کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۹۲۰
تاریخ خبر:

نفس راحت دانشجویان بدهکار آمریکایی

نفس راحت دانشجویان بدهکار آمریکایی

بایدن ۵ میلیارد دلار دیگر از بدهی‌های وام‌های دانشجویی را بخشید.

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | کمک به انبوه بدهکاران وام‌های دانشجویی در آمریکا از وعده‌های اصلی پیش از انتخابات جو بایدن و البته پیش‌شرط حمایت برنی سندرز و ترقی‌خواهان از او در رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بود.

 

البته باید اعتراف کرد که بایدن نیز به دلیل نیاز حمایت همه‌جانبه حامیان جنبش برنی سندرز از او به این وعده تن داد و خودش میل و علاقه چندانی به این ماجرا نداشت. بر اساس این طرح، دولت بایدن موظف می‌شد تا سقف ۲۰ هزار دلار از میزان بدهی ۴۵ میلیون نفر از دانشجویان این کشور را ببخشد.

 

بر اساس آمار، میزان کل بدهی‌های دانشجویان آمریکایی ۱۶۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که قرار بود هزینه این طرح که ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است، از محل بودجه عمومی دولت پرداخت شود. بر اساس این طرح که یکی از گران‌ترین اقدامات اجرایی تاریخ آمریکا به حساب می‌آمد، کل بدهی ۲۶ میلیون نفر از دانشجویان بدهکار تسویه و بدهی ۱۹ میلیون نفر دیگر نیز سبک‌تر می‌شد. گفتنی است این طرح نیز با رای مثبت ۶ عضو از اعضای ۹ نفره دیوانعالی ملغی شد.

 

بایدن با اعتراض صریح به این اقدام دیوانعالی، اعضای محافظه‌کار این نهاد و جمهوری‌خواهان حامی آنها را خطاب قرار داد و گفت :«با رهایی میلیون‌ها آمریکایی از زیر بار بدهی، هم خانه‌های بیشتری در کشور خریداری می‌شود، هم کسب و کارهای عدیده‌ای ایجاد و راه‌اندازی می‌شود و هم زوج‌های بیشتری به تشکیل خانواده و زندگی مشترک ترغیب می‌شوند.»

 

او با انتقاد از جمهوری‌خواهانی که به طرح او رای منفی دادند نیز گفت :«شما همان افرادی هستید که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا از وام‌های دولتی برای حفظ کسب و کارهای‌تان بهره بردید و از بخشش بدهی مربوط به این وام‌ها هم استقبال کردید. حالا چه اتفاقی افتاده است که از بخشش بدهی دانشجویان رنجیده‌‌ و به درد آمدید؟»

 

برخی از دموکرات‌ها با توجه به مانع‌تراشی‌های مکرر دیوانعالی بر‌سر راه دولت بایدن از او خواستند که با اصلاح قانون، تعداد قضات حاضر در دیوانعالی را افزایش دهد اما او ضمن مخالفت با این توصیه معتقد است

 

این کار باعث سیاست‌زدگی در عرصه قانون‌گذاری و قضاوت خواهد شد و به دموکراسی در آمریکا ضربه خواهد زد. با این حال او تسلیم تصمیمات دیوانعالی نشد و با بهره‌گیری از بند ۱۰۸۲ قانون که در سال ۱۹۶۵ تصویب شده‌، به وزیر آموزش این امکان را داد که دیوانعالی را دور بزند و بدون هیچ توضیح اضافه و مانعی از بدهی دانشجویان چشم‌پوشی کند.

 

حالا کاخ سفید طی روز جمعه اعلام کرد ‌ با تصمیم جدید جو بایدن، میزان ۵ میلیارد دلار دیگر از بدهی‌های معوقه دانشجویانی که از وام‌های تحصیلی استفاده کرده‌اند بخشیده خواهد شد. گفتنی است با این تصمیم، بدهی‌۷۴ هزار وام‌گیرنده آمریکایی به‌طور کامل تسویه می‌شود. به علاوه، بسیاری از این وام‌گیرندگان کارکنان خدمات عمومی مانند آتش‌نشانان، پرستاران و معلمان هستند.

 

آنها نیز واجد شرایط بخشودگی وام‌های دانشجویی به ازای بیش از ۱۰ سال خدمت هستند. جالب است بدانید در این گروه بیش از ۳۰ هزار نفر وجود دارند که دست‌کم ۲۰ سال متمادی در حال بازپرداخت وام‌های دانشجویی‌‌ هستند. با فرمان جدید جو بایدن، سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد که از زمان شروع به کار دولت فعلی تا‌کنون، تعداد کل وام‌گیرندگانی که وام‌های دانشجویی بخشوده شده تحت برنامه بایدن دارند، به بیش از 3/7 میلیون آمریکایی رسیده و رکوردی بی‌سابقه به‌جا گذاشته است.

 

در همین رابطه، جو بایدن طی بیانیه‌ای گفت: «از روز اول دولتم، قول دادم سیستم وام دانشجویی را بهبود ببخشم تا آموزش عالی فرصت و رفاه را برای آمریکایی‌ها فراهم کند، نه بار سنگین و غیر‌قابل تحمل بدهی‌های وام‌های دانشجویی را.»

 

رئیس‌جمهور آمریکا، پس از اعلام تصمیم جدیدش، تشری هم به دیوانعالی و مخالفان این دست از اقدامات او زد و افزود: «من از استفاده از هر ابزاری که در اختیار داریم برای اعطای تسهیلاتی که برای وام‌گیرندگان وام‌های دانشجویی برای رسیدن به رویاهایشان نیاز دارند، عقب‌نشینی نمی‌کنم.»

 

این اقدامات، نسخه تعدیل شده طرح اولیه دولت برای بخشش وام‌های دانشجویی است. بایدن قبل از شروع به کار، قول داده بود ۲۰ هزار دلار به ازای بدهی هر نفر از دانشجویانی که از وام‌های کمک هزینه تحصیلی استفاده کرده بودند،  کاسته شود.

 

به علاوه برای سایر وام‌گیرندگانی که بدهی‌شان کمتر از ۱۲۵ هزار دلار بود نیز ۱۰ هزار دلار به آرای هر نفر کم شود. البته بسیاری از جمهوری‌خواهان که اکنون اکثریت مجلس نمایندگان را نیز در اختیار دارند، استدلال کردند که این طرح سوءاستفاده از اختیارات رئیس‌جمهور است و این اقدامات بایدن بدون تایید کنگره انجام شده ‌.

 

از این رو، شش ایالت تحت رهبری جمهوری‌خواهان، شامل آرکانزاس، آیووا، کانزاس، میسوری، نبراسکا و کارولینای جنوبی از دولت بایدن شکایت کردند و ‌ رئیس‌جمهور را به دادگاه کشاندند. گفتنی است بازپرداخت وام‌های دانشجویی که در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا متوقف شده بود، در ماه اکتبر دوباره از سر‌گرفته شد.

 

در همین زمان وزارت آموزش در آگوست گذشته از طرحی نه‌چندان بلندپروازانه به نام صرفه‌جویی در آموزش خبر داد. این طرح شامل یک طرح بازپرداخت مبتنی بر درآمد برای کاهش مبلغ پرداخت‌های ماهانه و حذف حداقل پرداخت‌های ماهانه برای وام‌گیرندگان کم‌درآمد است.

 

با این حال، همچنان مسئله وام‌ها و بدهی‌های کمک‌تحصیلی، یکی از اصلی‌ترین معضلاتی است که گریبان افراد تحصیل‌کرده آمریکایی را گرفته است. بسیاری از شهروندان این کشور تا پایان عمرشان در حال بازپرداخت این وام‌ها هستند و این هزینه گزاف سبب می‌شود تا نتوانند آنچنان که باید و شاید از درآمدهای خود بهره کافی ببرند.

 

کدخبر: ۵۵۲۹۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر