کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۲۷
تاریخ خبر:

تاکر در گفت‌وگو با ولادیمیر

تاکر در گفت‌وگو با ولادیمیر

نگاهی به مصاحبه جنجالی رئیس‌جمهور روسیه و مجری مشهور آمریکایی

روزنامه هفت صبح| سرانجام انتظارها به پایان رسید و مصاحبه تاکر کارلسون، مجری مشهور آمریکایی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پخش شد. کارلسون که پیش‌تر یک برنامه تحلیل و تفسیر اخبار سیاسی در شبکه خبری فاکس نیوز داشت، مجری و مفسر محبوب دونالد ترامپ بود اما با روی گرداندن امپراطوری خبری فاکس از ترامپ و اصرار کارلسون بر تکرار مواضع رئیس‌جمهور سابق، سبب شد تا همکاری روپرت مورداک با کارلسون قطع و او از فاکس نیوز اخراج شود.

 

مواضع کارلسون پس از اخراج، تندتر شد و او برنامه مستقل خود را در شبکه اجتماعی ایکس راه انداخت. از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین از زمان صدور فرمان حمله ارتش روسیه به اوکراین، به رغم درخواست تعداد قابل توجهی از خبرنگاران و رسانه‌های غربی، حاضر به مصاحبه با هیچ‌کدام از آن‌ها نشد. تا اینکه خبری مبنی بر سفر کارلسون آمریکایی به مسکو برای انجام مصاحبه با مرد پرقدرت کاخ کرملین منتشر شد.


خطابه پوتین 
این مصاحبه در کرملین با نطقی حاوی مضمونی تاریخی آغاز شد. پوتین قبل از آغاز تهاجم به اوکراین، در مقاله‌ای بلند، وجود اوکراین را به عنوان کشوری مستقل انکار می‌کرد. اکنون به نظر می‌رسد که او این مقاله را حفظ شده است.


او نظرات خود را در حالی با اعتقاد قلبی ارائه می‌کرد که کارلسون در بهت فرو رفته بود. در ادامه این مصاحبه پوتین بحث‌های پر پیچ‌ و‌خم گذشته مانند «نازی‌زدایی» را دوباره به میان آورد. به علاوه او از گسترش ناتو به طرف شرق، منطقه‌ای که روسیه به‌عنوان منطقه تحت نفوذ خود می‌بیند، دوباره گله کرد و گفت: «ما هرگز توافق نکردیم که اوکراین به ناتو بپیوندد.»


مسئله صلح 
به نظر می‌رسد که پوتین از موضع قدرت نسبی با این مصاحبه موافقت کرده باشد. این در حالیست که جنگ اوکراین شاهد تحولاتی بوده است. متحدان غربی کی‌یف، به ویژه آمریکا، بر سر ادامه کمک‌های نظامی دچار اختلاف شده‌اند؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز به‌تازگی فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور را برکنار کرد و از نیاز به تجدیدنظر در عملیات نظامی سخن گفت.


از این رو وضعیت اوکراین، ویژه و خاص به نظر می‌رسد. پوتین در این مصاحبه از موضع قدرت در مورد اینکه روسیه چگونه «آماده گفت‌وگو» و «مایل به مذاکره» است، صحبت کرد. او سعی کرد از تردید حامیان اوکراین و خود اوکراینی‌ها در مورد ادامه جنگ سود ببرد.


پوتین با این استدلال که ناتو در حال درک این موضوع است که شکست روسیه در میدان نبرد «غیرممکن» است، می‌گوید: «دیر یا زود این به توافق ختم خواهد شد.» در پایان، پوتین از واشنگتن خواست تا منافع مسکو را به رسمیت بشناسد و اوکراین را متقاعد کند که به مذاکره تن دهد.


 ارسال پیام مستقیم به مردم روسیه، کشورهای اروپایی و آمریکا 
امید کرملین به این است که مصاحبه با یکی از مجریان سرشناس محافظه‌کار باعث شود که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه شنونده روایتی شوند که معمولا فقط در رسانه‌های داخلی روسیه تکرار می‌شود. کارلسون در عین حال رابطه‌ای طولانی و صمیمانه با دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، داشته است که با شک و شبهه به ادامه حمایت از اوکراین نگاه می‌کند.

 

رسانه کارلسون به کرملین اجازه می‌دهد که پیام خود را به گوش مخاطبان بیشتر، بالقوه همدل و بسیار محافظه‌کار در آمریکا برساند. در گذشته، مجری سابق شبکه فاکس حمله‌های کوبنده‌ای به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، کرده است و موافق اقدامات پوتین برای به کرسی نشاندن «ارزش‌های سنتی» بوده است.

 

طراحان پروپاگاندا در کرملین نیم‌نگاهی نیز به اروپا دارند که در صورت پایان کمک‌های آمریکا باید به تنهایی از اوکراین حمایت مالی کند. گفتنی است که دنیای سیاست در اروپا در حال تغییر می‌باشد. نظرسنجی‌ها حاکی از افزایش میزان دودلی در بین اروپایی‌ها بر سر ادامه کمک به اوکراین است. تعدادی از احزاب پوپولیست راستگرا که بعضا به روسیه نیز تمایل دارند در انتخابات‌های چند کشور موفق عمل کرده‌اند.

 

بقیه، از جمله در موتورهای اقتصادی نظیر فرانسه و آلمان، وضعیت خوبی در نظرسنجی‌ها دارند. اما این هم‌صحبتی یک بعد داخلی نیز دارد. روسیه قرار است ماه آینده انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کند، و هر چند که بعید است شخص دیگری به جز آقای پوتین در آن پیروز شود - تنها رقیب مخالف جنگ روز پنجشنبه رد صلاحیت شد - مصاحبه با آقای کارلسن به رهبر روسیه اجازه می‌دهد که خود را دولتمردی بین‌المللی نشان دهد که حضوری جهانی دارد.

 

لازم به ذکر است که به طور متوسط در هر ساعت این مصاحبه 2/5میلیون بازدید در شبکه اجتماعی ایکس داشته است و تا این لحظه تعداد بازدیدهای کل این مصاحبه در حال نزدیک شدن به عدد ۲۰۰ میلیون است. (بی‌بی‌سی و یورونیوز)

 

کدخبر: ۵۵۳۶۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر