی در حال حرکت است.

 

اگر آمار و ارقام مربوط به سال ۲۰۱۸ را بررسی کنیم درمی‌یابیم که در این سال و قبل از ورود کرونا به مرزهای آمریکا، صنعت سینما با رشدی چشمگیر نسبت به سال قبل‌تر خود، ۴۲ میلیارد دلار درآمد داشته است که ۱۱ میلیارد دلار آن مربوط به فروش در مرزهای آمریکا و ۳۱ میلیارد دلار آن مربوط به فروش جهانی است.

 

در مقابل تلویزیون فقط در عرصه برنامه‌سازی و سریال‌سازی ۲۴۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. گفتنی است که میزان فروش سینمای آمریکا در سال ۲۰۱۸، بالاترین رکوردی است که تاکنون به ثبت رسیده است و چشم‌انداز پیش روی سینمای آمریکا و جهان نشان می‌دهد که به این زودی‌ها این رکورد شکسته نخواهد شد.

 

از سوی دیگر، اختلاف بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری درآمدهای سینما و تلویزیون حامی از سیطره و سلطه این رسانه قدیمی بر مردم است. با ورود کرونا به مرزهای آمریکا و به دنبال آن تعطیلی‌های سالن‌های سینما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضربه مهلکی به صنعت سینما وارد شد و فروش داخلی سینما در آمریکا با کاهش ۹ میلیارد دلاری به کمی بیش از ۲ میلیارد دلار رسید .

 

اما تلویزیون از معدود بنگاه‌هایی بود که توانست به رغم شرایط کرونایی اقتصاد خود را حفظ کند و تنها با ۱۲ میلیارد دلار کاهش به درآمد ۲۳۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ برسد. بر اساس آمار و نظرسنجی‌ها هر شهروند بزرگسال آمریکایی به طور متوسط ۵ فیلم سینمایی در سالن‌های سینما یا با استفاده از شبکه‌های اینترنتی می‌بیند.

 

گفتنی است جمعیت بزرگسال آمریکا حدود ۲۵۹ میلیون نفر است و از این رو صنعت سینما در آمریکا سالانه حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون بازدیدکننده دارد. در سمت دیگر ماجرا، شبکه‌های تلویزیونی متعدد و بسیاری مانند اچ‌بی‌او، ای‌بی‌سی و همچنین پلتفرم‌هایی مانند اپل تی‌وی برای بازدید آثار تلویزیونی وجود دارد .

 

اما اگر تنها نتفلیکس را مبنا قرار دهیم، در می‌یابیم که از بین ۲۶۰ میلیون عضو این شبکه اینترنتی، ۸۱ میلیون نفرشان در مرزهای آمریکا قرار دارند و بر اساس نظرسنجی‌ها هر عضو نتفلیکس به طور میانگین یک قسمت سریال در شبانه‌روز تماشا می‌کند. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که تنها تولیدات نتفلیکس در آمریکا بیش از ۲۹ میلیارد بازدیدکننده دارد. 

 

برای مقایسه ملموس‌تر، بهتر است به سراغ مقایسه درآمد‌ها نیز برویم. همین شبکه اینترنتی نتفلیکس در سال ۲۰۲۳ چیزی در حدود ۳۴ میلیارد دلار درآمد داشته است و واضح و مبرهن است که این درآمد در سال ۲۰۲۴ نیز با شیبی افزایشی مواجه خواهد بود. اما باید بگوییم سینمای آمریکا به لطف فروش قابل توجه فیلم‌های سینمایی باربی و اوپنهایمر در سال ۲۰۲۳، توانست فروش خود را نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد دلار افزایش دهد و دخلی ۹ میلیارد دلاری برای خود رقم بزند. با این حساب باید بگوییم فقط میزان درآمد نتفلیکس که یکی از پلتفرم‌های موجود در بازار دنیای تصویر است در مقایسه با درآمد سینما آمریکا در سال ۲۰۲۳، چیزی حدود 3/8 برابر است.

 

در مقایسه سینما و تلویزیون اختلاف‌ها به حدی است که می‌توان گفت این دو صنعت قابل مقایسه نیستند و مطالعه روند رجوع مخاطبان نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور تولیدات تلویزیونی از هر منظر، حتی از منظر هنری هم بالاتر از تولیدات سینمایی قرار خواهند گرفت و تلویزیون به پیروزی مطلق در برابر سینما دست خواهد یافت.

 

در پایان خالی از لطف نیست میزان پرتماشاگرترین فیلم سال را با پربیننده‌ترین سریال سال مقایسه کنیم‌. فیلم باربی توانست در صدر باکس آفیس آمریکا و نیز باکس آفیس جهانی بنشیند. البته آمار دقیقی از تعداد مخاطبان این فیلم در جهان وجود ندارد  اما در داخل مرزهای آمریکا می‌توان با یک ضرب و تقسیم ساده به تعداد حدودی تماشاگران این فیلم دست پیدا کرد.

 

فروش این فیلم در داخل آمریکا حدود ۴۵۰ میلیون دلار بوده است و میانگین قیمت بلیت سینما در این کشور نیز چیزی حدود ۱۱ دلار است. با این حساب می‌توان گفت که فیلم باربی درون مرزهای آمریکا حدود ۴۱ میلیون مخاطب داشته است. پربیننده‌ترین قسمت یک سریال در آمریکا طی سال ۲۰۲۳ مربوط به سریال «کت‌شلواری‌ها» است.

 

این سریال با انتشار خبر بازگشت مگان مارکل، دوشس ساسکس و همسر پرنس هری، توانست در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کند و مردم دوباره به سراغ تماشای قسمت‌های قدیمی بروند. پربیننده‌ترین اپیزود این سریال، 57/7میلیارد دقیقه بازدید خورده است. مدت زمان این قسمت از سریال نیز ۴۲ دقیقه بوده است. به عبارت دیگر این قسمت از سریال کت‌شلواری‌ها، بیش از 1/37میلیارد بار تماشا شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت هر آمریکایی به طور متوسط ۴ بار این قسمت از سریال را تماشا کرده است.

 

کدخبر: ۵۵۳۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر