کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۰۲۲
تاریخ خبر:

فصل تحقق‌ رویای ‌کودکی

فصل تحقق‌ رویای ‌کودکی

جیم رتکلیف، میلیاردر انگلیسی و سهامدار جدید منچستر‌یونایتد کیست؟

روزنامه هفت صبح| یکی از امتیازات خاص و ویژه ثروت انبوه، تحقق رویاهایی است که از کودکی و جوانی در فهرست آرزوهای هر فردی مانده و با گذر ایام، گرد و غبار روی آن نشسته است. جیم رتکلیف با اینکه در حال حاضر یکی از ثروتمندترین افرادی به شمار می‌رود که در مرزهای تحت حاکمیت شاه چارلز دوم زندگی می‌کند، یکی از این همین رویاهای قدیمی را از زمانی که پسر فقیر یک نجار کم درآمد و محلی در منچستر بود، در سیاهه آرزوهایش نوشته بود و تقدیر برای او اینگونه رقم خورد که تحقق این رویا در ۷۱ سالگی و زمانی که سرمایه‌ای بالغ بر 3/23 میلیارد دلار در اختیار دارد، رقم بخورد.

 

رتکلیف از همان دوران کودکی، عاشق و دلباخته ورزشگاه اولدترافورد و بازی‌هایی بود که در آن مستطیل سبز انجام می‌شد. او به قدری شیفته شیاطین سرخ‌پوش منچستر یونایتد بود که از همان کودکی رویای خرید این باشگاه را در سر می‌پروراند. حالا او با قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون پوند، مالک ۲۵ درصد از سهام باشگاه محبوبش، منچستر یونایتد، شده است.

 

منچستر یونایتد با سابقه ۲۰ قهرمانی انگلیس، امسال با هدایت اریک تن‌هاخ در لیگ برتر بسیار ضعیف و ناامیدکننده عمل کرده و از سایر رقابت‌های لیگ و اروپایی نیز حذف شده است. اما به عنوان یک کسب و کار، با توجه به شمار هوادارانش در سراسر جهان، همیشه باشگاهی با ارزش بسیار به شمار می‌رود. ژانویه گذشته، پس از اینکه خانواده گلیزر اعلام کردند در حال بررسی فروش بخشی از سهام خود در باشگاه منچستر یونایتد هستند، جیم رتکلیف، بنیانگذار شرکت اینئوس، برای اولین بار علاقه خود به خرید آن را اعلام کرد.

 

هواداران منچستر یونایتد همواره از گلیزرها به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب و کارآمد در این باشگاه انتقاد کرده‌اند؛ باشگاهی که پس از بازنشستگی الکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ همواره با مشکل مواجه بوده و به جز جام اتحادیه در فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲، هیچ جامی از سال ۲۰۱۷ به دست نیاورده است.

 

تا این اواخر، رقیب جیم رتکلیف برای خرید سهام منچستر یونایتد، شیخ جاسم بن حمد آل ثانی، بانکدار قطری بود. اما سرانجام او پیشنهاد خود را پس گرفت و از خرید سهام این باشگاه منصرف شد و اینگونه میدان را برای رتکلیف منچستری خالی گذاشت.

 

رتکلیف بخش عمده‌ای از ثروت انبوهش را از راه خرید و فروش سهام کم‌ارزش سایر مشاغل به دست آورده است. البته تخمین‌ها درباره ثروت او متفاوت است. مجله فوربز ثروت او را حدود ۱۸ میلیارد دلار برآورد کرده، در حالی که فهرست ثروتمندان هفته‌نامه ساندی تایمز، او را دومین ثروتمند بریتانیا با ثروتی نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار می‌داند.

 

مستندات جدید نشان می‌دهد که سرمایه قابل شناسایی او حدود 23/3میلیارد دلار می‌ارزد. رتکلیف در امور مربوط به تجارت و کسب و کار، به مواضع سرسختانه‌اش در مذاکرات معروف است تا جایی که زمانی اتحادیه‌های کارگری او را «دکتر نو» خطاب می‌کردند، شخصیت منفی در فیلم‌های جیمزباند. از دل پروژه‌هایی که زمانی متعلق به غول نفتی بریتیش پترولیوم بود، سر جیم شرکتی به نام اینئوس (Ineos) تأسیس کرد.

 

این شرکت وارد کننده مواد اولیه شیمیایی و خام برای لوازم بهداشتی، دارو، غذا، تلفن همراه و مبلمان به بریتانیاست. با داشتن ۱۹۴ مرکز در ۲۹ کشور جهان، درآمد اینئوس حدود ۵۰ میلیارد پوند در سال است و بیش از ۲۶ هزار نفر را در استخدام خود دارد.

 

جیم رتکلیف همیشه با مواد شیمیایی و صنعت سر و کار داشته است. او پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه بیرمنگام در سال ۱۹۷۴ و قبل از پیوستن به شرکت تولید‌کننده پارچه و مواد شیمیایی کورتالدز، چندین سال را در شرکت‌های نفتی بی‌پی و اسو گذراند. او سپس در سال ۱۹۸۹، زمینه کاری خود را به سهام و بورس تغییر داد و به شرکت بین‌المللی «ادونت» پیوست.

 

به این ترتیب، او قبل از اینکه استراتژی مالکیت مشترک کمپانی‌های زیان‌ده را به‌عنوان استراتژی کسب و کار خود اتخاذ کند، مهارت انجام معاملات را فرا گرفت. او و تاجر دیگری به نام جان هالیوود در سال ۱۹۹۲، بخش مربوط به مواد شیمیایی شرکت بریتیش پترولیوم را به قیمت چهل میلیون پوند خریدند؛ شرکتی که ارزش سهامش در سال ۱۹۹۴ پس از عرضه در بورس لندن به ۱۰۰ میلیون پوند رسید.

 

رتکلیف سپس شرکت خود به نام اینئوس را در سال ۱۹۹۸ تأسیس کرد که از آن زمان به شرکت قدرتمند شیمیایی از طریق خرید یا سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیان‌ده تبدیل شده است.او به هیچ وجه با جنجال بیگانه نیست. زمانی که اینئوس در سال ۲۰۱۶ اولین محموله گاز شیل را که از فرکینگ به‌دست می‌آید، از آمریکا به بریتانیا وارد کرد، با مخالفت و انتقاد شدید گروه‌های سبز مواجه شد. همچنین در سال ۲۰۲۰ از بریتانیا به موناکو نقل مکان کرد؛ جایی که مالیات بر درآمد یا مالیات بر سرمایه وجود ندارد‌.

 

جیم رتکلیف به بی‌بی‌سی گفت که سعی کرده دین خود به بریتانیا را از طریق سرمایه‌گذاری دو و نیم میلیارد پوندی در این کشور ادا کند. در سال‌های اخیر، جیم رتکلیف از صنعت مواد شیمیایی فاصله گرفته است. او اعلام کرده قصد دارد خودرویی جدید بر اساس لندروور دیفندر بسازد که در سال ۲۰۱۶ تولید آن متوقف شده است.

 

با این حال، آقای رتکلیف که در آستانه رفراندوم برگزیت از مدافعان خروج بود، در سال ۲۰۲۰ گفت که خودروی جدید به جای بریتانیا در فرانسه ساخته خواهد شد. اینئوس در سال ۲۰۱۷، شرکت بلستاف، تولید کننده لباس‌های لوکس موتورسیکلت را خریداری کرد.

 

شرکتی که زمانی کت‌هایش را استیو مک کوئین، بازیگر سرشناس و فقید هالیوود می‌پوشید و امروز افرادی مانند دیوید بکام مدل آن هستند. اینئوس همچنین با تیم فرمول یک مرسدس نیز همکاری دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۹ تیم دوچرخه‌سواری اسکای را خرید و به این ترتیب جیم رتکلیف مالک یک تیم حرفه‌ای دوچرخه‌سواری شد. این تیم اکنون نامش «نارنجک‌اندازهای اینئوس» نام دارد.

 

او علاقه بسیاری به فوتبال دارد و مالک تیم فرانسوی نیس و باشگاه سوئیسی لوزان اسپورت هم هست. در ماه مه پارسال، پس از آنکه رومن آبراموویچ چلسی را برای فروش گذاشت، پیشنهاد چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون پوندی رتکلیف برای خرید این باشگاه رد شد. در آن زمان او به بخش ورزش بی‌بی‌سی گفت که طرفدار منچستر یونایتد است و تنها دلیلی که برای شیاطین سرخ پیشنهاد نداده آن بوده که سهام این باشگاه به فروش گذاشته نشده است.

 

اما در نهایت شرایط تغییر کرد و طبق قراردادی که در شب کریسمس اعلام شد، او قرار است علاوه بر ۲۵ درصد سهام خریداری شده، کنترل امور فوتبالی منچستر یونایتد را نیز به دست گیرد. رتکلیف همچنین متعهد به پرداخت ۳۰۰ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در آینده ورزشگاه اولدترافورد شده است. (بی‌بی‌سی)

 

کدخبر: ۵۵۲۰۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر