کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۶۶۰
تاریخ خبر:

کهیر پوستی چیست؟

کهیر پوستی چیست؟

اورتیکاریا یا کهیر های پوستی که به شکل بثورات پوستی یا تاول های کوچک یا به صورت دانه های ریزسرخ رنگ که با خارش شدید همراه است حالا ممکن این کهیر ها در تمام نقاط بدن ظاهر شود.

رپورتاژ آگهی| اورتیکاریا یا کهیر های پوستی که به شکل بثورات پوستی یا تاول های کوچک یا به صورت دانه های ریزسرخ رنگ که با خارش شدید همراه است حالا ممکن این کهیر ها در تمام نقاط بدن ظاهر شود.کهیر ها زمانی فعال میشود که سوال های ایمنی بده که به انها سلول ماست سل گفته میشود فعال شود حالا چه اتفاقی میافتد که بدن شروع به کهیر زدن میکند .گاهی شده که به علت یکسری عوامل محیطی ، تماس یک محرک فیزیکی ،حساس بودن بدن به مواد غذایی (داخلی ، درونی) این سلول ها فعال شود و مواد شیمیایی به نام هیستامین ازاد شود و از رگ های خونی کوچک که به ان مویرگ نیز گفته شده است ،مایع نشست پیدا میکند وزمانی این مایعات در مویرگ ها تجمع کنند منجر به بروز کهیر میشود و کهیر ها اغلب به مدت کوتاهی معمولا تا 24 ساعت روی بدن باقی میماند در اصل تا زمانی که ان مواد هیستامینی در بدن دفع شود .

برای رفع این کهیر های پوستی با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید : ویزیت در منزل

کهیر پوستی چیست؟ - تصویر 1

علائم کهیر پوستی چیست ؟

کهیر یک بیماری شایعی است که هر فردی ممکنه در طول زندگی حداقل یکباردچار کهیر پوستی شده باشد . کهیر های پوستی میتواند در هر سنینی ظاهر شود حالا چند تا علائم هستن که با انها میتوان متوجه ی وجود کهیر ها ی پوستی شد مانند :

ضایعات پوستی مانند تاول های سرخ یا در مواقی هم رنگ پوست که ممکنه در هر ناحیه از بدن ظاهر شود

خارش های شدید یا خفیف

تورم کنار لپ و پلک

تشدید علائم های با تحرک زیاد مانند دوچرخه سواری ، دویدن ، ورزش ، استرس

ملتهب شدن و بر امدگی پوست

خانم هایی که میخواهید باردار شوید تحت نظر یک پزشک زنان باشید : ویزیت متخصص زنان در منزل

کهیر پوستی چیست؟ - تصویر 2

عواملی که باعث بروز کهیرهای پوستی میشود ؟

به طورکلی یکسری علل هایی رایجی هستن که باعث بروز کهیر های پوستی میشود . مانند :

نیش حشرات

بعضی از حشرات هستن مانند زنبور که با خوردگی این حشره ممکن که باعث بروز کهیر شود حالا این کهیر ها میتواند ان نیش در نقطه که اکثرا در مدت کوتاهی درمان میشود یا ان را به تمام بدن منتقل کنند که به واکنش انلافلاکسی نیز گفته میشود که میتواند منجر به ریه های و یعضی از اندام های بدن از کار بیوفتد.

خوراکی ها

یکسری مواد غذایی هستن که مواد تشکیل دهنده ی انها با درون بدن نمیتواند ارتباط برقرار کند و در این زمان ماده ی شیمیایی هیستامینی ازاد میشود و موجب بروز کهیر ها میشود مانند : مغزیجات ، غذا های دریایی ، سس های گوچه ، بادمجان ، شیر ، مرکبات ، پنیر ،گوجه فرنگی ....، محصولاتی در انها برای تازه تر ماندن مواد غذایی از مواد افزودنی( کنسروی ، سوسیس ، مربا ، مایونز ... )استفاده میکند .

داروها

بعضی از داروها ممکن که مصرف انها بدن نسبت به انها واکنشی نشان دهد و منجر به بروز کهیر ها شود به همین علت بعضی از داروها هستن مانند انتی بوتیک ها مانند پنی سییلین ها .. که پزشک قبل از استفاده از بدن شما تست انجام می دهد یا داروهایی دیگر مثل :

مسکن هامثل کدئین ها ومورفین ها

داروهای ضد التهابی مانند اسپرین ها ، ایبوپروفن یا ناپروکسن

محرک های فیزیکی

محرک های فیزیکی مانند فشار ، سرما ، گرما تحرک زیاد ،افتاب

عفونت ها

درکل عفونت ها در بدن انسان ها به دو قسمت باکتری ها و ویروس ها طبقه بندی میشوند که اکثر کهیر ها از دسته ی باکتری ها هستن مانند

گلو درد ها ی چرکی

عفونت مجاری ادرای

عفونت ریه ...

عفونت ویروسی مانند :

سرما خوردگی

هپاتیت

انفلونزا

نگران نباش عفونت هاتو درمان کن : ویزیت متخصص عفونی در منزل

کهیر ها به چند بخش تقسیم میشوند (انواع کهیر ) ؟

ما تا حالا در مورد علل کهیر ها و یا کلا ها چیست و علائم ان با هم اشنا شدیم حالا بهتر است در مورد انواع کهیر ها نیز اشنا شویم کهیر ها در کل به دو دسته ی طبقه بندی میشوند (حاد و مزمن)

کهیر حاد : کمتر از 6 هفته(کوتاه مدت )

کهیر مزمن : بیشتر از 6 هفته (بلند مدت )

چگونه میتوان کهیر را تشخیص داد ؟

بعضی از کهیر بر اثر دلایل ثانویه مانند سرما ،گرما ، افتاب ایجاد میشود که از علائم ان میتوان به تورم ، قرمزی ، خارش اشاره کرد که بعد 24 ساعت از بین میروند حالا برای تشخیص این کافیست با نوک انگشت کمی به کهیر ها فشار وارد کنیم اگر هم رنگ پوست شد و بعد از فشار دوباره ان بثورات به سرخی باز گردد یعنی کهیر کوتاه مدت است . حالا یک نوع دیگر از کهیر ها کهیر هایث هستن که در اثر پوشیدن لباس تنگ و جذب ایجاد میشود .و در اخر کهیر که از طریق سرما ظاهر میشود برای تشخیص این نوع باید یک تکه یخ را روی کهیر قرار دهید و بعد از برداشتن یخ اگر علائم کهیر بازگست یعنی شما دچار کهیر هطستن و باید خود را در برار سرما حفظ و خودداری کنید .

عوارض کهیر چیست؟

کهیر در اکثر اوقات عوارضی ندارد چون بعد از مدت به خودی خود درمان میشود و لی اگر کهیر از نوع مزمن باشد ممکن است باعث بروز بیماری تهدبد کننده ای به نام انافیلاکسی باشد . که در این بیماری علائمی مانند : تورم صورت ، تنگی نفس ، تورم گلو زبان.... را مشاهده کنید در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید .

کهیر پوستی چیست؟ - تصویر 3

چگونه میتوان از کهیر پوستی پیشگیری کرد ؟

همانطور که گفتیم هنوز دلیل کاملی برای علت کهیر پیدا نشده و بیشتر به علت الرژی ، عفونت ، دارو ... میتوان باشد حالا برای اینگه احتمال ابتلا به کهیر کاهش پبدا کند باید بعضی اقدامات را انجام دهیم مانند :

اجتناب از خوردن مواد غذایی که باعث تحریک ماده هیستامینی میشود

انتخاب صابون ، کرم ، شوینده مناسب پوست که بدون عطر و برای پوست های حساس هستن

اجتناب ازمصرف انتی هیستامین ها به تعداد زیاد بدون نسخه ی پزشک

اجتناب از دارواهیی که باعث تحریک هیستامین ها میشود

اجتناب از مصرف دارو بدن تجویز پزشک

استفاده از مدیتیشن یا یوگا برای کنترل استرس

اجتناب از پوشیدن لباس تنگ

اجتناب ازمواد غذایی که باعث تحریک شدن بدن میشود مانند :گوجه فرنگی

شیر

غذای دریایی

مرکبات

موادی که در انها از ماده افزودنی به کار رفته

سویا

گندم

تخم مرغ ...

چگونه میتوان کهیر را درمان کرد ؟

کهیر ها اغلب در مدت کوتا هاز بین میروند ولی در این دوران ممکنه که این کهیر ها موجب ناراحتی وکاهش اعتماد به نفس شما شود و همچنین میتوانید خارش های شدیدی که درد ناکی که صورت میگردد بسیار ازار دهنده باشد به همین خاطر برای کاهش درد و بهبود سریع تر کهیر ها در دوران درمان خوشایند تر باشد ان درمان ها عبارت است از :

انتی هیستامین ها برای کهیر

سیتریزین برای کهیر

پماد یرای کهیرها

کمپرس خنک

سرکه سیب

روغن فندوق

نوشابه

جو دو سر

 

 

کدخبر: ۵۵۷۶۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر