کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۶۲۶
تاریخ خبر:

ولنتاین یا گلنتاین؟ مسئله این است

ولنتاین یا گلنتاین؟ مسئله این است

نگاهی به روز عشق و حواشی آن در آمریکا

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | سوپربول ۲۰۲۴ به عنوان مهمترین و پربیننده‌ترین رویداد ورزشی سالانه آمریکا و مهمانی‌های پرجمعیت و شلوغی که به این بهانه برگزار شد، در حالی پایان یافت که زوج‌های جوان و نیز کارکنان کافه‌ها و رستوران‌ها با فاصله‌گذاری بیشتر میان میزها و قرار دادن تنها ۲ صندلی در طرفین هر میز، برای روز ولنتاین آماده می‌شوند.

 

۱۴ فوریه هر سال، روزی است که در هر گوشه و کناری از جهان، می‌توان بوی عشق و البته ابراز آن را در هوا استشمام کرد. البته باید گفت با گذر زمان، دیگر این روز کیفیت و صمیمیت سابق را ندارد و از یک سو رفتارهای مضحک و نخ‌نمای عده‌ای و از سوی دیگر تلاش شرکت‌ها و برندهای بزرگ برای تبدیل این روز به یکی از مصرف‌گراترین روزهای جهان به این امر دامن زده است.

 

با این حال روز ولنتاین هنوز یکی از روزهای مهم و پر سر و صدای تقویم به حساب می‌آید و بر‌سر کم و کیف این روز و رفتاری که جوامع مختلف به این بهانه از خود بروز می‌دهند، پیمایش‌های متنوعی صورت گرفته است. همین پیمایش‌ها نشان می‌دهد که مانند بسیاری از مناسبت‌های جهانی دیگر، این روز هم در آمریکا با زرق و برق بیشتر و البته هزینه‌های گزاف‌تری نسبت به دیگر کشورها برگزار می‌شود.

 

• ۱۳ فوریه 
برخی از افراد در مذمت و مخالفت با روز ولنتاین و تحقیر و شوخی با این روز، گوی سبقت را از دیگران ربودند و یک روز جدید در تقویم ابداع کردند که رفته رفته توجه‌ تعداد بیشتری نسبت به آن جلب می‌شود. فردا یا همان روز ۱۳ فوریه و درست یک روز قبل از ولنتاین به روز گَلنتاین موسوم شده است

 

و افراد در این روز با تعدادی از دوستان هم‌جنس‌شان دور هم جمع می‌شوند و به ستایش مفهوم رفاقت می‌پردازند و به نوعی آن را در مقابل عشق‌های دو نفره قرار می‌دهند. البته حامیان و طرفداران ولنتاین هم بیکار ننشسته‌اند و می‌گویند در بساط برگزارکنندگان گلنتاین چیزی به نام رابطه دونفره و عشق وجود ندارد و این افراد با ابداع چنین جشنی در اصل تنهایی و حسرت وجود عشق در زندگی‌شان را فریاد می‌زنند و از این رو انسان‌های رقت‌انگیزی هستند.

 

‌سیر تاریخی 
شاید باورش کمی سخت باشد اما تحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که از ۴۹۶ سال پس از میلاد مسیح، ولنتاین روزی برای بزرگداشت عشق به حساب می‌آمد و از این رو برخی این روز را جشن می‌گرفتند. همچنین آخرین یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد با آغاز قرن ۱۵ میلادی، نامه‌ها و اشعاری که در آن به ستایش عشق می‌پرداختند، بین افراد دست به دست می‌شد و از اواسط قرن ۱۹ میلادی نیز کارت‌های تبریک ولنتاین که با قلب سرخ تزئین شده بودند، در ابعاد تجاری تولید شدند.

 

در اواخر همین قرن، گل رز به عنوان نماد عشق و آب‌نبات‌های شیرین به عنوان تمثیلی از شیرینی این عشق به هدایای ولنتاین اضافه شدند. البته امروز شکلات‌‌های جذاب و متنوع جای آب‌نبات‌های قدیمی را گرفته ‌ اما سنت‌های دیگر همانطور حفظ شده‌اند.

 

رهگیری سیر تاریخی ولنتاین نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ و ورود بشر به هزاره جدید، تبلیغات تجاری و رسانه‌ای گسترده‌ای روی این مناسبت صورت گرفت و سبب شد پای کالاهای لوکس و گران‌قیمت از خودرو گرفته تا طلا و جواهرات به هدایای این روز باز شود.

 

‌به زبان آمار 
مناسبت‌های ملی و دینی پرطرفداری در تقویم آمریکا وجود دارد اما با این حال ۱۳ درصد از بزرگسالان این کشور اعلام کرده‌اند که ولنتاین محبوب‌ترین مناسبت برای آنها در تقویم سالانه است. جالب است به این نکته اشاره کنیم که ۱۳ درصد از زنان بزرگسال آمریکایی ترجیح می‌دهند در روز ولنتاین، پیشنهاد ازدواج هم دریافت کنند

 

و طبق آمار ۸ درصد پیشنهادهای ازدواج هم، خواه از روی علاقه یا خواه از روی اجبار، در همین روز مطرح می‌شود. البته ۱۰ درصد از بزرگسالان آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که مجردند و همیشه مجرد باقی خواهد ماند و روز محبوب آنها در تقویم، روز مجردهاست. همچنین ۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی نیز تاکید کرده‌اند که در بین ۳۶۵ روز هر سال، از ولنتاین بیش از هر روز دیگری متنفر هستند.

 

به علاوه می‌توان به این آمار هم اشاره کرد که ۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند این روز افسرده‌کننده‌ترین روز سال برای آنهاست. در این بین افرادی هستند که به ولنتاین علاقه دارند اما از رابطه‌ای احساسی در زندگی آنها خبری در میان نیست و از این رو آمار حاکی از آن است که ۹ درصد از بزرگسالان آمریکا در این روز شکلات و گل رز می‌خرند و این اقلام را به خودشان هدیه می‌دهند.

 

زنانه یا مردانه؟ 
آنچه با نگاهی گذرا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد این است که ولنتاین محبوبیت و شهرت بیشتری در میان زنان دارد اما باید بگوییم آمار این ادعا را تایید نمی‌کند. تعداد زنان و مردانی که ولنتاین روز محبوب‌شان در سال است، به‌طور تقریبی با هم برابر است. در این بین ۸ درصد از مردان و ۵ درصد از زنان آمریکایی از روز ولنتاین بیش از هر روز دیگری متنفرند.

 

اما این آمار برای قضاوت نهایی کافی نیست و باید به این نکته هم اشاره کنیم که تنها ۹ درصد از زنان مجرد به ورود به یک رابطه احساسی تمایل دارند و همین آمار برای مردان ۱۳ درصد گزارش شده است. بنابراین می‌توان گفت برعکس آنچه در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، زنانگی یا مردانگی این مناسبت چندان محلی از اعراب ندارد.

 

‌به زبان اعداد 
مردم آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا کنون به‌طور متوسط در هر سال 13/29میلیارد دلار برای روز ولنتاین هزینه کردند. البته همانطور که پیش‌تر اشاره شد، تمرکز بر این جشن از سال ۲۰۰۰ بیشتر و بیشتر شد و به همین دلیل میزان هزینه سالانه در این روز هم رو به افزایش است.

 

بر اساس آخرین گزارش‌ها، میزان هزینه مردم آمریکا برای ولنتاین ۲۰۲۴ نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار گزارش شده و نسبت به سال گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش داشته است. میانگین هزینه هر بزرگسال آمریکایی برای روز ولنتاین ۲۰۲۴ بیش از 167/3دلار گزارش شده ‌ و با این حساب ولنتاین ۲۰۲۰ با هزینه متوسط 196/3دلار همچنان در صدر فهرست پرهزینه‌ترین ولنتاین تاریخ این کشور قرار دارد.

 

آمریکایی‌ها به طور میانگین سالانه ۱۴۵ میلیون کارت تبریک و یادبود ولنتاین به یکدیگر هدیه می‌دهند و امسال این رقم به بیش از ۱۸۱ میلیون کارت رسیده است. جالب است بدانید بیش از ۷۹ درصد کارت‌های ولنتاین توسط زنان خریداری می‌شود. همچنین به طور میانگین ۱۹۸ میلیون شاخه گل رز در این روز به فروش می‌رسد و امسال این رقم به بیش از ۲۲۳ میلیون شاخه رسیده است.

 

جالب است بدانید ۷۳ درصد گل‌های رز نیز توسط مردان خریداری می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که شکلات با سهمی ۴۳ درصدی، محبوب‌ترین هدیه ولنتاین در آمریکاست و بزرگسالان آمریکایی برای این مناسبت در سال جاری 3/26 میلیون کیلوگرم شکلات خریده‌اند.

 

کدخبر: ۵۵۳۶۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر