کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۴۵۴
تاریخ خبر:

حمله به غزه، اقتصاد مصر و اردن را فلج کرد

حمله به غزه، اقتصاد مصر و اردن را فلج کرد

دولت مصر اعلام کرده درآمد کانال سوئز ۵۰ درصد کاهش یافته است

هفت صبح| مصر، اردن و لبنان، سه کشوری که در همسایگی و نزدیکی نوار غزه قرار گرفته‌اند، بیش از دیگر کشورهای منطقه از نظر اقتصادی با جنگ غزه تحت فشار قرار گرفته‌اند. به تازگی دولت مصر اعترافی کرده که نشان از هزینه‌ کمرشکنی دارد که حملات اسرائیل بر قاهره تحمیل کرده. براساس اعلام دولت مصر، در نتیجه ادامه تنش‌ها در دریای سرخ، درآمد‌های کانال سوئز، ۵۰درصد کاهش یافته است؛ منظور از تنش‌ها در دریای سرخ، حملات یمنی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل پس از وقایع هفت‌اکتبر و پاسخ ائتلاف غربی به این حملات است که باعث‌وبانی نصف‌شدن درآمدهای مصر از کانال سوئز به‌حساب می‌آید. صندوق بین‌المللی پول در بهمن‌ماه سال گذشته، نسبت به چنین وقایعی، هشدارهای عمیقی داده بود؛ در هشدارهای این نهاد بین‌المللی ذکر شده بود که رشد اقتصادی خاورمیانه در سال 2024، حتی با توجه به چشم‌اندازهای مثبت و قوی برای دیگر نقاط اقتصادی جهان، به علت کاهش تولید نفت و جنگ غزه بسیار کُند خواهد بود.

 

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق بین‌المللی پول در مجمع مالی کشورهای عربی در دبی، پایتخت امارات متحده عربی اعلام کرد: «اقتصاد کشورهای همسایه فلسطین، شاهد تاثیر این جنگ، به‌ویژه بر درآمدهای گردشگری بوده و هزینه‌های حمل‌ونقل به شکل زیادی افزایش داشته است». او در زمستان سال قبل اعلام کرد کاهش رفت‌وآمد در دریای سرخ کاملا مشهود است.

تنها تا آخرین ‌ماه سال ‌میلادی گذشته، فعالیت اقتصادی در نوار غزه بین اکتبر تا دسامبر، 80درصد در مقایسه با سال گذشته‌اش کاهش داشته و این رقم، در کرانه‌باختری به 22درصد رسیده است.

 

اما مسئله فقط مصر، کانال سوئز و دریای سرخ نیست. در اسفندماه سال 1402،‌ امین سلام، وزیر اقتصاد و تجارت لبنان، با اشاره به تاثیرات جنگ بر بخش کشاورزی و گردشگری گفت که کشورش به شدت از پیامدهای جنگ غزه متاثر شده است؛ سلام در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی در حاشیه نشست وزیران سازمان تجارت جهانی که در ابوظبی برگزار شد، توضیح داد که بخش کشاورزی در کشورش آسیب زیادی دیده است. او گفت: براساس بررسی اولیه خسارات وارده به زمین و محصولات کشاورزی لبنان، به حدود ۲/۵میلیارد دلار رسیده است».

 

میزان خسارات وارده به لبنان در اثر جنگ غزه در حدود هفت تا 10میلیارد دلار در ماه‌های قبل از اسفند 1402 برآورد شده است. این اتفاق در شرایطی افتاده که اقتصاد لبنان پیش از این و در پی انفجار چند سال قبل در بندر بیروت، دچار مشکلات فراوان بود.

 

بخش گردشگری اردن به شدت تحت‌تاثیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوارغزه قرار گرفته و زیان این بخش ماهیانه، بین ۲۵۰ تا۲۸۱میلیون دلار برآورد شده است. این آمار هم البته مربوط به دو ماه قبل است و ارقام جدید ضرر و زیان‌های اردن از حملات اسرائیل به غزه هنوز مشخص نشده است. در آن زمان، انتشار آخرین اخبار و آمار رسمی حکایت از آن داشت که بخش گردشگری اردن از سه ماهه پایانی سال گذشته به دلیل تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و افزایش احتمال و مخاطرات گسترش دامنه جنگ در منطقه و همچنین به‌هم‌ریختن اوضاع دریای سرخ، به شدت با کاهش گردشگر روبه‌رو بوده است؛ به‌طوری‌که  60درصد رزرو مراکز گردشگری لغو شده و زیان ماهیانه این قسمت، قریب به 300 میلیون دلار برآورد شده است.

 

کدخبر: ۵۵۷۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر